Liveblog: Hjem-skolesamarbeid på LMS – råd og utfordringer (#itsbk12)

24.04.12 at 14:38 Legg igjen en kommentar

Cecilie Aurvoll skal ha siste sesjon som jeg er på i dag, og skal snakke om LMS – og spesielt i forhold til å få inn foresatte på skolens plattform. Cecilie kommer fra Senter for IKT i utdanningen – og starter med å fortelle litt om historikken.

Det er 2643 av 2957 skoler som i dag har en læringsplattform.  Mange har begynt å se muligheter, også det å få inn foresatte på plattformen. Det gir også utfordringer (som man kanskje ikke har tenkt på). Enkelte steder har foresatte hatt tilgang lenge, men det har vært mange ulike løsninger – noen bedre enn andre. Hvordan kan man gjøre dette på en lettere og smidigere måte? IKT-senteret var ute og gjorde en undersøkelse – og det var mange som ga foresatte elevens brukernavn og passord. Det var derfor behov for en veiledning, og det ble laget et forslag til beste praksis «Foresattes tilgang til skolens digitale læringsplattform» (denne kan hentes på iktsenteret.no). I veiledningen er det tre områder; hvem, hva, hvor – dette berører tre områder: juridisk, pedagogisk og skoleadministrativt perspektiv.

Hvem? Lover og regler – inkludering og utestenging. Personvernet står sterkt i fokus her. Primært tre lover; opplæringsloven, opplæringsloven og barneloven. Skolen står ansvarlig for behandling av data – både for elev, foresatte og ansatte. Hvem skal ifølge lovverket ha tilgang til informasjon om eleven og innhold i læringsplattformen? De med foreldreansvar har rett/krav til å få informasjon om eleven, foreldre uten foreldreansvar kan også ha rett på informasjon – men ikke løpende, og de må ta kontakt med skolen. Det kan være nyttig å være streng i forhold til hvem man automatisk gir tilgang til informasjon. Eleven skal også i sterkere grad høres etter hvert som de blir eldre, og det kan derfor være vanskelig å vite når man skal gi informasjon – mindre detaljert muligens etter hvert.

Hva? Vi vil se alt! Det er ofte reaksjon når man spør om hva man ønsker å se i læringsplattformen. Generell informasjon (lekseplaner, turer, arrangementer) er ofte uproblematisk. Kommunikasjon mellom foresatte og lærer kan være ønskelig (min kommentar: men da må man ha noen retningslinjer – når kan man ta kontakt (tid på døgn), når kan man regne med å få svar, hva slags kommunikasjon skal gå denne veien).

Innføring av digitale læringsplattformer skal i utgangspunktet ikke svekke elevens personvern. Kanskje foresatte ikke trenger å si alle oppgaver som er levert eller alle kommentarer som blir skrevet? Husk at også foresatte har ulike forutsetninger for å vurdere besvarelser og kommentarer. Tenk også på å gi eleven selv mulighet til å dele mer enn det systemet legger opp til i utgangspunktet, at etterhvert som de blir eldre at de kan f.eks. velge å gi foresatte tilgang til besvarelser selv om LMS’et i utgangspunktet ikke gir denne rettigheten automatisk. Det er noen ting andre ikke skal se; f.eks. andre elevers arbeid, karakterer – gruppeoppgaver er derfor vanskelig å gi foresatte tilgang til, i alle fall hvis man kan gjenkjenne hvilke elever som har gjort hva. Foresatte ønsker kanskje å kommunisere med andre foresatte om faglige og praktiske ting, i utgangspunktet interessant – men skolen må være seg sitt ansvar bevisst, de har et redaktøransvar også for dette (min kommentar: og da bør man kanskje tenke på det som har kommet fram den siste tiden om at det er de rundt 40 som har dårligst oppførsel på f.eks. sosiale medier). Fravær og karakterer får foresatte tilgang til også uten plattform – og det er derfor ingen forskjell å få det digitalt eller analogt. Det man skal være forsiktig med er løpende varsling av fravær. Det er problematisk i forhold til f.eks. frafall, at foresatte får et realistisk bilde av når problemer oppstår – men en løpende automatisk melding ved fravær er ikke å anbefale. Det kan være at eleven har grunner til at foresatte ikke skal vite at de har vært borte en dag eller en time – det kan handle om å sikre personvernet. Det skal uansett ikke stå årsak til fraværet – ikke i melding til foresatte eller i plattformen. (litt diskusjon i salen om dette – er det ikke foresattes plikt å følge opp vs kanskje det er gode grunner til at foresatte ikke skal få beskjed umiddelbart).

Det må handle om å motivere eleven, ellers blir det bare overvåking. (rektor Åshild Støbakk, Godøy skule).

Hvor lenge? Økt medbestemmelse og selvbestemmelse med at eleven blir eldre. Hvor lenge skal foresatte ha tilgang? Etter at eleven er 18 år skal man selvfølgelig ikke gi tilgang til foresatte.

Hvordan? Hver foresatt eget brukernavn og passord, ryddighet og oversikt (registrert riktige foresatte til barn, at det er de med foreldreansvar som er registrert – det er skolens ansvar at dataene er riktige, tabber her får gjerne store konsekvenser), digital kompetanse/personvern, alle foresatte skal inkluderes (hva med de få som ikke har tilgang til Internett/PC?), informasjon og opplæring (for både foreldre og lærere – og glem ikke å informere om hensikten ved å gi foresattetilgang).

Tips; innhold i plattformen – her må noe skje, videosnutter (hvordan finner vi ting, hvordan gjør vi det), informasjon og opplæring. Det tar tid å få med alle foresatte (ting tar tid – det må inn i beregningen).  Cecilie nevner Tøyen skole – her har de mange fremmedspråklige og har lagt ut oversetterverktøy, undervisningsvideoer osv slik at de foresatte får verktøy å hjelpe seg med i arbeidet med å følge opp hjemme. Kanskje man skal sette krav til lærerne om et minste felles multiplum for hva som skal være innhold.

Tips til leverandør; visualisering av tilgangskontroll (se bilde av lærer, elev), sms-varsling (på oppdateringer?), (kryss)publisering – hvem skal se dette, at kan legges på flere steder samtidig.

 

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , .

Liveblog: Digital kompetanse (#itsbk12) Liveblog: Aktiv læring med itslearning (#itsbk12)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: