Liveblog: Hjem-skolesamarbeid på LMS – råd og utfordringer (#itsbk12)

Cecilie Aurvoll skal ha siste sesjon som jeg er på i dag, og skal snakke om LMS – og spesielt i forhold til å få inn foresatte på skolens plattform. Cecilie kommer fra Senter for IKT i utdanningen – og starter med å fortelle litt om historikken.

Det er 2643 av 2957 skoler som i dag har en læringsplattform.  Mange har begynt å se muligheter, også det å få inn foresatte på plattformen. Det gir også utfordringer (som man kanskje ikke har tenkt på). Enkelte steder har foresatte hatt tilgang lenge, men det har vært mange ulike løsninger – noen bedre enn andre. Hvordan kan man gjøre dette på en lettere og smidigere måte? IKT-senteret var ute og gjorde en undersøkelse – og det var mange som ga foresatte elevens brukernavn og passord. Det var derfor behov for en veiledning, og det ble laget et forslag til beste praksis «Foresattes tilgang til skolens digitale læringsplattform» (denne kan hentes på iktsenteret.no). I veiledningen er det tre områder; hvem, hva, hvor – dette berører tre områder: juridisk, pedagogisk og skoleadministrativt perspektiv.

Hvem? Lover og regler – inkludering og utestenging. Personvernet står sterkt i fokus her. Primært tre lover; opplæringsloven, opplæringsloven og barneloven. Skolen står ansvarlig for behandling av data – både for elev, foresatte og ansatte. Hvem skal ifølge lovverket ha tilgang til informasjon om eleven og innhold i læringsplattformen? De med foreldreansvar har rett/krav til å få informasjon om eleven, foreldre uten foreldreansvar kan også ha rett på informasjon – men ikke løpende, og de må ta kontakt med skolen. Det kan være nyttig å være streng i forhold til hvem man automatisk gir tilgang til informasjon. Eleven skal også i sterkere grad høres etter hvert som de blir eldre, og det kan derfor være vanskelig å vite når man skal gi informasjon – mindre detaljert muligens etter hvert.

Hva? Vi vil se alt! Det er ofte reaksjon når man spør om hva man ønsker å se i læringsplattformen. Generell informasjon (lekseplaner, turer, arrangementer) er ofte uproblematisk. Kommunikasjon mellom foresatte og lærer kan være ønskelig (min kommentar: men da må man ha noen retningslinjer – når kan man ta kontakt (tid på døgn), når kan man regne med å få svar, hva slags kommunikasjon skal gå denne veien).

Innføring av digitale læringsplattformer skal i utgangspunktet ikke svekke elevens personvern. Kanskje foresatte ikke trenger å si alle oppgaver som er levert eller alle kommentarer som blir skrevet? Husk at også foresatte har ulike forutsetninger for å vurdere besvarelser og kommentarer. Tenk også på å gi eleven selv mulighet til å dele mer enn det systemet legger opp til i utgangspunktet, at etterhvert som de blir eldre at de kan f.eks. velge å gi foresatte tilgang til besvarelser selv om LMS’et i utgangspunktet ikke gir denne rettigheten automatisk. Det er noen ting andre ikke skal se; f.eks. andre elevers arbeid, karakterer – gruppeoppgaver er derfor vanskelig å gi foresatte tilgang til, i alle fall hvis man kan gjenkjenne hvilke elever som har gjort hva. Foresatte ønsker kanskje å kommunisere med andre foresatte om faglige og praktiske ting, i utgangspunktet interessant – men skolen må være seg sitt ansvar bevisst, de har et redaktøransvar også for dette (min kommentar: og da bør man kanskje tenke på det som har kommet fram den siste tiden om at det er de rundt 40 som har dårligst oppførsel på f.eks. sosiale medier). Fravær og karakterer får foresatte tilgang til også uten plattform – og det er derfor ingen forskjell å få det digitalt eller analogt. Det man skal være forsiktig med er løpende varsling av fravær. Det er problematisk i forhold til f.eks. frafall, at foresatte får et realistisk bilde av når problemer oppstår – men en løpende automatisk melding ved fravær er ikke å anbefale. Det kan være at eleven har grunner til at foresatte ikke skal vite at de har vært borte en dag eller en time – det kan handle om å sikre personvernet. Det skal uansett ikke stå årsak til fraværet – ikke i melding til foresatte eller i plattformen. (litt diskusjon i salen om dette – er det ikke foresattes plikt å følge opp vs kanskje det er gode grunner til at foresatte ikke skal få beskjed umiddelbart).

Det må handle om å motivere eleven, ellers blir det bare overvåking. (rektor Åshild Støbakk, Godøy skule).

Hvor lenge? Økt medbestemmelse og selvbestemmelse med at eleven blir eldre. Hvor lenge skal foresatte ha tilgang? Etter at eleven er 18 år skal man selvfølgelig ikke gi tilgang til foresatte.

Hvordan? Hver foresatt eget brukernavn og passord, ryddighet og oversikt (registrert riktige foresatte til barn, at det er de med foreldreansvar som er registrert – det er skolens ansvar at dataene er riktige, tabber her får gjerne store konsekvenser), digital kompetanse/personvern, alle foresatte skal inkluderes (hva med de få som ikke har tilgang til Internett/PC?), informasjon og opplæring (for både foreldre og lærere – og glem ikke å informere om hensikten ved å gi foresattetilgang).

Tips; innhold i plattformen – her må noe skje, videosnutter (hvordan finner vi ting, hvordan gjør vi det), informasjon og opplæring. Det tar tid å få med alle foresatte (ting tar tid – det må inn i beregningen).  Cecilie nevner Tøyen skole – her har de mange fremmedspråklige og har lagt ut oversetterverktøy, undervisningsvideoer osv slik at de foresatte får verktøy å hjelpe seg med i arbeidet med å følge opp hjemme. Kanskje man skal sette krav til lærerne om et minste felles multiplum for hva som skal være innhold.

Tips til leverandør; visualisering av tilgangskontroll (se bilde av lærer, elev), sms-varsling (på oppdateringer?), (kryss)publisering – hvem skal se dette, at kan legges på flere steder samtidig.

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s