Liveblog: Stephanie Hamilton (#itsbk12)

Neste ut her på Its learnings brukerkonferanse (hashtag’en #itsbk12 for de som er på twitter) er Stephanie Hamilton fra Apple. Hun sier at teknologien har utviklet seg raskt, og den vil fortsette å endres – og tar et lite tilbakeblikk på de tekstbaserte kommandolinjene fra tidligere. Brukerforventningene har endret seg, vi fikk grafisk brukergrensesnitt (GUI) – og nå har vi multi-touch, f.eks. på iPad og lignende teknologier. Vi bryr oss ikke om å vite hvordan bilmotoren fungerer, vi vil bare at den virker – på samme måte forholder vi oss til teknologi. En annen endring hun ser er at elevene har økte forventninger til innovasjon og bruk av teknologi. Mobile plattformer blir mer vanlige, og hun mener å se at PC er på vei ned – det er «gammel» teknologi. Det at PC er på nedadgående og mobile plattformer på oppadgående er en form for «disruptive innovation» – det at det bare skjer, og så plutselig innser vi det bare. Hun viser til boken inevitable, mass customized learning – sier det er en god bok for å forstå mer av dette. Hun mener vi spør elevene for lite, og hvorfor ikke bruke dem mer. De kan f.eks. finne ressurser.

Hva sier elever at de ønsker av skolen? (fra eSchool News)

  1. Å gjøre virkelig og relevant arbeid – relevans kommer stadig fram som et viktig punkt
  2. Å få valg – å ta eierskap i egen læring
  3. At skolen skal være mer interessant
  4. At lærerne skal være mentorer
  5. Å jobbe med interaktiv teknologi – denne generasjonen føler at skolen ikke er relevant hvis den er uten teknologi, de er vokst opp med teknologi

Hva skjer om vi ikke er oppmerksomme på dette? En elev sammenlignet skolen med en flytur; sitt ned, ansiktet fram, ta på belte, skru av alt elektronisk utstyr.  Hvis du er heldig er flyturen relevant, hvis ikke…

Endret rolle for lærerne; relevant pensum, informative oppgaver, sosiale og emosjonelle forbindelser, kreativitet og innovasjon, tilgang 24/7 til verktøy og ressurser, ferdigheter for 21. århundre (min kommentar; eller litt slik jeg betrakter begrepet digital kompetanse).

Det handler ikke om at elevene skal bli kloner av oss. Lærere skal levere innhold, og tidligere måtte du gjennom en «informasjonsekspert» for å få informasjon (f.eks. lærere, bibliotekarer, bøker, oppslagsverk). I dag er det ikke slik – hvor mye informasjon må de lære i dag sammenlignet med en generasjon eller to tilbake? I deres verden er informasjonen digital og overalt, den eksploderer i omfang, demokratisk (eks wikipedia), gratis ressurser (f.eks. iTunes U). Informasjonen endres også raskt, en utfordring for lærere som skal være «informasjonseksperter» – kanskje informasjonen er gammel eller kanskje vi ikke skal være informasjonsekspertene, men mer tilbydere av kontekst?

«The role of the teacher is to create the conditions for invention rather than provide ready-made knowledge» – Seymour Papert

Skal vi forvente at lærerne gjør det samme om og om igjen? Innovasjon handler om å prøve nye ting – å utvikle seg. Man må lytte til elevenes dialog.

Hvorfor er det slik at i noen klasserom skjer det ikke noe uansett hvor mye teknologi de har, og i andre klasserom skjer det  mye? Ledelse teller! Hun anbefaler boken switch. Hun snakker om at når vi skal få til endringer så er det som å ri en elefant. Rytteren er logikken, elefanten er følelsene, og veien er retningen vi skal gå. Elefanten er ofte enorm.. Hun trekker også fram Einsteins definisjon av galskap; at det å gjøre samme ting om og om igjen – og så forvente ulikt resultat, det er galskap.

  • Redefinition; tech allows for the creation of new tasks, previously inconceivable
  • Modification; tech allows for significant task redesign
  • Augmentation; tech acts as a direct tool substitute with functional improvements
  • Substitution; tech acts as a direct tool substitute with no functional improvement

Skal man få endring må man gå til redefinition og modification – ikke de to laveste nivåene (augmentation og substitution).

Hun snakker mye om hvordan man kan lage bedre typer oppgaver (i forhold til f.eks. til å presentere for et bredere publikum) – og jeg skriver ikke dette fordi jeg har det som en OneNote-blokk (riktignok Microsoft sin), og den kan lastes ned her. (hvis noen vil ha den som pdf fordi de ikke har OneNote kan de sende meg en melding så skal jeg sende over i det formatet).

Hun viser nå forskjell på tradisjonelle matematikkskjermaer og matematikkapp’er fra Apple store – og sier at disse er mye mer spillorientert og gir elevene mulighet til «level up». Viser fram en presentasjon om Fibonacci, og hvordan en elev har gjennom animasjon vist hvilke tall det er, hvorfor det er sant og relevant – og hun spør så om vi ikke tror at eleven husker dette bedre gjennom å lage en animasjon framfor å lese om det i en bok.  Hun anbefaler TED – og viser litt fra en video med Dan Meyer fra 2011 – hvor han viser at elevene bruker video og bilder og legger på paraboler for å anslå om ballen havner i basketballkorgen. Dessverre er det vel de færreste mattelærere som har tiden til å lage slike ting. 

Viser nå artikkelen Future Work Skills 2020 – og sier at her finner man argumentasjonen for hvorfor vi må lære nye ferdigheter (litt slik jeg skrev i dette blogginnlegget: https://evabra.wordpress.com/2012/03/04/verden-anno-2020/)

 

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s