Liveblog: Anthony Salcito (#itsbk12)

23.04.12 at 12:25 Legg igjen en kommentar

Anthony Salcito fra Microsoft er neste ut og har som tittel på sitt foredrag «Leading a learning revolution!» – skal snakke om hvordan teknologi kan støtte læring. Først vil han se litt tilbake – klasserommene før i tiden. Det er eksempler både i Norge og andre land hvor klasserommene ikke har endret seg mye. Hva med å skifte litt fokus? Hva slags verden skal vi forberede elevene på? Før var klasserommene tilpasset framtiden til elevene – store produksjonsbedrifter. Arbeidsplassene har utviklet seg, de er annerledes, de krever annen tenking, annen type mot, nye ferdigheter. Hvorfor er det slik at diskusjon  om hvordan klasserom ikke har endret seg ofte ender med å bli et spørsmål om teknologi? Diskusjonen burde være; hvordan skal klasserommet være for å forberede elevene for framtiden og framtidens arbeidsliv. Det handler ikke om teknologi, mye av diskusjonen handler om hvordan vi lærer. Hva lærer vi – hva forbereder vi elevene for? Hva er forskjellen mellom klasserom og arbeidsliv i dag?

Anthony sier at for ham er teknologi en inngangsport til noe annet. For ham er lærerne helter. Man blir ikke lykkeligere eller bedre av å ha mange «dingser» (alene). Vi må feire lærerne, det er de som er utdanningens framtid.

Den industrielle tidsalder; teknologi var ikke i skolen – det var kritt-tavler. Så fikk vi kalkulatorer og etter hvert PC og andre typer teknologi inn i skolen. Vi har gått fra manuell til digital test, deretter bøker osv. Hvordan har teknologi betydning for læring? Hvorfor ser vi ikke resultater av teknologien i form av mer læring? Det handler om at vi bare har brukt teknologien til å automatisere oppgavene vi gjorde tidligere. Viser at OECD-land har doblet og tredoblet investeringer i utdanning mellom 1970 og 1994, men likevel er ikke læringsutbyttet større….det har snarere stagnert. Dette er et problem. Systemet trenger å endres – men hvordan?

Hvordan få til endringer – disse tingene må endres; prosesser, miljø og mennesker (process, environment, people). Det viktigste vi kan gjøre for våre barn – få dem til å forvente mer av framtiden. Har de lave forventninger (og krav) til seg selv og sin framtid vil de ikke lykkes som de burde. Det må være fokus på prosessene, hvis du er en fantastisk lærer – tenk over hva du gjør som gjør at du lykkes og tenk over hvordan du kan dele det med andre.

Det finnes mye god teknologi, men på mange måter viser de bare en slags automatisering – f.eks. virtuelle bokhyller og e-lesere. Wikipedia; fundamentalt sett et automatiseringseksempel.   Teknologi kan gjøre mer! Anthony viser et prosjekt hvor man kan blande fysiske og virtuelle ting, og arbeide med dem videre.

Anthony snakker om digitalt innhold (www.digitalnarratives.com). I dag har vi tilgjengelighet, vi har 1:1 og vi har nettverk. Hvordan kan vi endre skolen på en holistisk (helhetlig) måte?  Vi trenger innovative lærere. Han snakker om ITL Research (dette er et treårig prosjekt), på hvilke måter man kan endre utdanningen (min kommentar: jeg har skrevet om ITL før i forbindelse med Partners In Learning School Research – www.pilsr.com, og Leap21 som er utviklet av samme forskningsinstitutt). I dag er det fragmenterte stykker; elevsentrert pedagogikk, utvidet læring, ikt-implementering – men det mangler det pedagogiske elementet (innovative teaching practices). Han snakker faktisk om pilsr nå – og anbefaler alle å gå til nettsiden.

Anthony snakker om Partners In Learning – og spør hvor mange som har deltatt på ting i regi av disse. Vi er ikke mange i salen. Han viser pil-nettsiden, og hvordan den benytter automatisk oversettelse til norsk. Han viser også Innovative Schools Toolkit (min kommentar: jeg er i gang med å oversette dette til norsk). Anthony sier at det er mange ressurser tilgjengelig for lærere.

Ferdigheter for det 21. århundre; måter å tenke på, måter å jobbe på, verktøy man trenger, måter å leve på i verden. Læring endres, læreren trenger ikke å levere alt innhold selv – men kan fokusere på hvordan jeg kan bruke tiden på å hjelpe elevene. Det handler også om relevans; lærer elevene det de trenger for framtiden? Kanskje er dette det største problemet – at man ikke ser hvordan det man lærer skal anvendes i virkeligheten, at man ikke ser at man ikke har bruk for det.

Personalisering; i hvilken grad er det personalisering når alle skal åpne boka på samme sted? Elevene er unike og vi må se på dem med et 360 graders blikk. Det er ikke enkle svar, det krever dybde.

Anthony trekker også fram spill og utdanning (gamification) – det handler ikke om spillet i seg selv, men spilldynamikken (se tidligere innlegg om dette; https://evabra.wordpress.com/2010/10/02/stikkord-spilldynamikk/ og https://evabra.wordpress.com/2010/08/21/vi-blir-manipulert-av-spill-dynamikk/). Viser nå en form for vurdering som ikke gir noe godt resultat (f.eks stryk-karakter) – i spill kommer det opp «game over», dette er de vant til å se og de gir ikke opp likevel, de fortsetter med nytt spill. Hvorfor ikke ta dette med inn i klasserommet? Har vi prosjekter eller «missions»? Han viser fram flere eksempler, blant annet chronozoom og montage.

Han vil også vise til prosjektet www.dailyedventures.com, og avslutter med en video med innholdet «la barna skape framtiden».

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Hva sier din skoles visjon? Liveblog: Stephanie Hamilton (#itsbk12)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: