Hva sier din skoles visjon?

15.04.12 at 19:07 2 kommentarer

Som nevnt i forrige blogginnlegg arbeider jeg med å tilrettelegge en workshopserie om systemisk endring – og i dag har jeg jobbet en god del med temaet visjon. I den forbindelsen har jeg søkt litt rundt på norske skoler på ulike nivåer for å prøve å få et inntrykk av hva slags visjoner skolene har. Det er jo flere som har som visjon å bli Norges beste skole (og dette er kanskje mer et strategisk mål enn en visjon), men jeg har funnet et par som jeg finner interessante (selv om det sikkert finnes mange andre gode rundt omkring i landet – del gjerne med meg i kommentarfeltet under).

  • «Vi gler oss kvar dag» kan man lese på Kaupanger skule sin hjemmeside. Det er kanskje mer et slagord enn en visjon – men jeg synes den kan passere. Videre kan man lese av verdigrunnlaget at de tenker å komme dit gjennom blant annet følgende målsetninger; god opplæring preget av trygghet og likeverdighet, sterkt fokus på læringsmiljø og tilpasset opplæring osv. Skranevatnet skole sier «vi har rom for alle, her er kunnskap, glød og glede». Jeg blir nesten litt glad når jeg leser dette.
  • På videregående tok jeg min nærmeste, Sogndal vgs, som sier «kvalitet, trivsel, kunnskap, meistring, utvikling» – etterfulgt av noe mer utfyllende tekst på verdiplattformen sin.
  • Ser jeg derimot på enkelte av de høyere utdanningene sier de f.eks. at verdiene er akademisk frihet, faglig integritet, etikk, eksellens og verdiskapning. En annen sier grunnforskning og forskningsutdanning i alle fagmiljøene, utvikling av fag og disipliner over en stor faglig bredde, forskningsbasert undervisning, fri og kritisk faglig virksomhet.

Jeg synes det er et ganske markant skille på hva man har i fokus. Enkelte skoler har jeg ikke funnet noe om visjon eller verdigrunnlag på hjemmesiden til, men det trenger ikke nødvendigvis bety at de ikke har det. Det sier imidlertid noe om at de kanskje ikke synes det er så viktig å kommunisere dette?

Det er noen ting man bør tenke på:

  • Hva er skolen mest engasjert i når det gjelder elevenes prestasjoner (kan uttrykkes i visjonen – og i alle fall i skolens kjernemål)?
  • Er visjonen kjent og blir den etterlevd i skolehverdagen og  gjort synlig i skolens verdigrunnlag?
  • Hvordan vet vi at vi leverer denne visjonen?

La oss ta et par spørsmål; hvis du spør elever og lærere på din skole om hva skolens visjon er – kan de fortelle det? Kan de gi eksempler på hvordan det kommer til uttrykk i skolehverdagen? Diskuterer dere hvordan prosjekter og planer stemmer med visjon og kjernemål? Hvordan måler du at du når visjonen? Er det slik at andre krav dominerer og at visjonen derfor ikke regnes som spesielt relevant? Hvilke typer ressurser investeres det i for å oppnå visjonen (utstyr, menneskelige ressurser, lærebøker, IKT, lokaler osv)?

Noen innledende tanker dette her – kommer tilbake med mer hvis interessen er der ute🙂

 

 

 

Entry filed under: Kunnskapsledelse, læring, Organisasjonskunnskap, Personalledelse. Tags: , , , , .

Flertallsformen av anekdote er ikke data Liveblog: Anthony Salcito (#itsbk12)

2 kommentarer Add your own

  • 1. Johnny J. Gangsøy  |  16.04.12, kl. 14:35

    Hei!
    Visjonsarbeid kan være både spennende og givende, men det er mange fallgruver. Vi gjorde noen interessante erfaringer for noen år tilbake. Skolen og barnehagen ble slått sammen til en enhet, og da valgte vi i å bruke et år på å utarbeide et strategidokument med felles visjon og verdier m.m. http://www.sauherad.kommune.no/Filnedlasting.aspx?MId1=482&FilId=206&back=1 Dette dokumentet ble den ytre rammen for både skole- og barnehagedelen og gjorde det bl.a. enklere å prioritere.

  • 2. evabra  |  16.04.12, kl. 14:52

    Takk for kommentar, og det skal bli spennende å lese strategidokumentet dere har utarbeidet.

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


