Hva sier din skoles visjon?

Som nevnt i forrige blogginnlegg arbeider jeg med å tilrettelegge en workshopserie om systemisk endring – og i dag har jeg jobbet en god del med temaet visjon. I den forbindelsen har jeg søkt litt rundt på norske skoler på ulike nivåer for å prøve å få et inntrykk av hva slags visjoner skolene har. Det er jo flere som har som visjon å bli Norges beste skole (og dette er kanskje mer et strategisk mål enn en visjon), men jeg har funnet et par som jeg finner interessante (selv om det sikkert finnes mange andre gode rundt omkring i landet – del gjerne med meg i kommentarfeltet under).

  • «Vi gler oss kvar dag» kan man lese på Kaupanger skule sin hjemmeside. Det er kanskje mer et slagord enn en visjon – men jeg synes den kan passere. Videre kan man lese av verdigrunnlaget at de tenker å komme dit gjennom blant annet følgende målsetninger; god opplæring preget av trygghet og likeverdighet, sterkt fokus på læringsmiljø og tilpasset opplæring osv. Skranevatnet skole sier «vi har rom for alle, her er kunnskap, glød og glede». Jeg blir nesten litt glad når jeg leser dette.
  • På videregående tok jeg min nærmeste, Sogndal vgs, som sier «kvalitet, trivsel, kunnskap, meistring, utvikling» – etterfulgt av noe mer utfyllende tekst på verdiplattformen sin.
  • Ser jeg derimot på enkelte av de høyere utdanningene sier de f.eks. at verdiene er akademisk frihet, faglig integritet, etikk, eksellens og verdiskapning. En annen sier grunnforskning og forskningsutdanning i alle fagmiljøene, utvikling av fag og disipliner over en stor faglig bredde, forskningsbasert undervisning, fri og kritisk faglig virksomhet.

Jeg synes det er et ganske markant skille på hva man har i fokus. Enkelte skoler har jeg ikke funnet noe om visjon eller verdigrunnlag på hjemmesiden til, men det trenger ikke nødvendigvis bety at de ikke har det. Det sier imidlertid noe om at de kanskje ikke synes det er så viktig å kommunisere dette?

Det er noen ting man bør tenke på:

  • Hva er skolen mest engasjert i når det gjelder elevenes prestasjoner (kan uttrykkes i visjonen – og i alle fall i skolens kjernemål)?
  • Er visjonen kjent og blir den etterlevd i skolehverdagen og  gjort synlig i skolens verdigrunnlag?
  • Hvordan vet vi at vi leverer denne visjonen?

La oss ta et par spørsmål; hvis du spør elever og lærere på din skole om hva skolens visjon er – kan de fortelle det? Kan de gi eksempler på hvordan det kommer til uttrykk i skolehverdagen? Diskuterer dere hvordan prosjekter og planer stemmer med visjon og kjernemål? Hvordan måler du at du når visjonen? Er det slik at andre krav dominerer og at visjonen derfor ikke regnes som spesielt relevant? Hvilke typer ressurser investeres det i for å oppnå visjonen (utstyr, menneskelige ressurser, lærebøker, IKT, lokaler osv)?

Noen innledende tanker dette her – kommer tilbake med mer hvis interessen er der ute 🙂

 

 

 

Advertisements

2 comments

  1. Hei!
    Visjonsarbeid kan være både spennende og givende, men det er mange fallgruver. Vi gjorde noen interessante erfaringer for noen år tilbake. Skolen og barnehagen ble slått sammen til en enhet, og da valgte vi i å bruke et år på å utarbeide et strategidokument med felles visjon og verdier m.m. http://www.sauherad.kommune.no/Filnedlasting.aspx?MId1=482&FilId=206&back=1 Dette dokumentet ble den ytre rammen for både skole- og barnehagedelen og gjorde det bl.a. enklere å prioritere.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s