Flertallsformen av anekdote er ikke data

Jeg er veldig fornøyd med at flere aktører i sektoren har presset på for å få fram hvordan vi skal måle effekt av teknologistøttet undervisning, og egentlig burde vel delen med teknologistøttet være borte – det burde vel handle om effekt av god undervisning, enten den foregår slik eller så. Disse aktørene har fått KS til å gå ut med en tilbudsforespørsel om å lage indikatorsett for å kunne måle dette. Det er en god ting, selv om det riktignok finnes noen forslag til indikatorer i andre typer undersøkelser – men vi trenger noe håndfast, og jeg håper det blir resultatet. Jeg har jo tidligere vært tilhenger av hvordan enkelte skoler bruker datasett for å endre kurs på undervisningen, og det er en ganske stor forskjell på det å tro og det å vite – vel og merke hvis man måler de riktige tingene.

Det er viktig å spre gode historier om god bruk, men skal man få til en varig endring (systemisk endring) kreves det mer enn dette – man må ha en kontinuerlig og styrt prosess, dette er ikke noe man gjør en gang og så er man ferdig. En slik planmessig prosess er noe av det jeg savner mest når vi snakker om å transformere skolene og tilrettelegge undervisning for ferdigheter vi trenger i framtidens samfunn. For tiden bearbeider jeg noen workshops (svært praksisnære) som omhandler akkurat denne type endringsprosess, og jeg skulle ønske at dette kom inn som pensum på lærerutdanningene og på rektorskolene – men er dere klar for dette?

Endringsledelse er et eget fag, og er spesielt viktig i vår tid – fordi endringene skjer så mye raskere enn de gjorde tidligere. Jeg kommer tilbake med info om prosjektet jeg jobber med etterhvert, men til å begynne med kan dere jo stille dere følgende spørsmål;

Hvis du bare kunne garantere å forbedre en ting for alle elevene på skolen – hva ville det være?

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s