Flertallsformen av anekdote er ikke data

15.04.12 at 12:37 Legg igjen en kommentar

Jeg er veldig fornøyd med at flere aktører i sektoren har presset på for å få fram hvordan vi skal måle effekt av teknologistøttet undervisning, og egentlig burde vel delen med teknologistøttet være borte – det burde vel handle om effekt av god undervisning, enten den foregår slik eller så. Disse aktørene har fått KS til å gå ut med en tilbudsforespørsel om å lage indikatorsett for å kunne måle dette. Det er en god ting, selv om det riktignok finnes noen forslag til indikatorer i andre typer undersøkelser – men vi trenger noe håndfast, og jeg håper det blir resultatet. Jeg har jo tidligere vært tilhenger av hvordan enkelte skoler bruker datasett for å endre kurs på undervisningen, og det er en ganske stor forskjell på det å tro og det å vite – vel og merke hvis man måler de riktige tingene.

Det er viktig å spre gode historier om god bruk, men skal man få til en varig endring (systemisk endring) kreves det mer enn dette – man må ha en kontinuerlig og styrt prosess, dette er ikke noe man gjør en gang og så er man ferdig. En slik planmessig prosess er noe av det jeg savner mest når vi snakker om å transformere skolene og tilrettelegge undervisning for ferdigheter vi trenger i framtidens samfunn. For tiden bearbeider jeg noen workshops (svært praksisnære) som omhandler akkurat denne type endringsprosess, og jeg skulle ønske at dette kom inn som pensum på lærerutdanningene og på rektorskolene – men er dere klar for dette?

Endringsledelse er et eget fag, og er spesielt viktig i vår tid – fordi endringene skjer så mye raskere enn de gjorde tidligere. Jeg kommer tilbake med info om prosjektet jeg jobber med etterhvert, men til å begynne med kan dere jo stille dere følgende spørsmål;

Hvis du bare kunne garantere å forbedre en ting for alle elevene på skolen – hva ville det være?

Entry filed under: IKT i skolen, Organisasjonskunnskap. Tags: , , .

Spådommer om utdanning fra 2001 Hva sier din skoles visjon?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: