Spådommer om utdanning fra 2001

I dag har jeg sett litt på spådommene om utdanning fra 2001 om utdanning i framtiden – og ser at vi kanskje ikke har helt kommet dit ennå…

  • Utdanning vil ikke være definert til en spesiell plass, nye teknologier kan gjøre et hvilket som helst område til klasserom. Man kan ha klasserommet ute i samfunnet der de virkelige sakene skjer.
  • Utdanning vil ikke skje til definerte tider, den er drevet av behov og «just in time»-tenking, den kan skje hele døgnet og alle dager, synkron eller asynkron.
  • Utdanning vil ikke være begrenset til en enkelt lærer, lærere er ikke den eneste måten å utdanne elever på, læring er et resultat av samarbeid og gruppearbeid. For at dette skal skje må hele samfunnet bli involvert i utdanning av elevene gjennom virtuell interaksjon rundt på hele kloden.
  • Utdanning vil ikke bare være begrenset til mennesker, nye digitale verktøy med kunstig intelligens-systemer og smarte agenter kan lære seg våre behov. Vi kan tilpasse læringen med slike anordninger.
  • Utdanning vil ikke bare bli begrenset til papirbasert informasjon – det er fortsatt rom for papirmateriell, men digital håndtering er foretrukket når det gjelder å finne, lagre, organisere og gjenfinne informasjon.
  • Utdanning vil ikke bare være begrenset til å huske innhold, å gjengi er ikke det samme som å huske – vi trenger mer. Det kommer et skifte fra å være spesialister til å bli generalister, men også mot å ha effektive analytiske evner.
  • Utdanning vil ikke være definert som lineær læring – alle tidligere generasjoner ble lært opp med papirmateriell og de lærte fra venstre mot høyre, fra topp til bunn – og på en strukturert og sekvensiell måte. I dag bruker vi både lyd og lys, vi ser skjermbilder, interaktivitet og vi ønsker umiddelbar tilgang til kunnskap. Vi har annerledes kognitive prosesser som bruker andre områder av hjernen til å lære å trekke ut informasjon.
  • Utdanning vil ikke være begrenset til en intellektuel elite, nye smarte verktøy gjør at flere kan delta. Ordinære mennesker kan gjøre ekstraordinære ting og har tilgang til alle mulige typer av nyttig informasjon.
  • Utdanning vil ikke være begrenset til oppvekstårene, før gikk man på skolen og så ble man utlært. I dag snakker vi om livslang læring, og de som tror de er ferdig utlært er naive og urealistiske.
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s