Kunstproduksjon [undervisningstips]

I dag har jeg testet ut et par nettsider hvor man kan lage sin egen kunst – og her er et par av de jeg syntes kunne ha noen mening. Når det gjelder å tegne/male ting på skjerm ellers foretrekker jeg et betalingsprogram som heter ArtRage – her har jeg mange muligheter; fra blyant, vannfarger, oljefarger, kritt, tusj mm til ulike typer strukturer som grov murvegg til fin canvas (flott også å bruke på interaktiv tavle). Kompetansemål er typisk Kunst og Håndverk (f.eks. 4. trinn: bruke enkle funksjoner i digitale bildebehandlingsprogram – er flere aktuelle kompetansemål på andre trinn også), men kan også brukes mot f.eks. norskfaget  (evt andre språkfag).

Hva med å lage en «picasso»? På nettsiden picassohead lager man f.eks. ansikter picassostyle. Jeg lagde et lite forsøk (og lagret det ved å bruke utklippsfunksjon i OneNote (win+S), og deretter lagret det som bilde).

Kanskje man kan lage et slikt bilde for enten å illustrere en tekst, eller for å lage en tekst til det ferdige bildet? Hva kunne man sagt om mitt lille kunstuttrykk? Kanskje fargene sier noe om at det er en litt «blå» stemning, litt trist? Kanskje en sint mann, eller er han lei seg? En dame som virker myk, kanskje trist, kanskje drømmende? Forteller han henne noe eller står de tett fordi de deler noe – er det en trist hendelse som har skjedd og som berører dem begge? Jeg vet ikke helt – jeg hadde ingen bestemt mening når jeg lagde det utover å prøve ut nettsiden. Det er et galleri der som sikkert kan gi inspirasjoner.

Den andre nettsiden er for å lage bilder i Jackson Pollock-style (eller klattmaling som jeg ville kalt det), her kan man visstnok få denne optimalisert for bruk på iPad. Når man lager slike bilder må det kanskje være her at man skal prøve å formidle en stemning som må være målet (?).

Den tredje nettsiden er flashface – og her kan man konstruere et ansikt. Hva med å bruke en historie som utgangspunkt og prøve å forestille seg hvordan personen(e) ser ut? Alternativt å prøve å lage et ansikt utfra en skriftlig beskrivelse – og se hvor ulikt vi oppfatter samme «bruksanvisning»? Hvordan lager man et ansikt som ser snilt eller ondt ut? Hvordan ser en utenomjordisk ut? Jeg brukte også her utklipssfunksjon i OneNote for å lagre selve ansiktet, men under ser dere hvordan nettsiden ser ut.

Legg igjen en kommentar

