Usynlighetskapper [undervisningstips]

07.04.12 at 23:32 Legg igjen en kommentar

Det er mange spådommer om framtiden, og mer kan leses om dette på f.eks. nettsiden til Institute for the future som blant annet inneholder forutsigelser om hva som kommer til å skje av teknologisk utvikling de neste 10 årene. En av tingene som kommer fram der er at nye materialer vil endre verden slik vi kjenner den i dag. Usynlighetskapper er en av tingene som vil bli en realitet, ikke bare noe vi kjenner fra Harry Potter og som vi har sett i andre varianter i noen av 007-filmene. (Jeg kommer med minst et tips til i forhold oversikten over teknologisk utvikling innen 2021 i løpet av kort tid).

Dagens undervisningstips kan brukes opp mot kompetansemål i samfunnsfag (4. trinn: lage ei oversikt over normer som regulerer forholdet mellom menneske og samtale om konsekvensar ved å bryte normene, 7. trinn: velje eit tema, forme spørsmål og kaste lys over dei ved å bruke ulike kjelder) og RLE (10. trinn: gjøre rede for begrepene etikk og moral og bruke etisk analyse med utgangspunkt i grunnleggende etiske tenkemåter). Mest av alt handler nok oppgaven om kreativitet (å tenke utenfor boksen) og øvelse i diskusjon/argumentasjon. Her er oppgaven, og siden dette er en typisk diskusjonsoppgave er det heller ikke noe fasitsvar:

I løpet av de neste ti årene vil vi få nye materialer, metamaterialer, som har helt andre egenskaper enn dem vi kjenner i dag. Et av dem vil være et stoff som gjør ting usynlige, og det kan lages blant annet usynlighetskapper av dem. Når du trer en slik over deg vil du ikke kunne bli sett av andre, eller de kan bli lagt over ting for å skjule dem. 

  • Dersom dere fikk mulighet til å kjøpe en slik kappe – ville dere kjøpt den? Hvorfor/Hvorfor ikke?
  • Hvilke bruksområder kan man tenke seg at en slik kappe skal kunne ha?
    • Er det noen sammenhenger hvor en slik kappe kan brukes på en måte som gir den en hensikt som gir merverdi i forhold til hva vi har mulighet til i dag ? Hvilke?
  • Hvilke fordeler og ulemper kan det medføre hvis alle fikk mulighet til å iføre seg slike kapper? For enkeltpersoner, for land?
    • Hvordan tror dere det vil være å leve i et samfunn hvor du ikke vet om det er flere rundt deg enn det du ser med egne øyne?
    • Hvordan ville dere løst utfordringen ved at slike kapper ble brukt til kriminelle handlinger?
  • Burde alle få anledning til å få/kjøpe/skaffe seg slike kapper? Hvorfor/hvorfor ikke?
    • Evt. hvem bør få ha tilgang til slike kapper?
  • På hvilken måte kan man i en slik sammenheng si: «selv gode intensjoner kan gi utilsiktede konsekvenser»?

Oppgaven kan kanskje virke litt fjernt unna dagens samfunn, men teknologien er nok ikke så langt unna. Det store problemet er kanskje om slike ting kan brukes til noe fornuftig ut over f.eks. militær bruk (krigføring) og kriminelle handlinger (fra butikktyverier, ulovlige grenseoverganger, smugling, spionering osv). Etisk sett er det en utfordring i at folk kan skjule seg på denne måten – man vet aldri hvem som er i nærheten fordi man ikke ser dem. Er det en norm at vi ikke skal skjule oss for hverandre i hverdagen? Vil det bli et paranoid samfunn der vi går rundt og ikke føler oss trygge? Skal bare politi og militære ha anledning til å iføre seg slike – og hvordan vil det påvirke samfunnet vårt? Er det naturlig å tenke seg at parallelt med utviklingen av disse vil det bli utviklet noe som gjør at vi klarer å se «gjennom» kappen – og vil den da ha noen hensikt?

Entry filed under: læring. Tags: , , .

Forbrukertrender [undervisningstips] Bleieskift? [undervisningstips]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: