Kalibrering

I påsken har jeg blant annet lest Hatties Visible Learning for Teachers, og jeg syntes det var noen  interessante tanker der. Siden det tross alt er påske blir det bare et kort innlegg i dag.

En av de tingene som jeg ikke synes er særlig oppe i diskusjonen ellers er dette med kalibrering. Definisjoner på kalibrering kan være; justering, sammenligning, kontrollmåling. Som et praktisk eksempel kan jeg fortelle at jeg kalibrerer min interaktive tavle – hvis den ikke er kalibrert vil ikke der jeg trykker fingeren stemme med handlingen som skjer, jeg må vite at kart og terreng stemmer overens skal jeg få ting til å fungere. På samme måte må vi kalibrere hvor vi selv befinner oss – tror du at du står på en fjelltopp og så er du egentlig nede i dalen eller omvendt?

 Hvorfor er dette så viktig? Hvor god er du egentlig – hvilket potensial har du? Vet du ikke dette så har du en tendens til å anslå at du er dårligere enn du faktisk er – og da hjelper det ikke å få tilbakemeldinger på at det du gjør er bra, det blir bare en bekreftelse på at du ligger på riktig nivå. Hvordan skal du da komme videre? Blir du motivert til å prøve deg på mer utfordrende oppgaver?

Noe av det som er viktig for å kunne selv anslå hvordan man ligger an er at kriteriene er tydelige, at læringsmålene er klare. Da vet man hva man kan sammenligne seg med. Hvis dette er uklart – hva sammenligner du deg med? Jo, du  sammenligner deg med hva andre presterer – og da går det jo an å finne noen som gjør det dårligere enn seg selv og være fornøyd med det. Fokuset skifter fra vurdering av egen prestasjon i lys av suksesskriterier og læringsmål til sammenligning med person(er).

Som et lite apropos til siste dagers diskusjon om pugging er det som må til i skolen; hvis ikke læringsmål og sukesesskriterier er tydelige er det lett å tro at det å gjenta ting man har lest er nok for å gjøre det bra. Kanskje noen faktisk bedømmer deg slik også, enkelte kommentarer jeg har sett kan tyde på akkurat dette – dessverre…

Noen er fødte fatalister og sier ting som «jeg får det sikkert ikke til uansett hvor mye jeg prøver» – og det er ikke dette jeg snakker om her. Det handler mer om å nærmest ha gitt opp, det handler om tidligere erfaringer. Disse må få oppleve små seire for å komme videre, og at fokus flyttes fra person (jeg er så dum) til oppgaven som skal løses (hvilke strategier kan vi bruke for å komme videre her)

Advertisements

2 comments

  1. Kalibrering er et ord jeg har forbundet med Smartboardtavla, men nå har jeg lært enda en måte å bruke ordet på. Har ikke lest Hatties bok, men hørt om den fra en kollega. Virkelig noe å tenke på det du skriver om.
    Har begynt å bruke twitter og fikk tips om å følge deg, og så fant jeg bloggen din.

  2. Hei og takk for kommentar – ja, kalibrering syntes jeg var ganske beskrivende for det å kunne vurdere sin egen innsats.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s