Forbrukertrender [undervisningstips]

I de siste par årene har jeg laget oppgaver hver eneste uke til forskjellige tema/fag, og tenkte jeg skulle komme med noen tips til oppgaver på bloggen i tiden framover. Siden jeg er mest opptatt av diskusjon og kreativitet blir nok oppgavene mye preget av dette. Jeg prøver så langt som råd er å koble både mot kompetansemål på den ene siden og utfordringer i den virkelige verden på andre siden – og med et skråblikk mot digital kompetanse der det er naturlig, samt å være tro mot rammeverket Leap21 som jeg har omtalt tidligere.

Dagens tips har jeg tenkt mot to fagområder; samfunnsfag (10. trinn: leggje ein plan for å starte og drive ei bedrift ut frå ei undersøking av grunnlaget for ei slik bedrift) og utdanningsvalg – og med tanke på entreprenørskapstrening. Man kunne også tenkt seg å trekke inn kompetansemål også fra norskfaget mot en slik oppgave. En annen grunn for oppgaven er at mange av jobbene som eksisterer i dag vil forsvinne, og nye oppstå – uten at man kanskje ikke helt vet hvilke. Her er oppgaven:

En av forbrukertrendene som trendwatching.com peker på er at vi blir stadig mer opptatt av personlig tilpassing. Vi ønsker oss at den røde løperen rulles ut for oss, vi vil ha skreddersøm. Det er ikke lenger det store å reise billig og på uspesifisert hotell, nå ønsker vi oss fire-stjerners hotell med alt inklusive.

  • Hva slags type tjeneste mener dere man kunne tilby kunder i ditt nærmiljø?
  • Hva kunne vært skreddersydd den enkelte kunde?
  • Hva slags type jobb ville dette være?
  • Hvordan skal man tjene penger på den?
  • Hva slags kompetanse vil man trenge – og hvordan får man den?

Her er man nødt til å gjøre en undersøkelse først av hva som kan være etterspurt, det handler jo enten om å dekke et i dag udekket behov eller komme med et helt nytt konsept som man mener det vil være etterspørsel etter. Noe som også må vurderes er hvordan man skal tjene penger på dette, og om det er noe man kunne ha interesse for. For det siste handler det jo mye om å komme i akkurat rett tid, for tidlig eller for sent i markedet er like ille. Deretter må man finne ut hva slags kompetanse man trenger for å utføre denne type tjeneste, og hvor man kan få den. Nærmiljøet er satt inn for å få fokus mot lokal næringsutvikling. En videreutvikling kunne også være å tenke seg et samarbeid med det lokale næringsmiljøet og kommune. Det kan kanskje være greit å tenke litt på hva slags type nye jobber vi har fått de siste årene f.eks. personlig trener, personlig innkjøper (klær og mat), coach osv. Mer tradisjonelt er kanskje barnevakt og å ha noen til renhold av bolig – men dette er også i samme gate. Andre ting folk er opptatt av i dag er f.eks. kosthold, egen helse, miljø. Teknologien gir oss uante muligheter i så måte, fra virtuelle trenere på mobilen til sensorer for overvåking av egne kroppsfunksjoner eller ettersyn av f.eks. eldre. Se 12 supertrender når det gjelder forbrukere på denne bloggen for andre tips til hva man bør tenke på når det gjelder å tilby noe til sine kunder.

Verdien av å skaffe seg kompetanse er viktig, og derfor er det tatt med. Det er jo slett ikke sikkert at man faktisk får denne type kompetanse i dag – kanskje dette er noe helt nytt og hva skal man da gjøre?

Digitale verktøy å vurdere opp mot en slik oppgave vil være; tankekart eller begrepskart for idemyldring, notatverktøy for å organisere informasjon med finner i undersøkelsen, presentasjons-verktøy for å presentere ideen/ideer, evt. regneark for å regne ut hva man må ta for å gå i pluss (og her kan det jo utvides i det uendlige med type beregninger som må til), kommunikasjonsverktøy for å innhente informasjon og samarbeide med næringsliv/kommune/andre.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s