2 byer på S – søndagsrefleksjoner

25.03.12 at 21:59 Legg igjen en kommentar

I forrige uke var jeg både en tur til Skien og en tur til Stockholm, og jeg var ute i litt forskjellige oppdrag.

Først ut var det Skien, og her var det barnetrinn og utprøving av 1:1 som var tema. Personlig mener jeg at det er først når alle har tilgang til datamaskin jevnlig daglig at vi kan begynne å snakke om å utvikle digital kompetanse. Det holder ikke med 1-2 timer i uka med enten et klassesett eller en tur på datalab. Man må ha en egen som man kan gjøre ulike innstillinger på, alternativt at man har et system med virtualisering som gjør at man i alle fall kan personalisere «sin» datamaskin. Det som skulle prøves ut var ClassMates, og her i Norge er det vel bare Vågå som foreløpig har testet ut – og de har holdt på i et snaut år i disse dager. Sammen med meg var også representant fra Ale kommun utenfor Gøteborg – og der har de noe lengre erfaring og skal øke antallet i disse dager til ca 3000 slike små tablets. Noe av det som jeg har sansen for med disse er programvaren Mythware, en programvare som gjør at lærer kan hjelpe dem ut på riktige nettsider – men ikke minst det at lærer kan distribuere filer direkte fra sin PC og ut på hver enkelt elev sin PC, og legge f.eks. fila på skrivebordet så den blir lett å finne igjen for de minste i skolen. Det var engasjerte lærere å møte, og jeg er veldig spent på hva de sier etter å ha prøvd ut bruk i sine klasser.

Deretter gikk turen til Stockholm og konferansen «Så funkar det» i regi av LearnIt24, og her var det videregående skoler jeg møtte. Vi var to norske, riktig hyggelig at @annmic også var med. Riktignok var jeg ikke helt fornøyd med min egen første sesjon, men jeg håper jo at de som var der fikk noen ideer likevel om SmartBruk. Bedre var 2. sesjon, og jeg avsluttet med en liten gruppe som fikk innføring i rammeverket Leap21 som jeg har omtalt på bloggen her tidligere. Det var første workshop med dette rammeverket for min del, og jeg var derfor spent på hva lærerne syntes om det. Reaksjonen var at de følte de «fikk et spark bak» – i positiv forstand – i forhold til å være mer bevisste på oppgavesett de lager selv. De så plutselig noen nyanser de ikke tidligere hadde sett, så jeg må si at reaksjonen var jeg veldig fornøyd med.

Det var mange parallelle sesjoner i løpet av dagen, og siden jeg hadde 3 selv var det ikke så mange andre jeg fikk anledning til å høre på. Noe av det som imidlertid slår meg, både på denne og andre konferanser i Norge, er at det virker som det er et skille mellom bruk av programvare og pedagogisk bruk. De henger ofte liksom ikke helt sammen. Man viser at man bruker ulik programvare, men det blir stykkevis og delt – den store helheten virker som om den mangler når det framføres i alle fall.

Jeg fikk også anledning til å møte en av mine twitterkjente på konferansen i Stockholm, @kalexanderson, for første gang IRL (in real life). Det viste seg at vi fikk en liten time sammen før vi skulle holde hver vår sesjon, og det var både interessant og hyggelig. Hun jobber med wäbbstjärnan og med svenske creative commons – og stiftelsen hun jobber for har også ansvaret for .se-domenene. Hun kunne fortelle meg at det å lære om kilder handler mye om å selv være kilde, å selv publisere – da lærer man mye, og det er jeg egentlig helt enig i. Elevene hadde fått helt annet inntrykk og forståelse for kilder og kildebruk etter at de selv lagde f.eks. blogger. En annen ting hun tok opp var dette med å vurdere kilder – er det slik at man finner f.eks. 3 ulike kilder, men med samme søkemotor  – og så tror at man gjør en god jobb? Jeg vet de kommer med noe nytt materiell kommende uke om kildekritikk og kildebruk – så jeg venter spent og regner med å skrive noe om dette i tiden før påske.

Ellers vil jeg gratulere Odda ungdomsskole med seier i PIL-konkurransen i Lisboa som var forrige uke. De deltok med prosjektet «Bråk». Spennende å se hvordan det går i den internasjonale finalen i Athen. Tvi-tvi🙂 (PIL er Microsoft Partners in Learning)

Kommende uke blir ganske fredelig (tror jeg), da er det bare en tur til min lokale fylkeskommune som står på programmet – der ser det ut som om OneNote nå brer seg til alle avdelinger, og jeg skal kurse plan- og bygningsavdelingen i bruken. Det blir hyggelig.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , .

Så funkar det [info til deltakere] Trenger vi teknologien i skolen?

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


