Informasjon og kunnskap er ikke samme sak

18.03.12 at 12:03 Legg igjen en kommentar

Vi snakker ofte om at de ansatte er den viktigste verdien i organisasjonen, og samtidig at kunnskap er den viktigste verdien. Disse to tingene henger sammen – det er menneskene som innehar kunnskapen. Dessverre er det slik at kunnskapen er kanskje det som er vanskeligst å håndtere, det er på en måte lettere med andre typer råvarer som skal brukes i produksjonen – enten det er bær til syltetøy eller treverk til møbler.

Jo mer man kan jo bedre er man rustet for hva framtiden måtte bringe, og jeg har tro på at i dag må man kunne spenne bredt fordi vi ikke helt vet hva som kommer. Riktignok er det noen som kommer med spådommer om hva som kan forventes. En av de som spår om framtiden hevder at 2 milliarder jobber vil bli borte, delvis for å bli erstattet av andre typer arbeid (2 billion jobs to disappear by 2030). Personlig liker jeg tanken på at vi vil få førerløse biler, på den andre siden husker jeg også at det ble spådd at innen 2012 ville vi få flyvende biler – og det har jo ikke holdt stikk (ennå). Det kan også bli spennende å se om 3D-printere virkelig vil ta av slik noen tror, at vi kan bare skrive ut det vi har behov for – enten det er møbler, klær eller kanskje en ny 3D-printer om det skulle være. Riktignok er det nok mye som skal på plass for at vi er der ennå, så de tidlige spådommene rundt dette tema var nok vel optimistiske. Uansett skaper slike innovasjoner endringer i arbeidsmarkedet – vi må tilpasse oss til nye ting. Det er i seg selv ikke noen nyhet, slik har det vært til alle tider – yrker som smed og skomaker har jo omtrent forsvunnet helt. Utfordringen i dag er at disse endringene skjer mye raskere enn tidligere.

Mange er derfor opptatt av hva elevene skal lære i dag for å være rustet for framtiden – og det er et viktig spørsmål. Ikke mindre viktig er hva de som er i jobb allerede må lære seg framover – å tro at det bare er den oppvoksende generasjonen som vil bli berørt vil være å stikke hodet i sanden.

Mange tror at siden det er så mye informasjon å finne er det enkelt å få kunnskap. En av utfordringene her er at informasjonsmengden er så stor at det å filtrere bort kanskje er noe av det viktigste man må lære seg. Klarer man å finne de riktige bitene og se hele puslespillet har man mye større muligheter enn om man sitter med mange biter som ikke helt passer sammen. Dessverre er det også slik at den informasjonen man finner ikke er kunnskap, i beste fall er det en slags representasjon av eksplisitt eller uttalt kunnskap – og den tause kunnskapen er mye vanskeligere å få tak på. Den tause kunnskapen er på en måte det som er inni hodet på folk, en samling av erfaringer og kunnskap – eller det jeg kanskje helst vil kalle kompetanse.

Det er mange som prøver å få tak i denne kunnskapen. Vi lager systemer hvor vi ønsker at det skal foregå deling, og aller helst deling av taus kunnskap. Dessverre pleier dette å fungere dårlig. Mange IT-systemer hånderer relativt greit å lagre eksplisitt kunnskap, men kunnskapen må settes i drift skal man hente ut verdi. I beste fall vil man i slike systemer klare å skape en oversikt over hvor man kan finne kunnskap som man kan ta i bruk. Det krever at man setter igang andre prosesser i tillegg, det kan handle om organisatoriske prosesser (overordnede) og mellommenneskelige prosesser – f.eks. kan jeg tenke meg at dersom man fikk de ansatte til å dele (her kreves det arbeid å få til en slik kultur) så må dette få følger organisatorisk – at man brukte de gode tipsene til å gjøre endringer til det bedre, at kunnskapen ble aktivt brukt framfor at den bare ble lagret slik at de mest interesserte kunne gjøre oppslag hvis de ønsket. Man må ha en plan – ikke bare lagre for lagringens del.

Hvor ofte tror man ikke at en lenkesamling er løsningen? Det er fornuftig ut fra å organisere kunnskap og/eller informasjon, men i seg selv har den ikke noen verdi om den ikke blir brukt.  En annen utfordring med andre typer systemer eller nettverk er at dersom de ikke blir brukt på nærmest daglig basis, at det er en naturlig del av hverdagen – ja, da vil de ikke bli brukt (i lengden).

Rent organisatorisk kan man heller ikke forvente at kunnskap blir delt mellom de ansatte hvis de ansatte ikke har møtepunkter – kunnskapsdeling er et sosialt fenomen. Noen tror det er en administrativ prosess, men det er det ikke. Det er også det som vi ser skjer i skolen – å lære handler ikke om at noen leverer en monolog, læring er samspill.

Entry filed under: Endringsledelse, Kunnskapsledelse, læring, Organisasjonskunnskap, Personalledelse. Tags: , , , .

Når elev blir lærer Så funkar det [info til deltakere]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


