Liveblog: Vurdering for læring – nettverk som mulighet for læring (#vfl12)

12.03.12 at 17:44 Legg igjen en kommentar

Siste foredrag i dag er ved Torbjørn Lund fra Universitetet i Tromsø, som skal snakke om Nettverk som mulighet for læring i og mellom skoler og lærebedrifter. 

Bakgrunn; skoleutvikling gjennom nettverk og dialogkonferanser. Leder av fire nettverk som arbeider med det nasjonale prosjektet vurdering for læring. Nord-Troms-nettverket med 15 skoler – hatt seks dialogkonferanser. Midt-Troms-nettverket med 16 skoler – hatt 11 dialogkonferanser. Sør-Troms-nettverket 21 skoler – 9 dialogkonferanser. Sør-Trøndelag, 5 kommuner, dialogkonferanse. Rogaland fylkeskommune – 3 dialogkonferanser. 

Noe av det de har jobbet med er arbeidskrav med kriterier for hele skolen, mål/kriterier i samarbeid med bedrifter (yrkesfag), elevens deltakelse i utvelgelse av kriterier, lokale opplæringsplaner og dokumentasjon, hele skolen som treningsleir.

Vurdering for læring – programnotatet: Nettverkene skal være arenaer for faglig utvikling, erfaringsutveksling og refleksjon. Arbeidet skal ta utgangspunkt i konkrete praksiseksempler som støttes opp med teori og forskning.

Å se seg selv gjennom andre – når andre snakker til meg og jeg får deres tanker og ideer, kommer min egen praksis i fokus. På en måte så ser du din egen praksis gjennom andre sin praksis. Den gir deg tanker som forandrer måten du tenker om din egen praksis. Og enten så tenker du at dette vil forandre min praksis, eller så synes du at den faktisk er god. Deltakers refleksjonsnotat. 

Vi må tenke på om forandringen er hensiktsmessig, vil den gi elevene en bedre læringssituasjon. Kritisk tenking er viktig. 

Dialogiske nettverk kjennetegnes av

  • Jakten på flerstemmighet
  • Jakten på det unike i hver deltakers representasjon
  • Jakten på å unngå monologiske problemdefinerere
  • Jakten på å avklare den enkelte skole/lærlingebedrifts engasjement og deltakelse

Unikhet er en ressurs, og det er ingen lærere som gjør akkurat det samme – selv om de har samme utdanning og jobber på samme skole og på samme trinn. Hvorfor snakker man ikke med de som er nærmest? Hvorfor skal man ringe til andre, f.eks. universitetene for å få inspirasjon? 

Man kan ikke tyne folk inn i et samarbeid hvis de ikke har engasjement. Torbjørn etterlyser mer engasjement fra skolelederne – de har litt lett for å trekke seg unna.

Fortolkning er vanskelig – kan nettverkene lette arbeidet? Hvordan tolker ledere ideer, hvordan tolker lærere ideer? Nettverk kan være en mulighet til å forankre slike prosjekter.

Noen foreløpige erfaringer;

  • prosjektet tar nye veier?- viktig å ta refleksjon over hvorfor vi går dit vi går
  • prosjektet fordypes?
  • prosjektet sovner? – når prosjektstøtten blir borte er dette en reell fare, i disse nettverkene ligger det mekanismer som gjør at ingen skal sovne
  • prosjektet blir dristigere? – vi er ikke vant med å være dristige, og kanskje nettverkene kan bidra til at vi ikke holder oss i komfortsonen
  • prosjektet forankres bedre?
  • prosjektet forvikles?
  • prosjektet blir ikke tatt på alvor hjemme? – blir for dårlig kommunisert i kollegiet? I nettverkene er det rektorer med i alle prosjektgruppene.

Hva slags nettverk snakker vi om?

Administrative nettverk:

  • adm forordning
  • uklare siktemål og forventninger
  • få utvekslinger
  • mye overføringer
  • lite forpliktende
  • lite støtte i forandringsarbeidet

Lærende nettverk:

  • læring og kunnskaping som siktemål
  • læring av og i praksis
  • læring som sosial forpliktelse
  • forandring og forståelse som grunnlag (hvorfor forandrer du praksis)
  • læringen veiledes (veileder utenfra og kollegaveiledning)

Dette viser de to ytterpunktene av nettverk – og de fleste vil ligge et sted på aksen mellom disse.

Nye krav til profesjonsutvikling.

  • Fra single lærer/leder (enkeltmannsforetaket)
  • Til teamlærer/leder (gruppen som sosial læringsarena)
  • Til lærer/leder i skolen (skolen som lærende organisasjon)
  • Til lærer/leder i nettverk (lærende nettverk som ny mulighet)

Man må lære hva som kreves for å være deltaker i et nettverk.

Skoleutvikling på tre nivåer;

  • Hvordan mobilisere den enkelte arbeidstaker/skoleleder for å styrke forandringsprosessen?
  • Hvordan skaper forandringsorienterte skoler seg selv?
  • Hvordan kan større sosiale landskap (nettverk, regioner osv) skape grunnlag for forandringer?

Et nettverk – eller et lærende nettverk?

Å drive kunnskapsutvikling gjennom nettverk handler om å vurdere hvilken læringssituasjon som egner seg til formålet! Og å tørre å stille seg det spørsmålet!

Hvis man ikke spør blir nettverket bare retorikk. Det handler for skolens utviklingsarbeid om lokalt utviklingsarbeid og læreren som forsker – eller aksjonslæring. Nettverkets struktur handler også om deltakelse, forpliktelse, gjensidighet, objektivering. Organisering av læring og kunnskapsutvikling – dialoger, ideer, teori, refleksjon, nye planer, god praksis, kritisk praksis.

  • Nettverkene lever av impulsene som kommer til det og som dannes i det
  • Vanskelig å forutsi hva som har effekt på nettverket på forhånd
  • Det er samhandlinger over tid som forteller noe om nettverkets identitet

—selv om det er et kvarter igjen av foredraget avslutter jeg her, det har vært en lang dag med 3,5 timer kjøring før konferansen startet.

 

Entry filed under: Endringsledelse, Kunnskapsledelse, Organisasjonskunnskap. Tags: , , .

Liveblog: Vurdering for læring – implementering av ny praksis (#vfl12) Ny status

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: