Liveblog: Vurdering for læring – implementering av ny praksis (#vfl12)

Åkrehamn vgs ved rektor Åse Bratthammer og elev Ole Morten Sterri står for denne delen av dagens program. 

Hvorfor økt læring?

Sammen skaper vi framtidens kompetanse! Vårt næringsliv og vårt samfunn er avhengig av at den kompetansen vi skaper i dag er 5 ganger bedre enn bare for noen få år siden.

Hvorfor ny praksis?

  • Vår tradisjonelle undervisningspraksis vil ikke kunne møte de kravene som vi setter til økt kompetanse.
  • Vi vet at bedre vurderingspraksis og bedre læringsmiljø med fokus på læring vil gi bedre resultater.
  • Så da er det bare å gjøre det!

Implementering – hvem sitt ansvar?

  • Departement
  • Udir
  • Fylkeskommune
  • Rektor
  • Avdelingsleder
  • Lærer

Åse: Dette er mitt oppdrag og jeg som leder av skolen har ansvar for at det faktisk skjer en endring.

Resolutt lederskap – noen leksjoner:

  • Progresjon kan ikke være en flopp – vi kan ikke bare late som
  • Endringer må være viktige for meg – personlig
  • Vi kommer ingen vei hvis ikke lærerne er med
  • Ikke glem den harde delen: vi må bedre læringen
  • Hvis du vil nå målene må du holde oppe trykket hele tiden
  • Med en gang du får progresjon kan du satse mer
  • Den beste måten for å opprettholde innsats for bedring er at man må holde det på et personlig nivå
  • Endringsprosesser er læringsprosesser, og forandring er en reise og ikke en beslutning.

Hva kreves av leder og lærer?

Kompetanse, lidenskap, fokus, kreativ, refleksjon, utholdende, struktur, relasjoner, åpen, samarbeidsevner, hardt arbeid, modellere.

Åkrehamn vgs har aldri mer enn to fokusområder, og de henger sammen. Vurdering og samarbeid med næringene har vært vårt fokus gjennom to år.

Pedagogisk profil – fokus på læring.

  • Elevene skal mestre hver dag
  • Elevene skal bevisstgjøres i forhold til læringsprosessen
  • Fra praksis til teori
  • Vurdering for læring

Tydelig bestilling

  • Det skal lages læringsmål for hver undervisningsøkt og på alle oppdrag
  • Vurderingskriteriene skal utvikles sammen med elevene
  • Status og framovermelding
  • Egenvurdering

Vi må kjenne personalet vårt.

Det er fire grupper som utmerker seg;

  • Belivers – det ultimate målet er suksess for hver enkelt elev, akademisk, sosialt og emosjonelt. De er ikke fornøyd uten at hver enkelt elev maksimerer sitt potensiale. De samarbeider med alle andre som står for noe på ulike arenaer for å bygge opp under dette målet. De har sterk tilhørighet til team som vil noe, læreplan initiativ og styrende organ.
  • Tweeners – lærere som er nye i skolekulturen, de prøver å lære normene og forventningene
  • Survivors – heldigvis ikke så mange av disse i skolen, dette er de utbrente
  • Fundamentalistene – motstandere av endring

Analyse – vi må vite hvor vi står.

  • Elevundersøkelser
  • Personalundersøkelser
  • Sluttstatistikk
  • Karakterstatistikk
  • Hvor mange av våre elever får læreplass?
  • Hva er den individuelle lærerkompetansen og vurderingspraksis

6 spørsmål til alle pedagogene:

  • Hva mener du vurdering for læring er
  • Hva er du veldig god til i denne sammenhengen – nevn eksempler
  • Hva vil du gjøre endringer på nå
  • Hva er det vanskeligste i praksis
  • Trenger du mer kunnskap – om hva
  • Hvordan ønsker du oppfølging på deg

Analyse av svarene – hva ønsker de. Svaret er; ledelsen tettere på – gjennom:

  • mer kunnskap
  • mer dialog
  • mer individuell oppfølging (skolevandring, dialog om undervisning)
  • «sit down» med rektor

De har fire utviklingsarena som har samme tema over 1-2 måneder. Tema er konkrete og blir kommunisert om med ulike innfallsvinkler. Eksempel februar – status og framovermelding. Fellesmøte 1 gang pr mnd – foredrag, deling i auditorium. Teammøte – konkret fagspesifikt fokus 1-2 ganger pr mnd. Pedagogisk dialogmøte på tvers av team, dialog på tvers av fag og avdelinger 1 gang pr mnd. Individ – skolevandring, medarbeidersamtaler, dialog mm.

De jobber med å skape en helhetlig oversikt som viser hva man skal gjøre og hva som er forventet, og jeg avslutter denne sesjonen med følgende «gullkorn»:

Vet du hva som forventes av deg yter du mer

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s