Liveblog: Vurdering for læring – implementering av ny praksis (#vfl12)

12.03.12 at 16:04 Legg igjen en kommentar

Åkrehamn vgs ved rektor Åse Bratthammer og elev Ole Morten Sterri står for denne delen av dagens program. 

Hvorfor økt læring?

Sammen skaper vi framtidens kompetanse! Vårt næringsliv og vårt samfunn er avhengig av at den kompetansen vi skaper i dag er 5 ganger bedre enn bare for noen få år siden.

Hvorfor ny praksis?

  • Vår tradisjonelle undervisningspraksis vil ikke kunne møte de kravene som vi setter til økt kompetanse.
  • Vi vet at bedre vurderingspraksis og bedre læringsmiljø med fokus på læring vil gi bedre resultater.
  • Så da er det bare å gjøre det!

Implementering – hvem sitt ansvar?

  • Departement
  • Udir
  • Fylkeskommune
  • Rektor
  • Avdelingsleder
  • Lærer

Åse: Dette er mitt oppdrag og jeg som leder av skolen har ansvar for at det faktisk skjer en endring.

Resolutt lederskap – noen leksjoner:

  • Progresjon kan ikke være en flopp – vi kan ikke bare late som
  • Endringer må være viktige for meg – personlig
  • Vi kommer ingen vei hvis ikke lærerne er med
  • Ikke glem den harde delen: vi må bedre læringen
  • Hvis du vil nå målene må du holde oppe trykket hele tiden
  • Med en gang du får progresjon kan du satse mer
  • Den beste måten for å opprettholde innsats for bedring er at man må holde det på et personlig nivå
  • Endringsprosesser er læringsprosesser, og forandring er en reise og ikke en beslutning.

Hva kreves av leder og lærer?

Kompetanse, lidenskap, fokus, kreativ, refleksjon, utholdende, struktur, relasjoner, åpen, samarbeidsevner, hardt arbeid, modellere.

Åkrehamn vgs har aldri mer enn to fokusområder, og de henger sammen. Vurdering og samarbeid med næringene har vært vårt fokus gjennom to år.

Pedagogisk profil – fokus på læring.

  • Elevene skal mestre hver dag
  • Elevene skal bevisstgjøres i forhold til læringsprosessen
  • Fra praksis til teori
  • Vurdering for læring

Tydelig bestilling

  • Det skal lages læringsmål for hver undervisningsøkt og på alle oppdrag
  • Vurderingskriteriene skal utvikles sammen med elevene
  • Status og framovermelding
  • Egenvurdering

Vi må kjenne personalet vårt.

Det er fire grupper som utmerker seg;

  • Belivers – det ultimate målet er suksess for hver enkelt elev, akademisk, sosialt og emosjonelt. De er ikke fornøyd uten at hver enkelt elev maksimerer sitt potensiale. De samarbeider med alle andre som står for noe på ulike arenaer for å bygge opp under dette målet. De har sterk tilhørighet til team som vil noe, læreplan initiativ og styrende organ.
  • Tweeners – lærere som er nye i skolekulturen, de prøver å lære normene og forventningene
  • Survivors – heldigvis ikke så mange av disse i skolen, dette er de utbrente
  • Fundamentalistene – motstandere av endring

Analyse – vi må vite hvor vi står.

  • Elevundersøkelser
  • Personalundersøkelser
  • Sluttstatistikk
  • Karakterstatistikk
  • Hvor mange av våre elever får læreplass?
  • Hva er den individuelle lærerkompetansen og vurderingspraksis

6 spørsmål til alle pedagogene:

  • Hva mener du vurdering for læring er
  • Hva er du veldig god til i denne sammenhengen – nevn eksempler
  • Hva vil du gjøre endringer på nå
  • Hva er det vanskeligste i praksis
  • Trenger du mer kunnskap – om hva
  • Hvordan ønsker du oppfølging på deg

Analyse av svarene – hva ønsker de. Svaret er; ledelsen tettere på – gjennom:

  • mer kunnskap
  • mer dialog
  • mer individuell oppfølging (skolevandring, dialog om undervisning)
  • «sit down» med rektor

De har fire utviklingsarena som har samme tema over 1-2 måneder. Tema er konkrete og blir kommunisert om med ulike innfallsvinkler. Eksempel februar – status og framovermelding. Fellesmøte 1 gang pr mnd – foredrag, deling i auditorium. Teammøte – konkret fagspesifikt fokus 1-2 ganger pr mnd. Pedagogisk dialogmøte på tvers av team, dialog på tvers av fag og avdelinger 1 gang pr mnd. Individ – skolevandring, medarbeidersamtaler, dialog mm.

De jobber med å skape en helhetlig oversikt som viser hva man skal gjøre og hva som er forventet, og jeg avslutter denne sesjonen med følgende «gullkorn»:

Vet du hva som forventes av deg yter du mer

 

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , .

Liveblog: Vurdering for læring, Gordon Stobart forts (#Vfl12) Liveblog: Vurdering for læring – nettverk som mulighet for læring (#vfl12)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,693 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: