Liveblog: Vurdering for Læring Gordon Stobart (#Vfl12)

Gordon Stobart er neste mann ut – han er professor emeritus ved Institute of Education, University of London.

Han takker for invitasjonen og for at han får ta del. Det er alltid godt å komme tilbake til Norge sier han.  Tema for hans foredrag er Assessment for Learning .- what and why?

Han kommenterer spøkefullt at første gang stilte han i dress og slips, og ikke en eneste i salen hadde det samme. Nå stiller han i «casual» – han har blitt nordmann sier han. Mye latter i salen. Da er det på tide å starte foredraget.

Det store bildet.

Tenke på læring – hva slags oppgaver må til for at man skal støtte god læring, å lære bedre, å få bedre læringsopplevelser. Lærerens oppgave er å støtte læring, ikke å gi oppgaver. Hvorfor er det så vanskelig å få til endringer i klasserommet? Hvem må hjelpe til utenfor klasserommet for å få til endringer i klasserommet?

Han ber oss svare på disse spørsmålene (hvordan vi lærer):

  • Hva er jeg god til? (alle er gode til noe – viktig å lære hvordan man lærer)
  • Hvordan og hvorfor ble jeg god til dette? (startet tidlig, muligheter, støtte, risiko, tabber, belønninger? – trekker fram begrepet målrettet trening; at man er ikke født musikalsk, man blir musikalsk – handler om motivasjon, trening osv. Sier også at læring må foregå på en slik måte at man ikke er redd for å ta risikoer, redd for å ta feil.)
  • Hvordan vet jeg at jeg er god i dette? (anerkjennelse, belønning, tilfredstillelse)

 Og omvendt;

  • Hva er jeg ikke god til?
  • Hvordan og hvorfor ble jeg ikke god i dette?
  • Hvordan vet jeg at jeg ikke er god i dette?

Han ber oss tenke over – hadde de tingene vi var gode til noe med jobben å gjøre eller var det andre ting vi trakk fram? Hva med de «dårlige» elevene – er vi raske til å trekke fram det de ikke er gode til – og glemmer å trekke fram det de er gode til. Alle er gode til noe sier Gordon. Kanskje handler det ikke om det faglige, kanskje er det noe utenfor skolen – men alle er gode til noe.

Hva vet vi om effektiv læring?

Læring; en signifikant endring i kompetanse eller forståelse (eks svømming – når man først har mestret det kan man gjøre det igjen selv om det går lang tid mellom hver gang, man får en aha-opplevelse når man får det til første gangen).

Tre nøkkelprinsipper:

  • Det som lærer ser mening, ser det store bildet
  • Læringen bygger på det som allerede er kjent (f.eks. at vi som er norske lett vil kunne lære dansk fordi vi kan bygge på vårt eget språk, skulle vi derimot lært mandarin-kinesisk ville vi brukt mye lengre tid fordi alt er annerledes)
  • Læring er en aktiv og sosial prosess (selv om vi fortsatt henger igjen med at læreren forteller og elevene lytter). Gordon sier her at et godt klasserom ikke er et stille klasserom, et stille klasserom er et passivt klasserom.

Gordon viser et sjakkbrett med noen brikker på, ber oss se på det i 15 sekunder og så prøve å skrive ned hva vi husker. De fleste vil ikke huske så mange. En sjakkmester derimot vil nok huske de aller fleste. Grunnen; sjakkmesteren ser det som et spill – ser trekk – ser det store bildet. Hadde brikkene vært satt tilfeldig rundt på brettet ville også sjakkmesteren hatt problemer – det ville ikke gitt mening. Dette kan direkte overføres til læringssituasjoner. Gordon viser også en rekke med bokstaver og en annen med tall i vilkårlig rekkefølge – nesten umulig å huske. Deretter viser han to andre rekker, men der ser vi straks mønsteret – og da er det ikke vanskelig å huske i det hele tatt. Å se mønstre er derfor effektivt for læring.

Hvilke typer oppgaver vil hjelpe med å lage effektiv klasseromslæring?

  • Bygge på hva vi vet – oppgaver som viser hvor elevene er i sin læreprosess
  • Skape mening – gjøre læringsintensjonene tydelige, gjenkjenne suksess
  • Aktiv og sosial – elevene tar del i prosessen

Summativ – oppsummere, ofte på slutten av kurs eller tema. Typisk eksamen.
Formativ – oppgaver som blir brukt som del av læringsprosessen.

  • Misforståelse 1: regelmessige tester er formative (nei, de er jevnlig summative)
  • Misforståelse 2: formative tester handler bare om testing (nei, inkluderer mange andre former for å hente inn informasjon)

Avslutter første økt med følgende utsagn;

Assessment for Learning is the process of seeking and interpreting evidence for use by learners and their teachers to decide where the learners are in their learning, where they need to go and how best to get there.

 

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s