Liveblog: Vurdering for læring, Gordon Stobart forts (#Vfl12)

Gordon snakket om det å stille gode spørsmål før pausen, uten at jeg har referert dette – men det er mye av det samme som jeg har skrevet en god del om tidligere, så søk det opp på bloggen hvis dere vil ha tips (f.eks. dette blogginnlegget)

Nå skal vi se på intensjonene ved læring – eller hvor skal man?

  • Høye forventninger er nøkkelen for å forbedre læring
  • Læreren må være tydelig når det gjelder det som skal læres (progresjon i læring)
  • Hva vi vil lære, ikke hva vi skal gjøre
  • Viktigheten av å «tune inn» (bygge videre på hvor elevene er i sitt læringsforløp);
  • Sette rammene – hvorfor lærerer vi dette, forklare situasjon, kobling til hva som tidligere er kjent for eleven, forklare nye ord og fraser

It’s not that I haven’t learned much. It’s just that I don’t understand what I’m doing (15 år gammel elev)

Gordon snakker nå om type oppgaver – og det er omtrent det samme som jeg har skrevet i dette blogginnlegget.

  • Hvordan gjenkjenne suksess – forstå hva som er nødvendig å levere/forstå. Suksesskriterier; forhandling; hva ville du forvente å se i et godt arbeid?
  • Eksempler; hvilket av disse to (eller flere) arbeidene mener du møter kriteriene best?
  • Modellere; dette er hva jeg mener
  • Gjennomgang/aktivitet -> uavhengig arbeid

Gordon viser fram et Sudokubrett og lurer på hvem som kan løse sudoku og hvem som ikke kan det – deretter skal de som kan forklare prinsippene for de som ikke kan. Forklaringen som står der er enkel, men likevel er det vanskelig å forstå konseptet uten å få det forklart. Kanskje slike tilfeller må modelleres – slik skal det se ut når det er ferdig. Han sier også – tenk deg at du pekte på en rute og sa til en annen «skriv tallet fire der» – og når han gjorde det så sa du «godt gjort». Det er en type feedback som ofte blir gitt, og gir ikke noe bedre læring. Feedback må gi informasjon som gir eleven mulighet til å minke eller lukke gap mellom nåværende og ønsket utførelse/prestasjon.

Feedback er mest effektivt når;

  • fokus er på oppgave og ikke på elev
  • handler om læringsmål/suksesskriterier
  • er spesifikk og tydelig
  • gir informasjon som minsker gapet mellom nåværende og ønsket forståelse/prestasjon
  • gir strategier framfor løsninger
  • utfordrer, krever handling og er mulig å nå
  • er effektivt «timet» i forhold til å styrke selvregulering

Min kommentar; se også dette blogginnlegget om samme tema.

Gordon viser eksempel på den skriftlige tilbakemeldingen en 12 år gammel elev har fått de siste 6 månedene; les nøye/avslutning, farge/bra/les/ganske bra/hvorfor? forklar/studer diagrammet/veldig dårlig/prøv hardere/hvis du trenger hjelp, spør/ osv. Hvordan hjelper denne type tilbakemelding på læring?

Hvis de fleste misforstår noe, undervis bedre. Vis alternative strategier hvis en elev har problemer med å finne løsninger. Støttende tilbakemeldinger «du forteller meg hvem som dro, men ikke hvorfor». Påminning; husk at konklusjonen må vise tilbake til tema i åpningen. Provokativ tilbakemelding; du klarte dette bra, men kan du tenke andre mulige strategier – hva hvis du bare hadde dette å hjelpe deg med, hva hvis x skjedde osv. (hensikt: få dem til å tenke mer og bedre) -> «Medal and mission» – si at dette oppnådde du og gi dem et nytt oppdrag (jobbe mot enda bedre resultat). Gordon påpeker at de dårligste ofte får ingen medaljer, men mange oppdrag – du må gjøre ditt og datt – noe til ettertanke?

Hvorfor er det så vanskelig å få til endringer?

  • Nåværende praksis er rotfestet i kulturen (det er slik vi alltid har gjort det, matematikk er vanskelig, læring er at lærer snakker og elever lytter osv)
  • Motstand mot endring selv om bevis og erfaring tilsier det (fjerne seg fra komfortsonen, arbeidsmessige implikasjoner/merarbeid, påtvunget endring (fra toppen og ned)
  • Skolekulturer (eller organisasjonskultur som jeg ville sagt det)

OECD 2009 TALIS om norske skoleledere; synes det er viktigere å utøve administrativt lederskap enn å være instruktiv. Ikke veldig aktive når det kommer til punktet med å observere lærere i undervisningssituasjon (min kommentar; som motsats skolene jeg har skrevet om i Kent hvor flere lærere jobber i samme areal -> observerer hverandre, skolens administrasjon observerer og vurderer lærere jevnlig og gir tilbakemelding til lærerne om hvordan de ligger an i forhold til snitt på skolen)

Hva er lederens rolle når det gjelder læring?

Hvordan oppmuntrer vi til fleksibel læring?

  • Press og støtte
  • Forlate komfortsonen – oppmuntre til å ta risikoer i forbindelse med læring
  • Styrke lærerens fagkompetanse
  • Utfordre nåværende praksiser
  • Vise læring selv (hva lærer vi – du og jeg – akkurat nå)
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s