Ferdigheter: personlig læring og tenking

Tidligere har jeg skrevet en del av rammeverket Leap21, som gir en støtte til hvordan man kan lage oppgaver tilpasset dimensjonene samarbeid, kunnskapsbygging, bruk av teknologi, problemløsning og egenregulering. I dag presenterer jeg en liten slideserie som viser kjennetegn på kritiske tenkere, selvstendige etterforskere, team-arbeidere, reflekterte elever, selvregulerende elever og effektive deltakere. Disse ferdighetene kalles populært PLTS (personal learning and thinking skills). Jeg har tenkt å ha disse i bakhodet også når jeg lager oppgaver – her kan man variere ut fra hvilke ferdigheter som man ønsker å ha fokus på. I tillegg synes jeg elevene må ta ansvar for egen læring, og dette kan kanskje være noen stikkord til hva man forventer?

One comment

Legg igjen en kommentar

