Åpne, lukkede, «rike» spørsmål?

27.02.12 at 21:00 Legg igjen en kommentar

Litt i tråd med de foregående innlegg har jeg i dag skrevet litt om spørsmål – ut fra at man kanskje ikke alltid trenger å finne «det riktige svaret». Å stille spørsmål er viktig, men de mSamtidig innser jeg at de oppgavene jeg liker å lage kan være vanskeligere å vurdere, nettopp fordi det ikke er et enkelt og tydelig fasitsvar på dem. Ofte er de i form av diskusjonsoppgaver. Jeg innbiller meg at det gir bedre læring å reflektere. Kanskje er dette av mindre betydning enn jeg tror at det ikke er fasitsvar – det er vanskelig for meg å se hvordan det er for andre å bruke dem, men ofte lager jeg en liten veiledning for å fortelle hva jeg har tenkt som en slags liten «livline» (uten at jeg vet noe om de leser den eller ikke). Det jeg lurer litt på nå om dagen er å samle en del av det jeg har laget i en oppgavesamling – spørsmålet er jo om noen er interessert i den…

Dette innlegget henger også litt sammen med innlegget om tenking – jeg tror at det er viktig å lære seg å reflektere. Oppgavesettene jeg har publisert på msutdanning sin blogg har i de aller fleste tilfeller også et refleksjonsark med – kun beregnet for elevenes egenrefleksjon. Det er viktig at de har en formening om hvorfor denne oppgaven skulle gjøres, hva man har lært, hva man likte/mislikte, hva man kan gjøre annerledes neste gang for å gjøre det bedre. En oppsummering er lurt å ta med; hva har vi lært (fokus på læring, ikke hva man har gjort), hva har vært vanskelig/hvilke utfordringer har det vært, hva som blir det neste (f.eks. at noe nytt bygger på det vi har lært nå).

Lukkede spørsmål er den typen spørsmål som har et enkelt og tydelig svar. Jeg synes ulempen er at når en har svart rett så er man på en måte ferdig. De andre får ikke mulighet til å demonstrere sin kompetanse, og ofte vil det vel heller ikke være kompetanse – det vil være kunnskap.

Et åpent spørsmål har flere mulige svaralternativer eller forklaringer  (men kan selvfølgelig ha et slags «rett svar» i enkelte tilfeller), og man kan hjelpe med å bruke «rike» eller «fete» spørsmål for å komme igang. Slike «rike/fete» spørsmål kan ha ulike formål;

  • fokus: hva forteller dette oss om ……
  • sammenligning: hva er likheter/forskjeller
  • resonnering: hvorfor tror du at……, hvordan kan vi bli sikre på at …..
  • forklaring: hvordan kan vi forklare at…..
  • undersøkelser: hva vil skje hvis…., hva trenger vi å vite for å komme videre

Som man kan se vil denne måten å tenke på ligge høyere på taksonomiskalaen enn de lukkede (se også tidligere innlegg om hva slags spørsmål på hvilke trinn). Skal jeg omsette dette med å bruke «rike» spørsmål i praksis ville det f.eks. være:

  • Hvorfor er olje et fossilt brennstoff framfor Er olje et fossilt brennstoff
  • Hvordan beregner vi arealet av denne trekanten framfor Hva er arealet av denne trekanten
  • Ellers liker jeg godt å spørre «hva hvis» for å få litt andre ståsteder

Men skal man tenke må man også få tid til å tenke. Rett og slett ta en liten pause så man får tid til å tenke. På konferansen til KFF for en stund tilbake introduserte @hennif prinsippet om «no hands» – altså at man ikke skal rekke opp hånden. Jeg tror det er en god ide. Det er også en måte å skape litt tenkepause på. Hvordan man svarer har også betydning – hvis man bare sier rett, galt, nesten riktig eller lignende kan man kanskje heller spørre «hvorfor mener du det», «hva legger du til grunn» osv. Hør om andre har alternative forslag. Strengt tatt kan dette egentlig være litt skremmende. Som en liten digresjon; Jeg husker jeg satt på fagforeningskurs og var leder for min gruppe. Vi skulle gjøre en del tekniske beregninger i forb med et lønnsoppgjør – og jeg hadde med stor overbevisning vist hvordan vi beregnet ulike ting. Når vi da var i «forhandlingsrommet» med de to andre gruppene ble vi spurt om hva slags ramme vi var kommet til. De andre to gruppene hadde et annet svar enn vår og mine gruppemedlemmer så undrende på meg. Jeg følte meg helt elendig – tenkte at jeg hadde gjort en bommert, men måtte bare stå ved det jeg hadde gjort og si hva slags resultat vi hadde fått. Takk og pris viste det seg at min gruppe var den med riktig svar…Det var en deilig følelse da🙂

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , .

Sette mål – lage mål (vurdering) Rammeverk for basiskompetansene

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: