Vurdering (plansje)

Med tanke på at jeg snart skal på vurderingskonferanse leser jeg en god del om vurdering om dagen og fant disse stikkordene om hvorfor vi vurderer. Er dere enige? Er det noe som er glemt?

Advertisements

10 comments

  1. Litt forenklet, vil jeg vel si. Et viktig moment som mangler er innsamling av kunnskap om elevenes læring for å ta bedre avgjørelser om videre læring. Dette gjelder både summativ og formativ vurdering, men med ulikt perspektiv. Hvis du ikke har lest Wiliam 2011, er det et godt tips.

  2. Har du en lengre tittel på boka så vil jeg jammen ta en titt. Og takk for innspill – det gjør at jeg lærer 🙂

  3. Jeg synes vurdering er overvurdert. Noen klarer seg godt med bare enkle reaksjoner fra andre.

  4. Enkle reaksjoner er jo også en form for vurdering – en slags feedback som kan brukes for å justere kurs om nødvendig. Det var noen som skrev at for mye vurdering ble som å trekke opp planter opp av jorda hele tida for å sjekke om de vokste.

  5. Alle trenger tilbakemeldinger på det vi gjør, både voksne og barn – og som du sier; reaksjoner er også en vurdering. Den voksnes bevisste holdninger til reaksjoner blir da viktig. Vurdering har to perspektiver og formål, tenker jeg, på den ene siden er det en realitetsorientering og motivasjon for elevens videre arbeid, på den andre siden er det også en korrigering av lærerens undervisning – disse to sidene hører sammen og bevisst/reflektert vurderingsarbeid lager en tett kopling mellom lærer og elev.
    Så mitt svar på spørsmålet ditt er at jeg savner et kulepunkt under «Evaluering» der endret undervisningspraksis gjerne kan komme frem. Vi ønsker alle å utvikle oss – og gjennom vurdering finner vi ut hva vi må gjøre, hvorfor og hvordan. Lykke til på konferansen!

  6. Takk for kommentar. I forhold til lærerens perspektiv fant jeg tilsvarende sammenligning som for eleven (der hvor man forestiller seg at lærer vil «safe» i vurderingen av sin undervisning);
    Evaluering: finne riktig karakter for arbeidet (f.eks. D) – Vurdering: arbeide for å hjelpe eleven «hvordan kan dette bli en C»
    Evaluering: ha prøver så sent som mulig for å sikre at flest mulig består – Vurdering: teste underveis for å finne ut hvem som har problemer og med hva
    Evaluering: øve for prøve (hva må man regne med det blir spørsmål om) – vurdering: ha overraskende prøver slik at resultatene viser faktisk kunnskaps/kompetansenivå
    Evaluering: være urolig over hvordan egen klasse er sammenlignet med andre klasser – vurdering: være urolig for hvilke utfordringer og problemer egen klasse har og hvordan denne informasjonen kan brukes i forbindelse med egen undervisning og elevenes læring

  7. Planten som rykkes opp av jorda for å vurdere om den vokser, var for meg, en ny sammenlignig av meningsløs vurderingsarbeid. For noen år siden het det ikke «Vurdering for læring», men «Kultur for læring» (Stortingsmelding nr. 30)

    Der het det: «Kunnskap skiller seg fra andre ressurser ved at den ikke er en knapp ressurs. Tvert imot vil kunnskapen øke i verdi jo mer den deles og brukes.» Det synes jeg også var bra skrevet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s