Evaluering eller forbedring (vurderingsplansje 2)?

24.02.12 at 19:25 2 kommentarer

Jeg har laget en ny plansje, og lurer på hvilke reaksjoner denne får? Er dere enige eller uenige? Må man ha begge deler? Trykk på bildet for større versjon.

Entry filed under: Kunnskapsledelse, læring. Tags: , , .

Vurdering (plansje) Sette mål – lage mål (vurdering)

2 kommentarer Add your own

  • 1. Elisabeth  |  24.02.12, kl. 19:56

    Vurderingsvirkeligheten godt illustrert! Du har utrolig mange kloke tanker, Eva.

    Redselen er vel bare: med vurdering uten karakter, hvordan sikrer vi at elevene har et realistisk bilde av egen måloppnåelse? Er vi gode nok veiledere til å sikre det? En ting er sikkert: vurderings/evalueringspraksis bør endres slik det fungerer nå. Evaluering slik du skisserer det, fremmer kun læring hos elever som lærer «på tross av».

  • 2. evabra  |  24.02.12, kl. 20:31

    Takk for kommentaren, og ja – enig i at evaluering er baksiden av medaljen når det gjelder vurdering i mange tilfeller. Evaluering er selvfølgelig også viktig i forhold til at man må kunne dokumentere hva som er lært – samtidig mener jeg at kompetanse må demonstreres, det er ikke noe som kan beskrives – og da blir det for meg litt feil med mange av eksamensoppgavene.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: