Evaluering eller forbedring (vurderingsplansje 2)?

Jeg har laget en ny plansje, og lurer på hvilke reaksjoner denne får? Er dere enige eller uenige? Må man ha begge deler? Trykk på bildet for større versjon.

Advertisements

2 comments

  1. Vurderingsvirkeligheten godt illustrert! Du har utrolig mange kloke tanker, Eva.

    Redselen er vel bare: med vurdering uten karakter, hvordan sikrer vi at elevene har et realistisk bilde av egen måloppnåelse? Er vi gode nok veiledere til å sikre det? En ting er sikkert: vurderings/evalueringspraksis bør endres slik det fungerer nå. Evaluering slik du skisserer det, fremmer kun læring hos elever som lærer «på tross av».

  2. Takk for kommentaren, og ja – enig i at evaluering er baksiden av medaljen når det gjelder vurdering i mange tilfeller. Evaluering er selvfølgelig også viktig i forhold til at man må kunne dokumentere hva som er lært – samtidig mener jeg at kompetanse må demonstreres, det er ikke noe som kan beskrives – og da blir det for meg litt feil med mange av eksamensoppgavene.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s