Mysteriespill

I dag fant jeg oppskrift på en annen måte å øve på gruppediskusjoner og problemløsning – mysteriespill (hentet fra petterpappas.com), og jeg har oversatt raskt. I dette tilfellet er det et mordmysterium, men man kan tenke seg å bruke tilsvarende fremgangsmåte mer faglig også.

Øvelsen utføres slik:
Elevene sitter i ring og ingen får lov å reise seg under øvelsen. De får hvert sitt hint (evt flere hver hvis det er få i klassen), men de får ikke gi hintene til hverandre. De må fortelle hverandre om sporene de selv har, og gruppen må diskutere seg fram til enighet. Når de har kommet til en løsning presenterer de denne, men alle svar må være korrekte. Hvis noe er riktig og noe er feil får de beskjed om dette – MEN, ikke om hva som rett og hva som er galt.

Oppgaven:
Hr. Andersen har blitt myrdet. Elevene må finne morderen, våpenet, når han ble myrdet (klokkeslett), hvor han ble myrdet og hva som var motivet.

 Hint (disse klippes ut og elevene får ett hint hver. Noen hint er bare distraksjoner):

  • Når heismannen så hr. Andersen blødde han litt, men det så ikke ut som det var alvorlig.
  • Hr. Andersen hadde ødelagt hr. Olsens forretning gjennom å stjele Hr. Olsens kunder.
  • Hendelsen skjedde i en by, og her var det ofte mange voldelige episoder.
  • Hr. Andersens kropp ble funnet i en park.
  • Heismannen gikk fra jobb klokken 12.30.
  • Politiet fant ikke hr. Hansen etter mordet.
  • Frøken Mikkelsen sa at politiet ikke brydde seg om salget av narkotika.
  • Heismannen sa at frøken Mikkelsen var i inngangspartiet til leilighetene når han gikk fra jobb.
  • Frøken Mikkelsen sa at ingen forlot bygningen mellom 12.25 og 12.45.
  • En tom narkosprøyte ble funnet utenfor bygningen.
  • Heismannen rapporterte til politiet at han så hr. Andersen kl. 12.15.
  • En kniv med hr. Andersens blod på ble funnet utenfor frøken Mikkelsens hus.
  • Heismannen så hr. Andersens kone gå til hr. Hansens leilighet kl 23.30.
  • Hr. Andersens kropp ble funnet kl. 13.30.
  • Når hr. Andersen ble funnet død hadde han et kulehull i låret og et knivstikk i ryggen.
  • Bare en kule hadde blitt avfyrt fra hr. Olsens pistol.
  • Kniven som ble funnet utenfor frøken Mikkelsens hus hadde fingeravtrykkene til hr. Hansen.
  • Hr. Olsen sier at sivile borgere har rett til å ha håndvåpen.
  • Heismannen sa at hr. Andersens kone jevnlig forlot bygningen med hr. Hansen.
  • Heismannen så hr. Andersen gå til hr. Hansens leilighet kl. 12.15.
  • Når politiet prøvde å finne hr. Olsen etter mordet oppdaget de at han var forsvunnet.
  • Hr. Olsen hadde sagt til hr. Andersen at han ville drepe ham.
  • Blod fra hr. Andersen ble funnet på teppet i gangen utenfor hr. Olsens leilighet.
  • Heismannen er tidligere domfelt.
  • Hr. Olsen skjøt en inntrenger i leiligheten sin ved midnatt.
  • Det var opplagt at hr. Andersens kropp var slept et langt stykke.
  • Frøken Mikkelsen så hr. Andersen gå til hr. Olsens leilighet kl. 23.55.
  • Frøken Mikkelsen hadde ofte følge med hr. Andersen.
  • Blodspor fra hr. Andersen ble funnet i hr. Hansens bil.
  • Kulen i låret til hr. Andersen passet til pistolen eid av hr. Olsen.
  • Hr. Andersen hadde ifølge medisinske eksperter vært død i en time når han ble funnet.

Svar:
Etter å ha blitt såret gjennom et skudd fra hr. Olsen gikk hr. Andersen til hr. Hansens leilighet hvor hr. Hansen drepte ham med en kniv 12.30 fordi hr. Hansen var forelsket i hr. Andersens kone.

Aktuelle spørsmål om aktiviteten:

  • Hvordan ble beslutninger tatt i gruppen?
  • Trengte dere en leder?
  • Brukte dere mye tid på å organisere dere?
  • Var det ineffektivt at alle snakket samtidig?
  • Ble det vanskelig fordi noen ikke fortalte om sine hint?
  • Var det noen som dominerte samtalen, og ble dette problematisk?
  • Hva ble gjort for å sikre at alle deltok?
  • Kunne dere gjort ting annerledes for å finne svaret raskere?
Advertisements

5 comments

  1. Takk for at du delte dette! Eg prøvde dette i norsk på yrkesfag i dag, og det var svært vellykka. Det var ein kjempefin aktivitet for å øve seg på å ha ulike roller i ein diskusjon. Eg tok utgangspunkt i følgjande kompetansemål:
    – mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler […] som aktør og tilhører
    – bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner og vise åpenhet for andres argumentasjon

  2. Det var veldig hyggelig å høre 🙂 Det kan være jeg kommer med et nytt case i samme sjanger en av de første dagene…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s