Diskusjonsspill (play decide)

Ved nærmest en tilfeldighet kom jeg over diskusjonsspillene play decide mens jeg lagde oppgaver selv. Disse syntes jeg var veldig gode, og helt i samme stil som jeg lager mange av mine oppgaver i – nemlig spørsmål det ikke nødvendigvis er fasitsvar på, spørsmål som stimulerer refleksjon og som tar opp etiske problemstillinger.  Under har jeg lastet opp et av spillene som en slideshare, det som har tema klimaendringer. Det finnes til sammen 22 ulike diskusjonsspill, men ikke alle er på norsk foreløpig. I korte trekk fungerer det slik:

  • man spiller i grupper på 4-8 personer
  • man velger seg en karakter ut fra karaktertyper som er spesifisert
  • alle leser infokortene og velger ut de som man selv synes er mest interessante (ut fra den karakteren man har valgt seg), og forteller de andre om informasjonen på dem og hvorfor man har valgt disse
  • deretter går man gjennom grublekortene og diskuterer, og går diskusjonen tregt kan man bruke  ufordringskortene
  • Jeg ser at det her kan bli mange gode diskusjoner, og jeg tror at man lærer mye av dette – men dere får dømme selv

 

3 comments

Legg igjen en kommentar

