Liveblog: Ny giv og frafall i vgs (fagnettverk kriminalomsorgen)

08.02.12 at 11:33 Legg igjen en kommentar

Da har jeg kommet til fagsamlingen «Inspirasjon og deling 2012» sammen med fagnettverk Kriminalomsorgen. Første hovedinnlegg er av Anne Gerd Strand fra Hordaland fylkeskommune og har tema «Ny giv» og frafall i videregående skole.

Hun begynner med å si at det er en myte at det er 30% fra fall i vgs. De riktige tallene er: 70% har fullført etter 5 år, 17% har sluttet underveis, 6% er fortsatt i utdanning og 5% har kommet seg i arbeid uten å ha stått i alle fag. Bakgrunnen for «Ny giv» er at forskning viser at ungdom som ikke fullfører vgs har problemer med å få seg arbeid, og får de arbeid så er de blant de første som må gå dersom man må redusere bemanningen. Man trenger en del grunnleggende ferdigheter. Ny GIV var derfor startskuddet for en nasjonal dugnad for å få flere til å fullføre skolegangen. Satsingen vil pågå fram til 2013 og skal gi varige strukturer, det skal bli en måte å jobbe på som man skal fortsette med.

Tiltak mot frafall er vanskelig, det er mange årsaker til frafallene og det er derfor ikke en standardløsning. Viser til forskning av Hilde Marie Thrana, senter for barn og unges kompetanseutvkling HIL; Nordlandsforskning. Avbrudd må sees i lys av tidligere skolehistorie, sosiale forhold, helse, miljø og kultur. Noen skal tjene penger, noen synes det er vanskelig å velge, noen synes de fortjener et friår, noen vil arbeide, noe skyldes fysisk og/eller psykisk helse, teori-problemet, eller det kan være problemer i familien eller nærmiljø. 

Anne Gerd forteller om hvor raskt frafallet kan skje gjennom en erfaring med en ung gutt som hadde noen psykiske problemer, og som de hadde hatt oppfølging på i grunnskolen. Han begynte på vgs og på under en måned sluttet han på dagen fordi en lærer hadde sagt til ham at han var dum. Resultatet var at han havnet i dårlig miljø utenfor skolen.

De har tre prosjekter; overgang, oppfølging og telling.

Overgang er et tilbud til de 10 % svakeste elevene, og de får intensiv opplæring i lesing, skriving og regning. Dette skjer i siste halvår på 10. trinn og følger med over i videregående. I utgangspunktet hadde Anne Gerd vært litt skeptisk fordi hun var redd for at det kunne være stigmatiserende, men det viste seg at dette ikke skjedde. Av de som har fått bedre karakterer er fellestrekk at det ikke er evnene det er noe i veien med, men ofte «støyen» ellers rundt seg f.eks. i forhold til familie, miljø og helse. Men det er ikke enkelt å gi tilbud til de svakeste – hvem av de skolesvake som takker ja til mer matematikk og norsk? Noen vil falle ut og da er det prosjektet oppfølging. 

Oppfølging; mange ulike aktører på kommune, – fylkeskommune og statlig nivå jobber med de samme ungdommene, uten at det er samarbeid på tvers av fag og etater. Dette er en utfordring. Oppfølgingsprosjektet skal bidra til at fylkeskommunene og NAV skal bruke handlingsrommet bedre, kombinere tiltak fra FK (opplæing) og NAV, sikre bedre kvalitet i tiltakene, sikre at vgs tilrettelegger for praksisbrev og lærerkandidatordning (praktiske veier til fagbrev). Det blir derfor et formalisert partnerskap mellom fylkskommune og NAV – det er mer enn et samarbeid, det handler om felles ansvar for å nå målene, de er likeverdige parter, det er forpliktende og man får avklaring av roller. Hva så med kommunen?

I mange tilfeller har ungdommene vært på gutte- eller jenterommet i to år uten aktivitet, og mange foreldre skjuler dette for omverden…Hva skjer med den psykiske helsen til disse ungdommene når de sitter der, kanskje «snur døgnet» ? 

Man må derfor inn før de faller ut av skolen, med praksisnære opplæringsmodeller, arbeidstrening, NAV-tiltak – kombinasjonsløsninger. De er ikke så lette å finne disse ungdommene, man må ha oppsøkende oppfølging. Det hjelper ikke å sitte å vente på at de skal dukke opp på kontoret….

Avklaringssamtaler/oppfølgingsavtaler; kommer tett på elever, skoler, foresatte og NAV. Elevene blir møtt og hørt. OT-kontaktene ble kjent ute på skolene. Får bedre oversikt over de som slutter. Opplever å nå flere enn tidligere. Oppfølgingstjenesten gjør at de som slutter får tilbud om jobbsøkerkurs og intervjutrening. I tillegg får hjelp til å skrive søknader, CV, og til å lete fram og følge opp aktuelle jobber. 

Noen erfaringer; gode strukturerer avdekker ofte nye behov. Det har vist seg at de som slutter kanskje vil ta noen fag likevel, men ikke alle. Årstad vgs har fungert som studiesenter for OT-ungdommene, og allerede i september var det fullt! Man må derfor ha et mer fleksibelt utdanningsprogram for denne type ungdom, man ser det nytter. Korte kompetansegivende kurs er også effektive.

Anne Gerd forteller om en gutt som ville jobbe som sveiser, han hadde droppet mye ut av skolen – og var samtidig for ung (19 år) til å få sveisekurs hos NAV. Når han henvendte seg til NAV fikk han beskjed om at han måtte ta VG1 for å få kurset, og da blir det til at de ikke kommer noen vei.

Entreprenørskap; bruke ungdomsbedrift i større grad for de som er i ferd med å falle ut, og for de som er ute. Ungdommene må skaffe seg kunnskap, sette opp budsjett, markedsføre og får et eierforhold til sin bedrift. Motivasjon for læring stiger når man får eierskap til sine ideer.

Målretting av innsats; når prosjektet skal evalueres er det viktig å se om man har truffet den mest krevende delen av målgruppa. Skummer vi fløten i form av at vi målretter innsats mot noen utvalgte deler av målgruppen? Et år, mindre enn et år eller mer enn et år – hva skal vi måle? Oppfølgingstjenesten skal jobbe på systemnivå. Hva er tett oppfølging – er det å møtes en gang hver 14. dag?  Det blir spennende å se hvor de har kommet før prosjektet avsluttet 1. januar 2013.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , .

Kyskhet eller impotens? Oppsummering på en fredag

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: