Kyskhet eller impotens?

24.01.12 at 12:33 4 kommentarer

Dagens overskrift er inspirert av et gammelt Ted-foredrag av Mae Jemison, og handler faktisk ikke om det man skulle tro – foredraget handler om tverrfaglig undervisning, og et godt stykke ut kommer uttrykket «det gjelder å skille mellom kyskhet og impotens». Hun mener at kunst og vitenskap ikke er to adskilte disipliner, de henger sammen. Hun mener at det ikke handler om å skille mellom det å være intuitiv og det å være analytisk, og at man godt kan være både idealistisk og realistisk på samme tid. Overskriften kan tolkes som at det er en forskjell på vilje og evne, men kanskje man bruker det ene som alibi for det andre til tider? Jeg ble derfor fristet til å trekke det inn mot bruk av teknologi i skolen, og endte opp med dette blogginnlegget.

De som skylder på impotens sier at de ikke har evner og kompetanse, og ofte kommer det fram som «jeg får det ikke til eller det virker ikke». Jeg mener det handler mest om vilje – jeg sier jo til mine egne at de kan få til det de vil, bare de vil det nok. Kanskje noen vil snu hvis vi kaller det en form for «IKT-impotens»? (Det var nå bare en tanke, jeg kan ikke se for meg at jeg kommer til å bruke det når jeg er ute og holder foredrag). Skylder man på impotens skal det settes i gang tiltak – i denne sammenheng i form av opplæring, og noen ganger løser det problemet. Men – bare i de tilfeller der man faktisk innser at viljen er der, selv om evnen er skrøpelig.

På den andre siden er ikke kyskhet i denne sammenheng nødvendigvis noe positivt heller. Man kan nemlig tolke det som en manglende vilje til å ta i bruk teknologien, selv om man har evnen – og på linje med at kyskhet er sosialt akseptert ser det ut som om dette også er mer akseptert skal man tolke det som kommer fram i massemediene rundt teknologibruk og skole.

Noen vil være «jomfruer» – de vil vente til tiden er inne. De bruker også samme type argumentasjon; å la andre havne i «uløkka» og at de vet bedre. I forhold til mange ting kan dette være en god ide, i forhold til bruk av IKT derimot kan jeg fortelle at tiden for lengst er passert. Jeg innbiller meg at de som ikke har kommet i gang vil bli en manifestasjon av «gammel jomfru» – og slik vi bruker uttrykket ellers kan det vel neppe være positivt?

Så over til det tverrfaglige som egentlig var tema for foredraget. Jeg mener at Mae Jemison absolutt er inne på noe. Hvorfor kan man ikke være kreativ i realfagsammenheng? Det er jo ikke slik at man må velge mellom å være kreativ og logisk? Mange av våre største oppfinnere gjennom tidene har vist akkurat det – at man må være både kreativ og logisk, og at ofte følger det ene det andre. Gjennom kreativitet åpner det seg muligheter, og gjennom det logiske kan man videreføre disse. Mae Jemison illustrerer det med en ball. Den har potensiell energi, men ikke så lenge den ligger i ro. Vi må utsette den for en påvirkning, vi må kaste den. På samme måte er det med ideer, de har en slags innebygd potensiell energi – men vi må sette dem i gang, få noe til å skje. Kreativitet og utforskning er viktige deler av det jeg kaller digital kompetanse, ferdigheter som er viktige for den tiden vi lever i. Som et eksempel vil jeg trekke fram en oppgave jeg leste om for ikke lenge siden (husker dessverre ikke hvor), men oppgaven var:

Du skal måle høyden på et bygg (mulig dette var Empire State Building) og har bare et barometer å hjelpe deg med. Hva gjør du?

Forslagene til løsninger var mange; man kunne avmerke antall barometerhøyder på utsiden og legge dem sammen, man kunne måle skyggen av barometeret og skyggen av bygningen og så finne høyden, man kunne måle trykk i topp og bunn og så ut fra forskjellen regne seg til høyden. Det forslaget jeg likte best var han som ringte på hos vaktmesteren, spurte om han hadde lyst på et nytt barometer – og sa at det kunne han få dersom han oppga høyden på bygningen.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , , , .

Variasjon må være nøkkelordet Liveblog: Ny giv og frafall i vgs (fagnettverk kriminalomsorgen)

4 kommentarer Add your own

  • 1. Kjell Arild Welde  |  24.01.12, kl. 15:58

    Hvem var det som skrev denne barometerbesvarelsen? Jeg lar spørsmålet gå videre.

    Jeg skal komme med en bekjennelse i all offentlighet: Jeg har i mange år, særlig når jeg gikk på skolen, påført meg selv et jomfrunalsk liv. Jeg iler til å sier det har godt over nå, så kall meg ikke gammeljomfru.

    Jeg trodde at hvis jeg ikke fylte hodet med allslags unødvendig viten så hadde jeg plass i hodet den dagen jeg kom over noe viktig jeg ville huske. Nå vet jeg bedre. Hodet og nettet har uendelig med plass.

    Likevel er jeg så pass usikker på navnet på barometermannen at jeg skriver det ikke før noen har gjort det ført.

  • 2. evabra  |  24.01.12, kl. 22:47

    Det kunne ikke falle meg inn å kalle deg gammeljomfru, jeg har jo sett hvordan du har kastet deg ut i teknologiens verden🙂 Når det gjelder barometermannen så mener jeg at jeg leste denne saken på engelsk, men så står det stille hvor jeg hentet det fra..

  • 3. Kjell Arild  |  25.01.12, kl. 13:26

    Tips: en veldig kjent fysikker. Nevnte du forslaget om å gå til toppen, kaste barometeret og ta tiden til bakken?

    En kammerat og jeg kastet en mynt ned i en veldig djup brønn ved klippene ved Dover. Vi gikk på Gymnaset og kunne noe om akselererende masse da, så vi regnet oss fram og kom fram til et svar nært det som sto på informasjonsplakaten.

  • 4. Kjell Arild Welde  |  27.01.12, kl. 16:32

    Det gjør ikke noe at historien er en«urban legend». Historien er god den. Jeg synes den beste tegningen av Booms taksonomi er den hvor analyse, syntese og evaluering er på et nivå på toppen, fordi det er ikke noe rekkefølge, alle tre foregår (nesten) samtidig når man er kreativ.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: