Mulighet for selvregulering er viktig (leap21)

Her kommer siste del av rammeverket Leap21 – og jeg kommer til å komme med eksempel om en dag eller to til hvordan det brukes. Noen av spørsmålene som kan stilles er:

  • Er læringsaktiviteten langsiktig?
  • Planlegger og vurderer eleven sitt eget arbeid?

I det 21. århundrets arbeidsplasser er det forventet at man arbeider med minimal veiledning, noe som krever at man planlegger eget arbeid og overvåker kvaliteten. Læringsaktiviteter som gir elever mulighet for å tilegne seg ferdigheter for selvregulering varer lenge og krever at elevene overvåker egen fremgang. Lærere kan nære slike ferdigheter gjennom at elevene arbeider i grupper som er ansvarlige for å bestemme hvem som skal gjøre hva innen en gitt tidsramme. Lærere kan hjelpe elevene med å overvåke kvaliteten på arbeidet gjennom å gi kvalitetskriterier før elevene leverer. 

  • En læringsaktivitet regnes som langsiktig dersom eleven arbeider med den i en uke eller mer (uavhengig om klassen møtes hver dag).
  • Vurderingskriterier er de faktorene som lærer vurderer når det skal settes karakter, f.eks. at det skal være et minimumsantall med kilder for en forskningsoppgave eller at det gis poeng for hver spesifikk del av en aktivitet. Når elevene får kriteriene i forkant kan de vurdere kvaliteten på arbeidet etter hvert som det blir fullført. De kan øve på vurdering av egen utførelse og bedre resultat før innlevering.
  • Når elever planlegger eget arbeid må de ta beslutninger om tidsskjema og hvilke steg de må ta for å fullføre. Å planlegge eget arbeid kan bety; å bryte ned en kompleks oppgave i deloppgaver, å lage et tidsskjema for arbeidet og sette deadlines/milepæler, at en gruppe bestemmer hvordan arbeidet skal fordeles.

Dersom oppgaven er langsiktig, men elevene får detaljerte instrukser og tidsskjema har de ikke mulighet for å planlegge eget arbeid. Elever som tar avgjørelser om mindre detaljer kvalifiserer ikke som planlegging av eget arbeid. Her er noen tips:

LÆRINGSAKTIVITET JA NEI
Elevene arbeider i grupper gjennom to uker for å undersøke og debattere klimaendringer med sine klassekamerater Elevene bestemmer hvem som skal undersøke hva innenfor tema og hvem som skal snakke om ulike punkter i debatten. Læreren gir spesifikke roller til hver enkelt elev
  Elevene lager egne deadlines for å fullføre undersøkelse, skrive innlegg og øve på framføring av dem Elevene følger trinn og tidsskjema gitt til dem av læreren
  • Nivå 1: Læringsaktiviteten kan fullføres på under en uke
  • Nivå 2: Læringsaktiviteten varer i mer enn en uke, men de får ikke vurderingskriteriene før de leverer arbeidet og de har ikke mulighet for å planlegge eget arbeid
  • Nivå 3: Læringsaktiviteten varer i mer enn en uke, elevene får vurderingskriteriene før innlevering av arbeidet eller de har mulighet for å planlegge eget arbeid
  • Nivå 4: Læringsaktiviteten varer i mer enn en uke, elevene får vurderingskriteriene før innlevering av arbeid og de har mulighet for å planlegge eget arbeid

 

Advertisements

2 comments

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s