Mulighet for selvregulering er viktig (leap21)

16.01.12 at 16:15 2 kommentarer

Her kommer siste del av rammeverket Leap21 – og jeg kommer til å komme med eksempel om en dag eller to til hvordan det brukes. Noen av spørsmålene som kan stilles er:

  • Er læringsaktiviteten langsiktig?
  • Planlegger og vurderer eleven sitt eget arbeid?

I det 21. århundrets arbeidsplasser er det forventet at man arbeider med minimal veiledning, noe som krever at man planlegger eget arbeid og overvåker kvaliteten. Læringsaktiviteter som gir elever mulighet for å tilegne seg ferdigheter for selvregulering varer lenge og krever at elevene overvåker egen fremgang. Lærere kan nære slike ferdigheter gjennom at elevene arbeider i grupper som er ansvarlige for å bestemme hvem som skal gjøre hva innen en gitt tidsramme. Lærere kan hjelpe elevene med å overvåke kvaliteten på arbeidet gjennom å gi kvalitetskriterier før elevene leverer. 

  • En læringsaktivitet regnes som langsiktig dersom eleven arbeider med den i en uke eller mer (uavhengig om klassen møtes hver dag).
  • Vurderingskriterier er de faktorene som lærer vurderer når det skal settes karakter, f.eks. at det skal være et minimumsantall med kilder for en forskningsoppgave eller at det gis poeng for hver spesifikk del av en aktivitet. Når elevene får kriteriene i forkant kan de vurdere kvaliteten på arbeidet etter hvert som det blir fullført. De kan øve på vurdering av egen utførelse og bedre resultat før innlevering.
  • Når elever planlegger eget arbeid må de ta beslutninger om tidsskjema og hvilke steg de må ta for å fullføre. Å planlegge eget arbeid kan bety; å bryte ned en kompleks oppgave i deloppgaver, å lage et tidsskjema for arbeidet og sette deadlines/milepæler, at en gruppe bestemmer hvordan arbeidet skal fordeles.

Dersom oppgaven er langsiktig, men elevene får detaljerte instrukser og tidsskjema har de ikke mulighet for å planlegge eget arbeid. Elever som tar avgjørelser om mindre detaljer kvalifiserer ikke som planlegging av eget arbeid. Her er noen tips:

LÆRINGSAKTIVITET JA NEI
Elevene arbeider i grupper gjennom to uker for å undersøke og debattere klimaendringer med sine klassekamerater Elevene bestemmer hvem som skal undersøke hva innenfor tema og hvem som skal snakke om ulike punkter i debatten. Læreren gir spesifikke roller til hver enkelt elev
  Elevene lager egne deadlines for å fullføre undersøkelse, skrive innlegg og øve på framføring av dem Elevene følger trinn og tidsskjema gitt til dem av læreren
  • Nivå 1: Læringsaktiviteten kan fullføres på under en uke
  • Nivå 2: Læringsaktiviteten varer i mer enn en uke, men de får ikke vurderingskriteriene før de leverer arbeidet og de har ikke mulighet for å planlegge eget arbeid
  • Nivå 3: Læringsaktiviteten varer i mer enn en uke, elevene får vurderingskriteriene før innlevering av arbeidet eller de har mulighet for å planlegge eget arbeid
  • Nivå 4: Læringsaktiviteten varer i mer enn en uke, elevene får vurderingskriteriene før innlevering av arbeid og de har mulighet for å planlegge eget arbeid

 

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , , , .

Bruk av teknologi i oppgavesett – Leap21 fortsetter Partners In Learning Institute

2 kommentarer Add your own

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: