Noen tanker etter en uke i London på #Bett2012

14.01.12 at 21:10 1 kommentar

En tanke som jeg syntes var verdt å tenke over fikk jeg hjelp til å formulere av gode twitterkjente og lyder som så; handler det om pedagogisk bruk av programvare eller bruk av pedagogisk programvare? Og hvor går grensen mellom pedagogisk programvare og digitale læringsressurser – hva skal man f.eks. definere en digital ordbok eller en digital kalkulator som? Hva med drillprogrammer av ulikt slag? Hva med oppslagsverk eller visninger av kroppen i 3D? Hva med programvare for interaktive tavler? Hva er fagspesifikk pedagogisk programvare og hva er generell – og hva er digitale verktøy?

En annen tanke hentet fra PIL-nettverket er; kompetanse må utføres for at man skal kunne vurdere den.

En tredje tanke hentet fra en bok som heter Innovate og som jeg fikk etter et seminar med Sean Tierney; Bulimisk læringsmodell – en modell som er i bruk mange steder:

  • Fylle beholder (hodet)
  • Få eleven til å konsumere kunnskap, gjengi den på eksamen og så glemme den.
  • Å definere suksess i kvanitative termer: elevene kjenner til 60%

Men dette fremmer neppe interesse, motivasjon eller teamarbeid. Denne tanken kommer jeg tilbake til.

En fjerde tanke handler om at veldig mye av det jeg så på Bett handlet om at læreren skulle presentere fagstoff, lite om hva elevene skulle produsere.

En femte tanke handler om at jeg så veldig mange som skulle vise hvordan man kunne bruke ulike apps på nettbrett og smarttelefon. Min innvending er at dette handler om å gjøre noe av og til, det er ikke den kontinuerlige bruken av ting som verktøy. Det blir akkurat som å bruke en kalkulator for å regne – dette er verktøy.

En sjette tanke handler om at jeg synes Nped gjorde en flott jobb med å arrangere tur for oss vel 70 som var med. Det var følge til og fra alle arrangementer for de som ikke var så kjente, det var tilbud om sosialt samvær, det var tilbud om musical, det var skolebesøk, det var messebesøk – og en mengde andre ting som gjorde at turen ble minneverdig. Mange takk og honnør for godt arbeid 🙂

En syvende tanke handler om at mange flere burde få oppleve f.eks. skolen i Kent som jeg skrev om forrige dagen for å få noen andre inntrykk av hvordan en skole kan se ut – det trenger ikke bare være en lærer, en klasse, ett klasserom.

En åttende tanke handler om at jeg synes rammeverket Leap21 som jeg fikk gjennomgang og trening i gjennom Partners In Learning Institute var et veldig godt verktøy for å definere i hvilken grad oppgaver man lager er i tråd med ferdigheter man trenger innenfor dimensjonene samarbeid, kunnskapsbygging, problemløsning og innovasjon, bruk av teknologi. De første to dimensjonene har jeg alt lagt ut på blogg, de siste to kommer til uka. Jeg håper å få til noen workshops med dette verktøyet med det første.

En niende tanke handler om at det er veldig hyggelig å treffe andre norske, og utenlandske, lærere og andre som er opptatt av å utvikle den digitale kompetansen i skolen. Ikke minst er det å reise på messer og konferanser uvurderlige i forhold til å få inspirasjon og drive nettverksbygging.

En tiende tanke; håper jeg får anledning til å reise til Bett igjen neste år.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , .

Hva er kunnskapsbygging? Leap21 Hva er problemløsning og innovasjon? Leap21 fortsetter

1 kommentar Add your own

  • 1. BETT 2012 « skulebloggen  |  15.01.12, kl. 12:20

    […] i alle fasongar, og kontroll/styringsverktøy for skulane. Litt kjedeleg. Eg er også einig med Eva som skriv om at det meste framleis handlar om fancy formidling. Men innimellom er det altså […]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 516,944 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 322 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 322 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


