Noen ideer etter dagens skolebesøk i Kent #bett2012

10.01.12 at 19:41 Legg igjen en kommentar

I går var det Partners in Learning Institute og rammeverk for vurdering av oppgavesett som var tema, og det kommer mer om dette i løpet av de nærmeste dagene. I dag har jeg vært på skolebesøk i Kent, på Cornwallis Academy. Dette er en del av stiftelsen New Line Learning som jeg har nevnt opptil flere ganger tidligere.

I dag har jeg hatt følge av en norsk rektor, og hun holder på med å planlegge nytt skolebygg – og da er det fint å få noen nye tanker med seg underveis. Vi var – etter som jeg kunne se – bare to norske på denne turen, selv om det totalt var med 300 skoleledere fra hele verden. Jeg må virkelig anbefale andre å bli med på slike turer, det gir virkelig noe å tenke på.

Cornwallis har en plazaløsning, det vil si at det kan være 3-4 klasser i samme rom – men det er store rom. Innredningen i disse plazaene gjør at elevene kan velge hvordan de vil sitte å arbeide; i noen store sofaer i flere etasjer som er buet, ved frittstående bord eller inntil vegg. Det er en helt utenkelig tanke for mange norske lærere vil jeg tro at man skal jobbe under slike forhold, men en liten sjekk hos både elever og lærere tyder på at dette har sine positive sider. Elevene vi snakket med først var 11 og 12 år gamle (de starter på skolen her når de er 11 år) – og de uttrykker bare positivitet. Det var raskere å bli kjent med andre, de fikk mer hjelp fordi det er flere lærere i rommet og de kan velge hvem de vil jobbe sammen med – de må derfor ta ansvar for egen læring, og det synes jeg er bra. Samtidig er det ikke slik at de slippes helt løs, hver 6. uke blir de vurdert – og de får beskjed om hvordan de ligger an selv. Jeg snakket også med en av de eldste elevene (de går her til de er 18 eller 19 år, valgfritt om de vil ta det siste året) – og han sa at dette var veldig bra, og at de får beskjed om hva slags karakter lærer tror de kommer til å få og hva slags karakter de bør strekke seg etter. Er det et gap mellom hva de tror de vil få og hva de bør ha vet de selv at de må jobbe mer. Dataene samles inn av skolen (de har et system som heter Look Red), og de brukes! De brukes for kursendringer, det er ikke bare for å rapportere.

Det at det er flere klasser og flere lærere i samme rom gjør at man kan jobbe mer på tvers av fag. Delingskulturen blir også mer naturlig fordi man jobber med hverandre, man observerer hverandre og blir observert selv. Engelsklæreren sa at hun likte noen deler av pensumet bedre enn andre, mens andre hadde det omvendt. Tilsammen kunne de derfor utfylle hverandre godt og jobbe med de tingene de likte best. Elevene fikk derfor presentert fagstoff på ulike måter, og det likte de godt. Ledelsen her har også klare meninger om at det ikke er sunt for en lærer å tilbringe hele sin yrkesaktive karriere innelukket på en klasserom med 30 elever – de mener det er bedre at de er flere voksne sammen, og jeg må si at det høres ikke urimelig ut.

Elevene har plazaen som sitt faste holdepunkt, og lærerne kommer til dem. Det gjør at elevene ikke trenger å forflytte seg rundt i flere bygg slik de var nødt til tidligere. Noen få rom er riktignok fagspesifikke, f.eks. laboratorier, skolekjøkken og gym – men ellers tilbringer de tiden i plazaen for sitt klassetrinn. Noe annet jeg liker her er at de kan sette på ulik type belysning; det er ulike farger og man kan regulere nivå. Veldig god følelse framfor det flate hvite lyset vi vanligvis ser i skolen. Man skulle tro det ble mye bråk når så mange er samlet i et rom, og det er klart at det summer litt. Elevene sier at du venner deg til det i løpet av 1-2 uker, og når man går rundt oppdager man at denne summingen er der fordi elevene jobber sammen. De diskuterer og driver aktiv problemløsning. Det er lite bøker å se, de har alt på PC. Denne PC’en får de ikke ta med seg hjem, men de har egne skap hvor PC lades hver natt slik at den er klar for neste dags bruk.

Akkurat denne dagen når vi var her eksperimenterte de med å ha blandet undervisning, så 600 av elevene var hjemme (det er omtrent en tredjedel) og brukte digitale verktøy for å holde kontakt. De tok bilder av ulike ting i nærmiljøet og lastet opp, skrev kommentarer osv om hva de holdt på med. En tanke her er derfor om det er nødvendig at alle elever er i skolebygningen til enhver tid, eller om man kan skalere annerledes? En annen tanke som kom fram var; hvis du har et skolebygg med 50 klasserom – ja, da har du også 50 lærere til enhver tid. Med plazaløsningen får man mye større fleksibilitet i forhold til antall lærere. Det gir også fleksibilitet dersom noen av lærerne blir borte deler av dagen, da kan de andre håndtere mengden elever den stunden likevel. Gjennomstrømmingen av lærere var lavere på denne skolen enn gjennomsnittet for Storbritannia, og det sier vel noe om trivsel?

De hadde også inne eksterne eksperter for å vurdere læringen her, mye fordi departementet ikke helt visste hvordan man skulle vurdere en læringsform som ikke var tradisjonell. Det er viktig for dem, som en innovativ skole med nye løsninger, å vise at dette fungerer. Noe av tankegangen er; en vanlig skole er kjedelig, det er ikke noe sted man reiser til for å se på arkitekturen. Hvorfor skal man ikke lage omgivelser som man har lyst til å reise til? Hvorfor ikke spørre elevene om hva de er fornøyd og misfornøyd med i en tradisjonell skole – og så prøve å gjøre endringer? Skolen er også preget av store vindusflater, noe av det er fordi elevene ønsket mye naturlig lys, og de ønsket romfølelse – noe som også er tydelig med den takhøyden du finner i hallen (flere etasjer åpent) og i plazaene.

Jeg tror at dersom man skulle foreslå noe slikt i Norge vil de fleste tro man er gal, det ligner jo ikke på den skolen vi er vant til. Ledelsen ved skolen sier at bygningen bare er en ressurs, det er lærerne som er det viktige. Men det å tenke på at man skal ønske å komme dit, ønske å utvikle seg, ønske å lære – det er viktig for dem. Hva tror du dine elever tenker om klasserommet og utstyret de har der nå? Hva tror du de ville ha ønsket annerledes?

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , , .

Hva er egentlig «samarbeid»? Leap21 Hva er kunnskapsbygging? Leap21

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,693 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


