Noen refleksjoner etter Egypt-ferie

03.01.12 at 15:12 Legg igjen en kommentar

Da var jeg tilbake i gamlelandet etter å ha hatt en ferieuke i Egypt, en uke hvor det bare har vært avslapping og en nærmest totalt analog tilstand. Dvalemodus er vel kanskje det begrepet som best kan beskrive min tilstand de siste 7 dager. Det har vært deilig som en avveksling, men nå derimot er det full fart fremover – allerede søndag reiser jeg til London, først noen Microsoftarrangementer og deretter blir det NPed og Bett2012. Jeg gleder meg, men først noen tanker etter feriedagene.

Jeg har vært i Egypt flere ganger, og det første jeg må bemerke er at når det gjelder turiststedene så virker det ikke som om den arabiske revolusjonen har hatt noen stor påvirkning. Her virket det som om det var akkurat slik det har vært tidligere. Det er selvfølgelig stor pågang av selgere, noe vi nordmenn gjerne oppfatter som særdeles slitsomt – men jeg må også si at jeg har en viss forståelse for måten de opptrer på. Arbeidsledigheten er høy, og dette har ført til et voldsomt byråkrati slik at man kan få sysselsatt flest mulig. I butikken hvor vi handet mest var det faste priser (deilig, selv om vi sikkert betalte mer enn hvis vi hadde gått et annet sted og tatt jobben med å prute), men selv om bemanningen ikke hang over skulderen på deg hele tiden var det likevel nok av dem der. I kassa tok en varene ut av handlekorga, en annen scannet dem inn, en tredje pakket dem i poser og en fjerde stod og fulgte med. Jeg har ofte inntrykk av at det er slik – det er mange flere sysselsatt på slike ting enn det som er nødvendig, men samtidig er det jo noe i det å se verdien i å ha en jobb. Det tror jeg vi ofte glemmer her hjemme. Ikke minst kanskje på jobber som disse ofte har; butikk, renhold og servering. Samme på flyplassen; ikke mindre enn 4 sikkerhetskontroller å gå gjennom og med folk som sjekket mellom disse også – og selv om sikkerheten er høy fordi dette også var en militærflyplass så handler det mest om sysselsetting. Noen hadde funnet seg en liten nisjevirksomhet her også – de fikk sneket folk framover i køen. De rett og slett huket seg noen turister og loset dem forbi de andre i køen, og så ville de ha betalt. Frekt? Ja! Effektivt for å tjene noen kroner? Ja! De så muligheten og tok den. På den andre siden ville denne virksomheten ikke eksistert om noen ikke var villig til å betale… (jeg benyttet meg ikke av det, på linje med de fleste andre nordmenn jeg så. Turister fra andre land derimot hadde en helt annen innstilling).

På gata er det samme sak; de som jobber i butikkene eller selger på gata huker tak i deg med en gang. Det er klart at når konkurransen er stor handler det om å få tak i kundene. Da nytter det ikke å sitte inne i butikken og vente på at noen skal komme innom og henvende seg til deg. Du må ut og hente dem inn skal det bli kroner i kassa. Det handler også her om å se mulighetene. Hvor mange norske butikker har en lignende innstilling? Ikke så mange tror jeg. Nå er det ikke slik at jeg ønsker slike tilstander når jeg skal ut og handle, men å se mulighetene i å skape en god opplevelse kunne man med hell sett mer på her hjemme. Opplevelsen av å ha noen som skal selge deg noe på død og liv er ikke spesielt god og er noe jeg prøver å unngå, men å gå i en butikk hvor servicen er god og jeg føler jeg sitter igjen med ekstra verdi etter å ha handlet der derimot….det er noe helt annet, da kommer jeg gjerne igjen. For de som solgte varer i Egypt er det en litt annen situasjon – de må selge til meg mens jeg er der, jeg er jo der bare i en begrenset periode og da er det om å gjøre å få til salget der og da. Så selv om jeg ikke er så begeistret for det så må jeg likevel beundre standhaftigheten og det at de ser muligheter – de har skjønt at de selv er ansvarlig for om butikken skal gå bra eller dårlig. I Norge er vi kanskje ikke fullt så «ansvarlige», vi får vår lønn likevel (i alle fall fram til nedskjæringer og konkurser).

En annen ting som slår meg er hvilke oppgaver som utføres – her er det som sagt mange jobber innenfor butikk, renhold og servering. For oss som turister helt nødvendige oppgaver som skal gjøres, og jobber som vi kanskje ikke synes er så veldig meningsfylte. Likevel skal også disse oppgavene gjøres. De som utfører dem ser verdien i den jobben de gjør og det er også rift om arbeidsplassene, men jeg synes også at vi skal verdsette den jobben de gjør. Ikke nødvendigvis i kroner og øre (selv om det faller i svært god jord), men det handler også om vanlig norsk folkeskikk. Vi hilser gjerne, snakker litt med dem og takker når de kommer med det vi har bestilt – det fører som regel til at vi opplever litt særbehandling framfor mange andre. Det koster ikke mye å spandere et smil og en takk. Kanskje vi burde bli litt flinkere til det generelt?

På nyttårsaften var det satt opp show for oss turistene og også her fikk jeg noe å tenke over. For det første så gikk sjefen rundt ved bordene og lurte på om vi var fornøyd med serveringen fra vår kelner. Nå var vi fornøyde med vår, men jeg måtte tenke litt over hva som ville skjedd hvis vi ikke var det… Det andre var showdelen. Noe av det var veldig greit, det var folklore – f.eks. magedans. Dyktige utøvere som viste at de behersket denne dansen og framførte den på en god måte. Litt senere på kvelden kom et russisk danse-ensemble – og det må jeg si var veldig skuffende. Også disse ville prøve seg på litt magedans, men til forskjell fra de litt ferme, lokale danserne vi hadde sett tidligere på kvelden trodde nok disse det var nok å ha flat mage og lite klær på seg. Det showet hadde nok gjort seg mer på en strippeklubb enn som familie-underholdning på nyttårsaften. Kontrasten til de tidligere danserne var enorm, men mange av karene som var tilstede likte godt det de så. Konklusjonen min etter dette var at mange lar seg nok blende framfor å se verdien i det genuine, men jeg håper de etterhvert ser at man er ikke noe annet enn det man er uansett hva man ifører seg som kostyme.

Entry filed under: Privat. Tags: .

Takk for i år Elevsentrert undervisning – noen tanker

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


