Månelanding og et par andre refleksjoner

14.12.11 at 21:24 Legg igjen en kommentar

Tilbake hjemme etter de siste dager på reise før jul – og noen tanker sitter det lim på (som frøken Smilla ville sagt det. Nå hadde riktignok hun en fornemmelse for snø, det har slettes ikke jeg – men det har forsåvidt intet med saken å gjøre). Jeg snakket litt selv om hvordan jeg ofte opplever situasjonen med bruk av IKT i norske skoler, noe jeg jevnlig omtaler her på bloggen – og håper det ikke ble oppfattet som om jeg var svært pessimistisk med tanke på framtiden. Snarere tvert imot får jeg vel da si, jeg har håp om en revolusjon – jeg driver mitt eget lille felttog og satser på å ta en og en skole om gangen, og det er jammen godt det er flere ute som gjør det samme.

For er det en tanke som det sitter lim på er det denne; for noen fantastiske mennesker jeg møter rundt på skoler og konferanser. Ildsjelene – de som brenner, og da tenker jeg ikke bare i bruk av IKT – mange av de har spisskompetanse på sine fag og det merkes. Det er ikke til å komme fra at de som har stor trygghet i eget fag også evner å formidle det på en helt annen måte enn de som kan undervise det som er pålagt uten å ha dybde selv. Ikke noe galt i å kunne mye, men bredt framfor smalt og dypt – men jeg har en følelse av at dersom du har god kompetanse på et fagområde har du også mye mer å spille på når det kommer til undervisningen. Jeg lærer masse av disse lærererne hele tiden.

En av de andre jeg snakket med uttrykte at det var så enkelt når man først hadde fått kontakt med noen fordi det var så enkelt å ta en telefon eller sende en melding hvis det var noe man lurte på. Og det er sant, det er så mye god hjelp å få – jeg vet det, jeg har fått hjelp ufattelig mange ganger av de jeg har i mitt kontaktnett. Det er bare så synd det er så mange som ikke har oppdaget dette. Jeg registrerer f.eks. at på de fleste konferanser og på twitter er det stort sett lærere på videregående skoler som er i overveldende flertall. Hvorfor kan man spørre seg, men jeg har en mistanke om at det skyldes et par forhold. Det ene er at i videregående har man innført PC-ordninger og fokuset er derfor rettet mer den veien. Kanskje det også er derfor at fylkeskommunene oftere sender folk på konferanser enn det kommunene gjør med lærere i grunnskolen? De fleste fylkeskommuner har også samlinger og/eller konferanser i egen regi – og enkelte steder vet jeg at man har brukt planleggingsdager slik at man forventer at folk faktisk møter opp.

Jeg har også noen favoritter på foredragssiden, noen jeg kan høre på gang etter gang. Det er de som gir meg noe som jeg forstår og som jeg ser det fornuftige og logiske i med en gang – de som gir meg litt følelsen av «ja, selvfølgelig – det er jo helt opplagt». Både disse og de som har spisskompetanse på sine fag skulle jeg nesten ønske jeg kunne tappe på flaske og formidle ut til alle de som ikke har anledning til å delta på konferansene. Nå har vi det forsåvidt i form av at mye blir streamet, men jeg ser likevel at det er mange som ikke får det med seg om det ligger der ute. Det handler mest om at de ikke vet om det, og her burde man kanskje få dette mer samlet som en slags opplæringssite. Kanskje en plass hvor man kan hente fram de virkelig gode forslagene (slik jeg gjør fra f.eks. TED) og så kan man spille det av i forbindelse med et personalmøte? Jeg tror at mange vil få øynene opp og få aha-opplevelser, men jeg tror at det må initieres av skoleledelsen. De som ser disse tingene i dag klarer godt å finne det selv, det er alle de andre jeg er bekymret for.

Det bringer meg over til overskriften i innlegget. Forrige dagen var det nemlig en som stilte spørsmålet;

Hvorfor er det slik at vi reiser til andre land og ser hvordan de jobber med skole der? Vi har alle muligheter i Norge – vi har god økonomi, vi har etterhvert godt utbygget nett – hvorfor kan ikke vi «gjøre en månelanding», hvorfor gjør ikke vi noe som gjør at andre land tenker at de må reise hit og se hva vi gjør?

Jeg synes spørsmålene var rimelige å stille – bør vi ikke tenke slik?

Noen lurer på hvorfor jeg engasjerer meg slik – og svarene er enkle; det første er at jeg mener det er viktig å lære seg å håndtere og bruke teknologien – det gjør at jeg reiser rundt og holder kurs og at jeg skriver mye om tema. Det andre er alle de flotte menneskene jeg møter, enten IRL (in real life) eller virtuelt – eller begge deler. De gir så mye inspirasjon og jeg sitter igjen med mange gode opplevelser – tusen takk skal dere ha.  Det tredje er gleden det gir meg de gangene jeg får tilbakemeldinger om at budskapet har nådd fram – eposter fra deltakere på kurs som forteller de har tatt i bruk og ser det fornuftige i å bruke. Det gir meg tro på at det nytter. Det er også noen andre henvendelser som gjør at jeg føler det er viktig å prøve å nå fram – for en stund siden var jeg på en skole som hadde hatt noen stygge tilfeller av digital mobbing. Jeg snakket med både elever og foresatte den dagen, og tilbakemeldingen var at situasjonen hadde bedret seg i etterkant og at både foreldre og elever var blitt mer bevisste på egen bruk. En av lærerne er foresatt på en annen skole, og er også medlem av foreldreutvalget der. Hun ringte meg i dag fordi de er så plaget av digital mobbing på denne skolen og håpet at jeg også kunne komme dit. Selvfølgelig svarte jeg ja, nå håper jeg bare at jeg lykkes like godt denne gangen…

Jeg må også legge inn en liten tanke til helt på tampen. For ikke lenge siden skrev jeg et innlegg om IKT-Norges idedugnad hvor man etterlyste innspill og ideer til regjeringens digitale agenda. Jeg er ganske overrasket over hvor få bidragsytere de fikk. Som nevnt i det innlegget hadde jeg noen ideer, de sendte jeg inn og de ble med i dokumentet som ble overlevert i går. Skal vi få til noe må vi faktisk delta – håper flere kommer med ideer neste gang. Jeg vet dere har dem, jeg hører de blir uttrykt🙂

Entry filed under: IKT i skolen, Kunnskapsledelse. Tags: , , , , .

Selvregulert læring Å skape orden av kaos

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


