Selvregulert læring

13.12.11 at 11:16 7 kommentarer

I dag har jeg hørt på Henning Fjørtoft på Solstrandmøtet2011 – og selv om jeg også hørte på ham på KFF sin konferanse for noen uker siden er det fortsatt godt å høre på; han viser tydelig hva han mener og viser hvorfor dette med tilbakemeldinger og vurderinger er så viktig (nå synes jeg at jeg har lært litt om tilbakemeldinger også i mine tilbakemeldinger – eller?). Det som er litt synd er at vi egentlig er veldig få som får slik inspirasjon jevnlig – det er oss som er mye ute på konferanser og som leser mye på nett. Hva med alle de andre? Jeg trenger ikke gå langt for å finne en skole hvor de aller fleste av lærerne aldri eller svært sjelden er avgårde på noe faglig påfyll. Tenk om slike inspirasjonsforedrag som tar opp viktige problemstillinger kunne vært vist for disse i forbindelse med et personalmøte. Enkelte foredrag kan vises på skjerm, andre må oppleves – og som jeg har vært inne på flere ganger er jeg varm tilhenger av f.eks. foredragene på Ted.com. For alle dere som ikke var her i dag legger jeg i alle fall inn slideserien til Henning – og håper dere tar litt inspirasjon av den.

Entry filed under: IKT i skolen, Kunnskapsledelse, læring. Tags: , , , , , , , , .

Distraksjoner i hverdagen Månelanding og et par andre refleksjoner

7 kommentarer Add your own

  • 1. Arne J Løvland  |  13.12.11, kl. 20:11

    Hei, for tre og et halv år siden kjøpte jeg Fjørtoft si bok Effektiv planlegging og vurdering. Jeg kastet meg over den og slukte det han skreiv. Jeg satt blant annet på Sola (etter fellessensuren) og las og planla. Den sommeren planla jeg hele året i norsk, laget modulplaner, sjekklister og vurderingskriterier (rubrikk) for alle sjangrene i faget.

    I tre år har jeg gjort det samme, men ser nå at det er på tide å gå et steg videre. Fjørtoft sine tanker er gull for å komme i gang, men på viktige felt er de mangelfulle – særlig med henblikk på selve vurderingsbiten.

    I dag har jeg utviklet min egen planlegginsgsmåte som gir både elevene og meg en bedre og enklere oversikt. Modulplanene er kastet, men jeg er nøye med å lage vurderingskriterier til alt jeg lager. Sjekklister har jeg gått bort fra, men ser at jeg må ta dem inn igjen. Der jeg har gjort størst framskritt, er nevnte planleggingsdokument og når det gjelder vurdering. Jeg går direkte på produktet, kommenterer det som er feil og det som mangler og skryter av det som er godt. Viktigst er nok veien videre – hva som må endres. Jeg legger alltid ved kriteriene, en sjangermal og en elevtekst.

    Skal eleven bli bedre, må de jobbe med produktet de får tilbake – læring er ikke noe du får inn som tranen, læring krever jobb, ja, læring svir. Det skal svi, for det er da du vokser.

  • 2. evabra  |  14.12.11, kl. 21:27

    Takk for kommentar. Nå har ikke jeg lest boka du nevner, men har hørt på Henning et par ganger – og har fått forståelsen for at han både jobber med vurderingskriterier og at de må jobbe videre med produktet de får tilbake. Kanskje han kommenterer selv?

  • 3. Henning Fjørtoft  |  14.12.11, kl. 21:42

    Hei Arne og Eva. Det er alltid interessant å se hvordan ideene i boka anvendes rundt omkring. Jeg har også selv forsøkt å ta noen steg videre siden jeg fullførte manuset før jul i 2008. Det hadde vært spennende å se hvordan planene ser ut i ditt klasserom. Ellers er jeg jo selvfølgelig enig i at det er gjennom arbeidet med forbedringer at elevene forbedrer seg. Det kan svi noen ganger, men forhåpentligvis opplever mange også mestringsglede når de får anledningen til å vokse i faget.

    Takk for innspillene!

  • 4. Arne J Løvland  |  15.12.11, kl. 10:04

    Det som er det fine med Fjørtoft si bok, er for det første filosofien den bygger på – den liker jeg (jeg er en historisk-kritisk involveringspedagog).

    Det andre er at den tvinger oss til å tenke gjennom planleggings- og vurderingsstuasjonen – det har gitt meg en enklere hverdag.

    Jeg er lærere både på videregående og i grunnskolen. Fjørtofts ideer bruker jeg begge steder; på videregående en tilpasset versjon, mens i grunnskolen bruker jeg full pakke.

    I dag går grunnskoleelevene mine i tiende, og har i disse tre årene vært mine prøvekaniner. Jeg er meget tilfreds da den nitidige planleggingen har gjort at jeg er trygg på planene og i større grad har kunnet konsentrere meg om didaktikken, veiledinga og vurderinga. Det har vært en enorm tidsbesparelse og kvalitetshever.

    Forskjellen mellom videregående og grunnskolen er stor, men de samme tankene bruker jeg begge steder. Jeg blir stadig overrasket over hvor viktig det for eksempel er med sjekklister, med klare vurderingskriterier og så videre.

    Idet presset for bedre vurderingskriterier kom for halvannet år sida, kunne jeg klaske i bordet ei bunke med rubrikker – ferdig utfylt med krav i alle sjangrene. Ikke bare hjelper det elevene, men også meg med å være mer bevisst på hva jeg ser etter og vurderer. Slik har Førtoft gitt elevene bedre læring og høyere kvalitet på vurderinga av deres læring.

    På mange måter ble boka min bibel, og jeg fikk rektor til å kjøpe inn ett eksemplar til hele kollegiet:-)

  • 5. evabra  |  16.12.11, kl. 12:11

    Så bra🙂 Kanskje du legger ut vurderingskriteriene en dag også – så kan andre låne ideer?

  • 6. arnelov  |  19.12.11, kl. 08:32

    I den delte mappa vår i Dropbox finner du tre eksempler på rubrikk.

  • 7. evabra  |  19.12.11, kl. 15:41

    Da tar jeg en titt🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,693 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: