Regjeringens digitale agenda og IKT-Norges ide-stafett

29.11.11 at 02:23 1 kommentar

I disse dager er vi alle invitert til å være med på ide-stafett av IKT-Norge. Jeg synes det er et godt initiativ og jeg håper det kommer inn mange gode forslag. Ikke minst håper jeg det kommer gode forslag fra utdannings-sektoren – jeg vet det er mange som er engasjerte, som har ideer og tanker om hvordan ting bør og ikke bør være for å komme framover med IKT-satsingen i skolen. Det skyldes ikke bare at bruk av digitale verktøy er nedfelt i Kunnskapsløftet som basiskompetanse (kan ikke noen snart kalle det digital kompetanse i stedet for – det å skrive digitale verktøy gjør at kompetansen ser ut til å være ferdigheter, som i mine øyne er noe helt annet – en del av digital kompetanse for å være eksakt), men fordi IKT er en naturlig del av hverdagen. Det står forsåvidt som en del av de temaene regjeringen skal jobbe med; Mangel på digitale ferdigheter kan skape digitale skiller og hindrer effektiv utnyttelse av IKT.

Jeg har tenkt noen dager nå, og selv om jeg vet hva jeg skulle ønske lurer jeg litt på hvordan jeg skal formulere det som ideer. Egentlig ønsker jeg en revolusjon, men det er jo ikke en konkret ide akkurat. Jeg har derfor begynt i en annen ende, jeg har forsøkt å definere utfordringene jeg stadig vekk ser når jeg er ute på skolene:

Manglende eller dårlig infrastruktur – det gjelder både hastighet (bredbånd er et av de andre temaene regjeringen skal ha fokus på) , det gjelder systemarkitekturen og det gjelder utstyret. Det er ikke holdbart at man bruker store deler av timen på å komme seg på nett eller at det er usikkert om man kommer på nett eller at maskinene fungerer. Jeg ønsker meg her en løsning som ikke gjør at det tekniske blir utfordringen. Det må være noe som er plug-and-play, noe som er raskt (netthastighet, men også pålogging) og som gjør at man kan bruke ulikt utstyr. Gammeldagse datalab’er har hatt sin misjon, men nå må vi komme videre. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg tenker at alle i skolen skal ha egen PC, det finnes også andre løsninger man burde vurdere.

Manglende engasjement fra ledelsen. Det er forbausende mange steder hvor det sitter en ildsjel eller to og prøver å omvende de andre. Uten at man har et klart og forpliktende engasjement fra ledelsen er det vanskelig å få til endringene som må til. Må det sterkere føringer til fra departementet eller er det nok at vi har fått denne femte basiskompetansen inn i Kunnskapsløftet? Foreløpig ser jeg store forskjeller mellom grunnskole og videregående skole – det har mest sannsynlig med at man i vgs har innføring av 1:1 og følgelig større fokus på bruk. Men forskjeller er det; både mellom trinn og mellom skoler – på den andre siden har det vel alltid vært slike forskjeller, men da på andre områder enn IKT.

Hvordan man skal bruke IKT for å understøtte læring må være en del av grunnutdanningen. Enkelte steder har man kommet i gang med dette, andre steder ikke. I dag tar mange etterutdanning innenfor bruk av IKT, men et tankekors er at disse ofte blir ildsjelen på skolen – og det blir kompetanseheving av enkeltpersoner og ikke et løft av hele skolen. Det er litt tilbake også til forrige punkt, ledelsens engasjement. Det kan også virke som om det er en del usikkerhet i hvordan man skal tolke dette med digital kompetanse (eller evt bruk av digitale verktøy) og hvordan man skal jobbe med ferdigheter for det 21. århundre – selv om det finnes mye informasjon rundt tema. Det minner meg litt om noe jeg leste om endringsledelse tidligere i dag – i en bank skulle man legge om rutinene og satt igang en prosess som skulle forenkle mange av oppgavene. Likevel viste en evaluering seks måneder senere at de gjorde ting på samme måte, hovedsaklig av frykt for å gjøre noe feil når det ble færre ledd sakene skulle gå gjennom.

Jobbe digitalt. I dette punktet legger jeg både hvordan man kan organisere sin egen hverdag og det å bruke tilgjengelige ressurser. Dette er ikke typisk bare for skolen. Jeg møter mange som kanskje jobber på datasystemer dag inn og dag ut, men de mangler likevel veldig mye når det gjelder digital kompetanse. De kjenner akkurat de systemene de jobber med og så er det stopp. Manglende interesse kan forklare noe i slike tilfeller, men også manglende kompetanse. De vet rett og slett ikke hvordan man kan gjøre ting lettere. Senest i dag var jeg på besøk hos en venn som bruker samme passord overalt fordi det er lettest å huske. Det er ikke uten grunn jeg selv bruker passordsafe. I skolen synes jeg ikke det holder å mangle interesse – man må faktisk motivere seg selv for å skape interesse. Hvordan skal man kunne formidle og bruke dersom man er utrygg på bruken? Undersøkelser tyder også på at graden av utenomfaglig aktivitet fra elevene henger delvis sammen med lærerens trygghet på bruk av IKT – omvendt proposjonalt. Det sier en del (mener jeg). Vi må komme forbi punktet der det at datamaskin går fra å være en ekstra byrde til å være det verktøyet det faktisk kan være – i arbeidsdagen. Det henger litt sammen med hva jeg mener bør inn i grunnutdanningen. Det å få gode digitale ressurser er selvfølgelig også et ønske, og i dag er det noe som er bra og noe som er mindre bra. Jeg er likevel ikke så opptatt av dette – det er læreren som er det viktigste her.

Skolen skiller seg en god del fra øvrig næringsliv, det er faktisk behov for raskere omskiftinger når vi snakker om IKT. I en tradisjonell bedrift, f.eks. en bank eller regnskapsbyrå så skjer det ikke så veldig store endringer på IKT-bruken – her kan man ha det samme systemet i ganske lang tid. De har samme hovedoppgave og har faste rutiner og løsninger for å håndtere dette. I skolen derimot er det mange ulike ting som skal læres, og man skal tilpasse undervisningen til den enkelte og til ulike læringsstrategier. Det er derfor en mye større utfordring å drive med IKT i skolen enn de fleste andre steder.

Personlig er jeg ikke så opptatt av de fleste webtjenester og app’er av alt mulig slag. Jeg prøver å holde meg oppdatert, jeg prøver ut nye ting – men det viktigste for meg er at det å bruke datamaskin er en naturlig del av hverdagen, et verktøy for å lette arbeidet. Og for å lette arbeidet bruker jeg selvfølgelig programvare og tjenester, og disse må jeg naturligvis beherske – i alle fall i den grad at det er funksjonelt for meg å bruke dem (eller det jeg vil kalle å ha verktøy for problemløsning). I tillegg må jeg kunne en del andre ting som er viktig; søk, kildekritikk og kritisk refleksjon. Samarbeid er også en viktig del av min filosofi rundt det å jobbe digitalt – det er klart vi skal ha samarbeid, det er stort sett slik det fungerer i verden enten det er på jobb eller i privatlivet. Det betyr at verktøykassa man har med seg må ha med litt ulikt verktøy, akkurat som man i skolen trenger litt forskjellige ting å hjelpe seg med. Akkurat som jeg prøver ut forskjellige tjenester, apper og utstyr må det være mulig for lærerne (og elevene) å prøve seg fram også. Her handler det om å finne systemløsninger som håndterer både det og sikkerhet, men også at man faktisk har en politikk som underbygger det (det være seg om den ligger på skole-, kommune- eller fylkes-nivå).

Noe av det som jeg også finner forbausende er når jeg oppdager at innkjøp, drift og bruk er tilnærmet adskilt fra hverandre. Det blir som å kjøpe inn en passende mengde byggematerialer for deretter å be arkitekten tegne et hus hvor disse materialene skal brukes (opp). Synd er det også hvis man har kjøpt inn toaletter i denne «byggepakken» og har glemt å ta med avløpsrørene. Noen hederlige unntak er det her, som nevnt før har jeg stor sans for anbudet til Bærumsskolen hvor man først har sett på hva man ønsker – og så deretter bedt om å få skissert en løsning som i størst mulig grad ivaretar disse. Om de har fått løsninger som ivaretar eller ikke vet jeg ikke noe om, men det er tankegangen jeg finner interessant her (selv om jeg håper de kommer i mål). I Sverige hører jeg at kommunene nå ikke kjøper utstyr og systemarkitektur uten at de legger en opplæringspakke på toppen – det burde være standard.

Tankene er dessverre ikke nye, jeg har omtalt dem tidligere her på bloggen. Problemet nå er å omsette dette til konkrete ideer å komme med som forslag til videre arbeid. Oppfordringen min går til dere andre om at dere også prøver å delta i ide-stafetten.

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , , .

En liten illusjon bare for moro skyld Tips for biologiundervisningen – mennesket i 3D

1 kommentar Add your own

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: