Liten oppdatering og litt smart bruk

21.11.11 at 22:36 2 kommentarer

Da var jeg tilbake hjemme etter en ny reisedag – det har blitt noen i løpet av høsten, men det er alltid kjekt å møte skolefolk rundt omkring i Norge. Det siste som har skjedd på denne fronten er at man har begynt å få øynene opp for hvordan man kan jobbe mer smidig gjennom bruk av verktøy som Outlook og OneNote – og her er det stort sett administrasjon jeg har fokus på. Veldig hyggelig å få gode tilbakemeldinger, og ikke minst at de som deltar ser selv og forstår det logiske i små knep for å bruke verktøyene bedre. Jeg er ganske tydelig på at man må lære seg at det er du som skal styre eposten din, og ikke omvendt (slik tidsmessig).

I dag har jeg også vist Lync, og spesielt hyggelig er det når deltakerne selv foreslår bruksområder – ting som de har slitt litt med å få til praktisk og som nå kan gjøres enklere. Helt konkret var det i dag i forhold til å avlegge muntlig eksamen med ekstern sensor i f.eks. samisk. Til nå har man brukt videoutstyr, og det har tydeligvis vært problemer med å få det til å fungere tilfredsstillende. Med et verktøy som Lync (som man nærmest kan sammenligne med MSN med tilleggsfordeler som kryptering og logging) gjør det slike seanser mye enklere og med en lavere brukerterskel – det var i alle fall den første reaksjonen som kom fra deltakerne. Det handler bare om å se mulighetene. På vei tilbake på fly ble jeg sittende og prate med en representant fra en av lærerutdanningsinstitusjonene og refererte akkurat dette – han har også Lync tilgjengelig, og plutselig hadde han fått en ny ide også. Han hadde prøvd Lync litt selv, men hadde ikke tenkt i slike baner før.

Når man går gjennom verktøyene dukker det også opp andre problemstillinger, f.eks. at når man har forsøkt å bruke planlegger for å finne ledig tid så har den ikke tatt hensyn til dager hvor man har skrevet en avtale som gjelder hele dagen. Jeg kunne fortelle at standarden står som «vis som ledig» – og at man med enkelt trykk markerer dagen som opptatt i stedet for, kanskje det var alt som skulle til for å få ting til å virke.

Som dagens lille gullkorn vil jeg også presentere «de fire D’er» når det gjelder epost – et av knepene i å jobbe smartere. Når du først går i innboksen så la handling følge;

  • Do now – svar med en gang og bli ferdig med den med en gang
  • Delete – slett
  • Delegate – send den avgårde til den som skal utføre handling/svare
  • Do later – gjør den om til en oppgave så glemmer du den ikke

PS: som nevnt over ble jeg sittende og snakke skole med representanten fra lærerutdanningen på flyet på vei hjem i dag. Jeg ble faktisk så oppslukt av det at når flyet landet trodde jeg at jeg var på en annen flyplass (vanligvis reiser jeg med et fly som mellomlander på Sandane før det kommer til Sogndal) – jeg trodde jeg var på Sandane. Veldig overrasket over at min medpassasjer gikk av – lurte på hva han skulle på Sandane. Takk og pris kom en annen sambygdning og lurte på om jeg ikke skulle av – og først da oppdaget jeg at jeg var i Sogndal. Jeg ble mest overrasket over at jeg ikke husket å ha vært på Sandane….ikke så rart siden flyet gikk direkte til Sogndal kanskje….Tenk om jeg var blitt sittende og så måttet gå av på Sandane i stedet – det skulle gjort seg..da ville jeg i alle fall blitt overrasket…

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Første erfaring med Wordfeud og passer slike apps i skolen Flippet eller utflippet?

2 kommentarer Add your own

  • 1. Arvid Andresen  |  22.11.11, kl. 21:26

    E-postreglene må jeg spre til mine kolleger, mange har en for full innboks.
    Jeg ville også hatt med en om å legge e-poster som ikke er oppgaver, men som man bør ta vare på for f.eks.dokumentasjon, i mapper og rydde i mappene når epost-programmet melder om mer enn 50 % brukt lagerplass.
    Kanskje noen kan lage en engelsk regel som begynner på D om det? F.eks Drop in folders. Delete used e-mails.

  • 2. evabra  |  22.11.11, kl. 22:50

    Bare å si fra hvis dere vil vite hvordan dere kan tømme innboksen, styre tiden bedre og ikke glemme oppgavene – det får være dagens reklame for SmartBruk-kursene jeg holder🙂
    Men hyggelig at du vil spre de fire D’ene videre – det er en god start🙂

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,693 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


