Første erfaring med Wordfeud og passer slike apps i skolen

18.11.11 at 10:19 2 kommentarer

Da fikk jeg noen dagers pusterom og tenkte jeg fikk se hva greia med Wordfeud var – en god stund etter de andre hadde begynt. Enkelt fortalt er det Scrabble – ordspillet vi kjenner fra brett. Man kan velge å spille med norsk ordliste eller velge blant noen andre språk – og man kan enten invitere inn noen man kjenner eller få tildelt motstander automatisk. Alt vel så langt.

Problemet synes jeg er at dette går altfor tregt for meg. Man kan vente 72 timer før man gjør trekk, og hensikten er at man skal spille innimellom når man har ledig tid framfor at man må spille seg gjennom i et strekk. På den andre siden kan man spille flere brett samtidig. For å se om det å ha flere brett ville gi en annen opplevelse har jeg hatt 15 brett gående parallellt. Men likevel – altfor tregt for meg – et skikkelig slowgame. Nå har jeg bare brukt tilfeldig motstander og kanskje erfaringen hadde blitt bedre med andre motspillere enn det jeg har hatt til nå.

Har så slike apps noe i skolen å gjøre? Tja. Jeg ser helt klart at slike typer spill kan være med på å øke ordforrådet og slik sett er det ikke dumt. I forhold til digital kompetanse kan man si det er samarbeid og kreativitet ved hjelp av digitale verktøy. Noen utfordringer; hvordan skal man sørge for at alle har tilgang og at det ikke koster? Appen er gratis, men da får man med reklame – og reklame er jo fyfy-ord. Det krever at man får koblet mobil eller nettbrett opp mot skolens nettverk for å spille og sørge for at alle faktisk har slik teknologi tilgjengelig – begge disse punktene kan være vanskelige nok å få til i grunnskolen i alle fall. Hvis man skal spille det i skolen må man også sørge for at man inviterer fra klassen, det krever også registrering (riktignok ikke mange data som skal oppgis) – og selvfølgelig at det må være et visst tempo. Jeg ville kanskje heller satset på noe annet i samme gate, det finnes webløsninger hvor man f.eks. kan spille engelsk scrabble.

For egen del får jeg vel si det var en skuffelse, jeg tar nok heller fram det tradisjonelle brettspillet i stedet. Jeg kan forstå det er en tidtrøyte, men det blir neppe det for meg fremover.

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , .

Liveblog #sdu11: Digital kompetanse på ungdomstrinnet Liten oppdatering og litt smart bruk

2 kommentarer Add your own

  • 1. Jorunn  |  18.11.11, kl. 12:11

    Du bør spille med noen du kjenner, eller noen du vet er aktiv. Da blir det mye mer fart. Tilfeldig motstander fungerer sjelden særlig bra verken på norsk eller engelsk etter min erfaring.

    Jeg elsker også «ekte» Scrabble, men Wordfeud er på mange måter noe annet. Ikke minst har man muligheten til prøving og feiling, som helt mangler i brettvarianten, hvor bordet fanger og du mister poeng hvis ordet ikke er godkjent.

    I en skolesammenheng ville jeg trodd at et slikt spill kunne vært et godt utgangspunkt for samtaler om både språk og matematikk.

  • 2. evabra  |  18.11.11, kl. 12:22

    Helt enig, slike spill har sin misjon – men også noen utfordringer i skolesammenheng. Du har helt sikkert rett i at det gjelder å spille med noen man kjenner framfor tilfeldige motstandere, jeg regner med opplevelsen kanskje hadde vært en litt annen da🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: