Første erfaring med Wordfeud og passer slike apps i skolen

Da fikk jeg noen dagers pusterom og tenkte jeg fikk se hva greia med Wordfeud var – en god stund etter de andre hadde begynt. Enkelt fortalt er det Scrabble – ordspillet vi kjenner fra brett. Man kan velge å spille med norsk ordliste eller velge blant noen andre språk – og man kan enten invitere inn noen man kjenner eller få tildelt motstander automatisk. Alt vel så langt.

Problemet synes jeg er at dette går altfor tregt for meg. Man kan vente 72 timer før man gjør trekk, og hensikten er at man skal spille innimellom når man har ledig tid framfor at man må spille seg gjennom i et strekk. På den andre siden kan man spille flere brett samtidig. For å se om det å ha flere brett ville gi en annen opplevelse har jeg hatt 15 brett gående parallellt. Men likevel – altfor tregt for meg – et skikkelig slowgame. Nå har jeg bare brukt tilfeldig motstander og kanskje erfaringen hadde blitt bedre med andre motspillere enn det jeg har hatt til nå.

Har så slike apps noe i skolen å gjøre? Tja. Jeg ser helt klart at slike typer spill kan være med på å øke ordforrådet og slik sett er det ikke dumt. I forhold til digital kompetanse kan man si det er samarbeid og kreativitet ved hjelp av digitale verktøy. Noen utfordringer; hvordan skal man sørge for at alle har tilgang og at det ikke koster? Appen er gratis, men da får man med reklame – og reklame er jo fyfy-ord. Det krever at man får koblet mobil eller nettbrett opp mot skolens nettverk for å spille og sørge for at alle faktisk har slik teknologi tilgjengelig – begge disse punktene kan være vanskelige nok å få til i grunnskolen i alle fall. Hvis man skal spille det i skolen må man også sørge for at man inviterer fra klassen, det krever også registrering (riktignok ikke mange data som skal oppgis) – og selvfølgelig at det må være et visst tempo. Jeg ville kanskje heller satset på noe annet i samme gate, det finnes webløsninger hvor man f.eks. kan spille engelsk scrabble.

For egen del får jeg vel si det var en skuffelse, jeg tar nok heller fram det tradisjonelle brettspillet i stedet. Jeg kan forstå det er en tidtrøyte, men det blir neppe det for meg fremover.

2 comments

  1. Du bør spille med noen du kjenner, eller noen du vet er aktiv. Da blir det mye mer fart. Tilfeldig motstander fungerer sjelden særlig bra verken på norsk eller engelsk etter min erfaring.

    Jeg elsker også «ekte» Scrabble, men Wordfeud er på mange måter noe annet. Ikke minst har man muligheten til prøving og feiling, som helt mangler i brettvarianten, hvor bordet fanger og du mister poeng hvis ordet ikke er godkjent.

    I en skolesammenheng ville jeg trodd at et slikt spill kunne vært et godt utgangspunkt for samtaler om både språk og matematikk.

  2. Helt enig, slike spill har sin misjon – men også noen utfordringer i skolesammenheng. Du har helt sikkert rett i at det gjelder å spille med noen man kjenner framfor tilfeldige motstandere, jeg regner med opplevelsen kanskje hadde vært en litt annen da 🙂

Legg igjen en kommentar

