Liveblog: Henning snakker om vurdering #KFF_IKT

07.11.11 at 16:02 Legg igjen en kommentar

I dag hører jeg på Henning Fjørtoft på KFF (Kristelige Friskolers Forbund) sin IKT-konferanse i Bergen. Først noen nyttige lenker:

Henning starter med å vise til et par sitater:

Dylan William: For many students, school is just a series of tasks where the purpose is unclear, and even what counts as success is mysterious, especially for students from less advantaged backgrounds.

Howard Gardner: In school, assessment is mystifying. Nobody knows what’s going to be on the test, and when the test results og back, neither the teacher nor the student knows what to do.

Henning er skeptisk til testing, at for mye testing kan gå ut over det akademiske og også personlig læring. Henning utfordrer: Hva skal vi gjøre med det?

Hvis læreren venter på at noen skal rekke opp hånda så vil 80% av håndsopprekningene komme fra 20% av elevene. Det er bedre å gå bort til noen og spørre dem direkte (no hands – med andre ord). Kontinuerlig feedback i retning av et mål som er forstått kan føre til endret adferd i positiv retning.

Formativ og summativ vurdering. Vurdering er vanskelig fordi den i likhet med all annen undervisning er veldig kontekstuell. Vurdering kan derfor beskrives, men ikke foreskrives. Lærere trenger å forstå begrepene bak, og at man gir riktig type feedback for å få fram ønsket adferd.

Fra elevens perspektiv er formativ vurdering omtrent som en helsesjekk – man samler og fortolker informasjon for deretter å anbefale en løsning framover. Summativ er omtrent det samme, rent bortsett fra at det er for sent å gjøre noe med det – det er omtrent som en obduksjon.

Flytsonen – det er to faktorer; kompleksitet og kompetanse. Dataspillforskere har funnet ut at de fleste spillere ønsker en balanse mellom disse to, og at oppgavene skal bli gradvis vanskeligere. Noen spillere liker å bli overvurdert, få vanskeligere oppgaver enn de egentlig har kompetanse til – > de går på med problemløsningsstrategier. Noen veldig få liker å bli undervurdert, da kan de ta det med ro. Henning sier at dette er direkte overførbart til læring. Blir det for vanskelig vil alle oppfatte frustrasjon og usikkerhet, og man opplever ikke mestring. Blir det for enkelt blir det lett kjedelig. Flytsonen er derfor noe midt mellom, en balanse mellom kompleksitet og kompetanse – da vil flere oppleve mestring og bli mer motivert. 

Gamification – spillifisering; det å anvende motivasjonsmekanismer fra spill i undervisning og læring. Det handler ikke om å lage spill for å lære, men å bruke konseptet. Eksempel:

  • Lage meningsfylt ramme med langsiktige mål
  • Bryte ned oppgaver i små biter som kan mestres
  • Tidsuavhengig vurdering (kan ta prøven når de er klar for det -> vil gi bedre læringsutbytte)

John Hattie: the most powerful single influence enhancing achievement is feedback

Henning viser film om «Hastighetslotteriet» – artig sak. Bilførere kan delta i lotteri dersom de holder fartsgrensen. Det viste seg at hastigheten ble redusert med 22% under dette eksperimentet. (om dette på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=59GBqCiW9sY

Dessverre går jeg nå tom for batterikapasitet – så derfor går dette til publisering før Henning er ferdig med sitt foredrag. Jeg lytter derimot videre og finner en strømkabel så jeg kan fortsette om litt J

Entry filed under: læring. Tags: , , .

Passord er som undertøy Liveblog: Henning snakker om vurdering del 2

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


