Liveblog: Henning snakker om vurdering #KFF_IKT

I dag hører jeg på Henning Fjørtoft på KFF (Kristelige Friskolers Forbund) sin IKT-konferanse i Bergen. Først noen nyttige lenker:

Henning starter med å vise til et par sitater:

Dylan William: For many students, school is just a series of tasks where the purpose is unclear, and even what counts as success is mysterious, especially for students from less advantaged backgrounds.

Howard Gardner: In school, assessment is mystifying. Nobody knows what’s going to be on the test, and when the test results og back, neither the teacher nor the student knows what to do.

Henning er skeptisk til testing, at for mye testing kan gå ut over det akademiske og også personlig læring. Henning utfordrer: Hva skal vi gjøre med det?

Hvis læreren venter på at noen skal rekke opp hånda så vil 80% av håndsopprekningene komme fra 20% av elevene. Det er bedre å gå bort til noen og spørre dem direkte (no hands – med andre ord). Kontinuerlig feedback i retning av et mål som er forstått kan føre til endret adferd i positiv retning.

Formativ og summativ vurdering. Vurdering er vanskelig fordi den i likhet med all annen undervisning er veldig kontekstuell. Vurdering kan derfor beskrives, men ikke foreskrives. Lærere trenger å forstå begrepene bak, og at man gir riktig type feedback for å få fram ønsket adferd.

Fra elevens perspektiv er formativ vurdering omtrent som en helsesjekk – man samler og fortolker informasjon for deretter å anbefale en løsning framover. Summativ er omtrent det samme, rent bortsett fra at det er for sent å gjøre noe med det – det er omtrent som en obduksjon.

Flytsonen – det er to faktorer; kompleksitet og kompetanse. Dataspillforskere har funnet ut at de fleste spillere ønsker en balanse mellom disse to, og at oppgavene skal bli gradvis vanskeligere. Noen spillere liker å bli overvurdert, få vanskeligere oppgaver enn de egentlig har kompetanse til – > de går på med problemløsningsstrategier. Noen veldig få liker å bli undervurdert, da kan de ta det med ro. Henning sier at dette er direkte overførbart til læring. Blir det for vanskelig vil alle oppfatte frustrasjon og usikkerhet, og man opplever ikke mestring. Blir det for enkelt blir det lett kjedelig. Flytsonen er derfor noe midt mellom, en balanse mellom kompleksitet og kompetanse – da vil flere oppleve mestring og bli mer motivert. 

Gamification – spillifisering; det å anvende motivasjonsmekanismer fra spill i undervisning og læring. Det handler ikke om å lage spill for å lære, men å bruke konseptet. Eksempel:

  • Lage meningsfylt ramme med langsiktige mål
  • Bryte ned oppgaver i små biter som kan mestres
  • Tidsuavhengig vurdering (kan ta prøven når de er klar for det -> vil gi bedre læringsutbytte)

John Hattie: the most powerful single influence enhancing achievement is feedback

Henning viser film om «Hastighetslotteriet» – artig sak. Bilførere kan delta i lotteri dersom de holder fartsgrensen. Det viste seg at hastigheten ble redusert med 22% under dette eksperimentet. (om dette på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=59GBqCiW9sY

Dessverre går jeg nå tom for batterikapasitet – så derfor går dette til publisering før Henning er ferdig med sitt foredrag. Jeg lytter derimot videre og finner en strømkabel så jeg kan fortsette om litt J

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s