Liveblog: Henning snakker om vurdering del 2

Feedback = «information provided by an agent (e.g., teacher, peer, book, parent, self, experience) regarding aspects of one’s performance or understanding»

  • Støtte og oppmuntring – men læreren skal ikke være en cheerleader, det fungerer ikke så godt på akademisk læring
  • Korrigerende informasjon
  • Alternative strategier
  • Klargjøring av faglige ideer og begreper – Henning anbefaler å levere ut lister med fagbegreper som elevene skal kunne (hvorfor sier man «fortell med egne ord» når kanskje det riktige er «kan du bruke noen fagbegrep for å forklare)
  • Fasit eller løsningsforslag – viktig at dette kommer tidlig

Hvorfor er vi så glad i å bruke ordet «middels»? Når noe er dårlig er det under middels, er noe bra er det over middels – hva med å si at noe faktisk er godt eller dårlig, og at elevene kan sammenligne sin egen besvarelse med noe som virkelig er bra, noe de kan strekke seg etter.

Hvor ofte forteller lærerne deg om hva du bør gjøre for at du skal bli bedre i fagene? Henning viser en graf basert på elevenes tilbakemeldinger som viser at dette synker etter alder på elevene – og sier at på høyskole får nesten ikke bachelorstudenter kontakt med forelesere, som doktorgradsstipendiat derimot får du flere professorer som skal følge deg opp.

På tilbakemeldinger; bedre å vise at det har skjedd progresjon – f.eks. noe bedre nå enn sist gang. Dette viser denne eleven at i sitt arbeid har det skjedd en framgang siden sist gang. Deretter må man ha en oppfordring; hva bør man jobbe med framover med spesifikke eksempler.

Henning sier at formålet med vurdering er å få raskere læring – en akselerasjon. Da må vi vite hva målet er med tilbakemeldingen som gis.

Viser videre at tilbakemeldingen sier «fortsett med det gode arbeidet » og karakteren 2 minus. Her er det nok mange gamle vaner, og det ville nok vært bedre å ikke skrevet karakteren her. Kanskje også la dem få arbeidere videre med innleveringen for å forbedre resultatet?

Fire måter å tenke vurdering på:
Screening – alle elever undersøkes før undervisningen starter, aktivering av forkunnskaper
Diagnostisk – brukes når visse elever har problemer, eller det vi kaller tilpasset undervisning
Fremskritt – kjappe, pålitelige og hyppige undersøkelser
Læringsutbytte – større helhetlige vurderinger av fremskrittet, f.eks. flere kompetansemål som skal oppnås og kanskje over flere fag

Hvordan kan vi bruke IKT i formativ vurdering?

Arthur C. Clarke: Any teacher that can be replaced by a machine, should be.

Det er viktig å gi stramme rammer – hva er det vi vil skal utføres eller hva som må og skal være med av innhold. Sett f.eks. at følgende ord skal være med [fagord] – underforstått at hvis man ikke har disse med og viser at man forstår dem så vil man ikke få bestått. Et godt tips er også å gi noen lenker dersom man står fast.

Baklengs planlegging
Operasjonaliser kompetansemålet i læreplanen
Planlegg vurderingsoppgavene
Planlegg undervisningen

Sertifikatprøver (for ferdigheter som må være på plass)
Kan tas flere ganger
Forskjellige tidspunkt
Alle må bestå
Innlærer ferdigheter som trengs til større oppgaver

Spørreskjema – Henning lager i google docs. Sender lenke via læringsplattform.

Anbefaler Lektor Thues video på youtube om vurdering i alle fag.

Kriteriebasert egenvurdering – noen tips.
Ber man elever vurdere seg selv har de en tendens til å vurdere seg selv som person, og ikke vurdere produktet. Vurderingsrubrikk: eks. blogginnlegg som arbeidskrav. Henning har en vurderingsrubrikk – et skjema han har laget selv (design, brødtekst, tittel og emnetagger, rettskriving – og med måloppnåelsesnivåer; fremragende, godkjent og ikke godkjent). Henning ser klare fordeler med rubrikker i fag hvor elevene skal produsere mye tekst. Det tar kort tid å vurdere dersom man har gjort jobben med å planlegge og lage gode vurderingskriterier. Han ber også elevene å bruke de samme kriteriene som egenvurdering – og de må gradere selv (fremragende, godkjent og ikke godkjent). Elevene synes det er vanskelig, men at de lærer mye. Henning gir felles tilbakemelding om blogginnlegg. Henning er opptatt av at man skal anerkjenne det som er bra – og da legger han ut dette offentlig på bloggen til den det gjelder (ego-forsterkende). I LMS kan han gjerne være mer kritisk i sine tilbakemeldinger til den enkelte.

Mål med et slikt opplegg er å øke studentenes forståelse av egen kompetanse og læringsprosess (metakognisjon). Krever han ikke at de egenvurderer seg vil de ikke gjøre det heller.

Han avslutter med at man har et uttrykk «actionable» – en vurdering som gjør at når man får den så vet man med en gang hva man skal gjøre videre.

Advertisements

One comment

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s