#Impuls11 Tilgangskontroll og styring av internett i klasserommene

25.10.11 at 11:01 Legg igjen en kommentar

Dette er en parallellsesjon med Tom Sølve Myklebust og Petter Stenstadvold – begge fra Sogn og Fjordane fylkeskommune. Tom Sølve starter og sier at tema her blitt omtrent det motsatte av hva Steen Lassen har snakket om – her handler det om å styre tilgangen. 

Utgangspunkt

  • ElevPC-ordningen i 2009 (alle elever på vg1 fikk egen PC), og dette har da blitt videreført
  • Løsning for å sikre nettet, blant annet med tanke på eksamensavviklingen (som i alle fall foreløpig skiller seg noe fra det vi hørte om fra Danmark)
  • I tillegg så har mange elever mobiltelefoner som de vil ha på nett
  •  Klasserom: lærer ønsker kontroll i klassen
  • Lokale/nasjonale prøver/tentamen: full eller delvis sperre
  • Generell trygghet og adgangskontroll: hindre uønsket bruk fra fremmende

 
Alle PC’er er ikke med i domenet – det gir mange utfordringer. Det betyr at fylkeskommunen ikke har noen kontroll på elevPC’ene i forhold til hva som f.eks. blir installert. De kan ikke styre maskiner via policy (regler fra server), de kan ikke legge inn «klientprogramvare» for styring, de kan ikke «jamme nettet» (sette opp en liten boks som gjør at ting ikke virker – men det har de ikke lov til). Vi kan ikke kontrollere mer enn det vi har kontroll/ansvar over; dvs. egne nett. Vi kan ikke hindre juks; elevene har innebygd 3g på PC, det er mange åpne og tilgjengelige nett, man kan sette opp delt nettverk på smart-telefon – og som før kan man skrive på lapper, i håndflaten osv. 

Fase 1 – løsning

Våren 2009 ble det satt ned en gruppe som skulle se på utfordringene. Vi ønsket en web-basert tilgangsportal (mot AD, gruppe og tidsstyrt). Lærer velger gruppe og gir dem en «policy» – man melder elevene inn og ut av AD-grupper. Ellers kjøres både trådløst og kabel. Det blir benyttet manuell bruk av brannmur ved feilsituasjoner. Hver lærer kan velge sine grupper (klasser, enkeltelever) og man kan velge mellom fire ulike tilgangspolicyer; Fronter, eksamen, sperret, begrenset. Dette er ikke så veldig dynamisk, man må sette noen regler og velge mellom de fire valgene. Tidsstyring er også en styringsmulighet. 

En annen utfordring er dynamiske grupper i AD knyttet til SATS – og her er det en del manuelle rutiner for å opprette f.eks. faggrupper. Dette må gjøres hver høst, og dessverre er ikke dette alltid klart til skolestart. Det er enormt mange grupper, vanskelig for lærer å finne, det blir for mange aksesslister på svitsj og man kan bare legge inn en tidsstyring på en elev. Løsningen klarer ikke å ta bort den sesjonen du jobber på dersom du logger inn før tidsstyringen starter. 

Status etter fase 1 viser at det bare var delvis vellykket, det var for store mangler. På det trådløse var det ikke realtime (automatisk refresh), må logge på om igjen for at tilgangskontroll skal virke. Kun IP-basert styring. På det kablede systemet er det manglende støtte for aksesslister.

Det er en del endringer som kommer i fase 2 fordi det var for mange mangler etter fase 1. Noe var vi fornøyd med, men har nå et bedre verktøy for kablet og trådløst, kapper sesjoner, smartere styring av trygghet og URL-styring. Det er også mulig å håndtere privatister – det var ikke mulig med løsningen etter fase 1 (uten å gjøre det manuelt). 

Hvorfor holder vi på med dette? Det er vanskelig å ha full kontroll når vi ikke kan kontrollere PC’en til elevene. Styring av nett løser bare en del av problemet. To andre alternativer; fullt eierskap med domenePC’er (da kan vi styre de på eksamen) eller at alt er tillat (slik danskene var inne på! Riktignok har også danskene en utfordring i at elevene ikke får lov til å chatte (selv om det teknisk er mulig) – og hvordan dette skal løses kan diskuteres. 

Det er en del utfordringer med tekniske problemer med det trådløse nettet – og det er ikke relatert til selve tilgangsstyringen. Det er en del toolbars og annet grums på PC’ene til elevene (f.eks. at hvis eleven setter Facebook som startside og skolen har sperret dette så vil elevene ikke få autentisiert seg på det trådløse nettverket på skolen). Proxy og vpn for å skjule nettbruk kan elevene ganske mye om – vi sperrer delvis dette i egen brannmur, men det er som å løpe etter bussen.. 

Eksamensvaktene har fått beskjed om å følge bedre med når man bruker elev-eide PC’er på eksamener, men mange av disse har ikke nok kompetanse til å se om elevene faktisk er på nett eller ikke.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , .

#Impuls11 Steen Lassen – erfaringer fra Danmark #Impuls11 Rune Krumsvik snakker om klasseledelse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: