Problemløsningsstrategier – matematikk

24.10.11 at 23:53 Legg igjen en kommentar

Den siste tiden har jeg laget oppgaver som går ut på praktisk problemløsning, og jeg ser at mange mangler strategier for dette. Spesielt tekstbaserte matematikkoppgaver ser ut til å være en utfordring. Tidligere har jeg skrevet om noen strategier – og under kommer noen flere.

Det første man må gjøre er å lese teksten nøye. Forstår man hva som står der og hva det spørres etter? Det andre er å ha en strategi for hvordan man skal løse det, og det tredje er at man må gå tilbake og sjekke at svaret man har funnet er korrekt. Det siste kan handle om å sjekke at utregninger er riktige, at man har svart på det som det faktisk spørres om og gjerne gjøre et overslag for å se om svaret er rimelig i forhold til problemstillingen. Mange synder spesielt på det tredje punktet – man gjør utregningen og setter to streker under svaret, uten å vurdere om det er sannsynlig at det kan være korrekt.

Når det gjelder å lese teksten nøye for å forstå hva det spørres etter er det mange som sliter – de klarer ikke å definere problemet eller vet ikke i hvilken ende de skal starte. Her er både noen tips til hvordan man kan illustrere problemet og noen strategier for hvordan man da skal komme videre:

  • Velg om du skal bruke pluss, minus, gange eller dele – se blogginnlegget nevnt over som snuser litt på Singapore math
  • Lag en organisert liste – denne kan godt være i form av en tabell eller som en liste hvor ting som hører sammen plasseres sammen
  • Sett opp en tabell – f.eks. hvis oppgaven er av typen; 5 biler starter i et løp. Den røde er ikke sist. Den blå kommer inn etter den grønne. . Den hvite kommer inn som nummer 2. Den gule vinner ikke løpet. Den grønne kommer rett bak den hvite. Da kan det være fornuftig å tegne opp antall bokser som viser rekkefølgen og så plassere inn de tingene som er sikre (hvit som nr 2, deretter grønn rett bak hvis, så blå etter grønn. Da er gul og rød igjen og vi vet at den røde ikke er sist og at den gule ikke vinner – så det er bare en mulig løsning igjen). Jeg har laget en del slike oppgaver for SmartBoard – da kan de flytte bilene fram og tilbake til de kommer til en løsning.
  • Tegn det som et bilde – et eksempel her var på programmet Siffer for ikke lenge siden. Spørsmålet var; hvis du har en vekt med tre kuler på den ene siden og en kule og en murstein på 1/2 kilo på den andre siden – hva veier da en enkelt kule? Det var forbløffende mange som ikke kunne svare! Tenk da at du tegner opp – nå ser du det tydeligere. Fjern en kule på hver side og du sitter igjen med at to kuler = en murstein. Mursteinen vet vi veier 1/2 kilo så da må de to kulene til sammen veie 1/2 kilo, altså 250 gram hver. Et annet eksempel er å finne ut hvor mange kombinasjoner man kan lage ut fra et gitt antall – hvor mange like buketter kan man lage med 6 roser og 10 tulipaner? Dersom man lager dette på interaktiv tavle kan de dra og sette sammen gjennom prøving og feiling (se også gjett og test-punktet under).
  • Lag en graf – det er mange ulike typer grafer og med ulike bruksområder. Et linjediagram kan vise en trend – man kan si noe om hva som vil komme, f.eks. på 5 minutter er det laget 10 enheter og på 15 minutter 30 enheter. Hvor mange enheter er laget etter en time (hvis man forutsetter at det går i samme tempo hele tiden)? . Et kakediagram (pai) kan vise innbyrdes forhold mellom ting – jeg pleier å bruke begrepet kakediagram fordi jeg synes oppskrifter er et godt eksempel på hva man kan bruke det til. Søylediagram kan sammenligne ulike ting med hverandre. Dersom jeg skulle valgt et tema, f.eks. innvandring vil det være slik jeg ville brukt grafene: innvandring over tid i et linjediagram og se om man kan se noen tendenser for framtiden, kakediagram for å vise hvordan fordelingen av nasjonaliteter innvandret har vært på et bestemt år (eller periode) og et søylediagram for å vise hvor mange av hver nasjonalitet vi har boende i Norge i dag.
  • Se etter mønster – er det noe fast mellomrom mellom tallene, er det noe som blir lagt til/trukket fra/ganget med/delt på?
  • Gjett og test – å prøve seg fram er alltid en god måte å lære på, men testing må til i disse tilfellene!
  • Skriv en ligning – prøv å lage et regnestykke hvor x er den ukjente. Enkelt stykke: Eva plukker 30 epler, og til sammen har Eva og Bente 45 epler. Da vil ligningen bli 30 + x = 45 hvor antall epler Bente har plukket da er den ukjente.
  • Løs et enklere problem først – på den måten kan man kanskje dele opp problemet i mindre enheter og at det blir enklere å løse. Det er litt på samme måte som elefanten – skal man spise en elefant må man spise den i små biter.
  • Bruk ulike objekter for å visualisere problemet – finn frem ting og flytt dem rundt, alternativt del dem opp dersom det er brøk vi snakker om (legoklosser er fint til brøk, skal det bli veldig matnyttig kan jeg også anbefale å dele opp bananer).

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Dilemma! #Impuls11 Steen Lassen – erfaringer fra Danmark

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: