Hva hvis – parallelle universer

20.10.11 at 21:30 Legg igjen en kommentar

I dag har jeg hatt litt moro av å prøve å forestille meg et uendelig antall parallelle universer etter å ha sett et program på National Geographic tidligere i dag. Teoriene bak det virker utrolig nok ikke så utrolige når de blir presentert – å prøve å forestille seg det i praksis er derimot noe helt annet. I korte trekk kan en teori forklares med at hver gang noe skjer, skjer også noe annet – f.eks. hvis man kommer til et kryss og lurer på om man skal gå til høyre eller til venstre og bestemmer seg for høyre, da vil et parallellt univers oppstå samtidig hvor man også går til venstre. Et annet valg man viser som eksempel er på kaffebar og valget står mellom en vanlig kaffe og en latte – da blir det to ulike univers hvor man i det ene drikker kaffe og i det andre latte. På den måten blir det et uendelig antall slike universer – spesielt siden alle tar mange ulike valg hver eneste dag.

Man kan jo prøve å forestille seg noen scenarioer som følge av dette – et eksempel som blir tatt fram er at tyskerne vant 2. verdenskrig og resultatet er at USA nå er en fascistisk styrt stat, og hvor Hitler er den som er avbildet på pengesedlene. Slike scenarioer synes jeg burde være et must å diskutere i skolen – det kan nok føre til interessante teorier. Hva slags språk er f.eks. mest brukt i en slik verden? Hva slags befolkning har vi nå? Hvilke ting ville vi ikke hatt som følge av at noen av de som har gjort store ting eller funnet opp viktige ting ikke lenger eksisterer fordi enkelte folkegrupper har rett og slett blitt fjernet som følge av et slikt regime? Hvilke verdier ville råde?

Tenk enda lengre tilbake i tid. Steinalderen. Tenk et univers hvor man ikke fikk laget ild. Hvordan vil den utvikle seg – eller vil den det i det hele tatt? Lengre fram: Norge løsriver seg ikke fra Sverige – hvordan ville det vært i dag? Eller et Norge som ikke har funnet olje i Nordsjøen?

Hvis man tenker på store oppdagelser eller oppfinnelser som vi kjenner og som har hatt stor betydning for oss – hva ville det være som har størst betydning å ikke være oppdaget eller oppfunnet i en annen verden? Er det Internett? Er det penicillin? Er det hjulet? Ilden? Hvordan ser en slik verden ut?

Selv har jeg foretatt dette lille tankespinnet i etterkant: Tidligere har jeg nevnt at jeg har hatt litt moro av å ha tittelen og sjangeren til ei bok, men at resten mangler (tittel: Siste buss til Barcelona, sjanger: psykologisk thriller) – og i et parallellt univers har jeg faktisk alt skrevet den. Dessverre er det nok slik at selv om den ble en storselger i ett univers har den blitt en flopp i et annet….

Entry filed under: Privat. Tags: .

Norsk – kinesisk – norsk Hyttetur til helga? (humor)

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


