Spørsmål som kan fremme kreativitet

Kreativitet har vært et gjennomgangstema her på bloggen, og jeg har skrevet mye om det å stille spørsmål – f.eks. blogginnlegget «Kunsten å stille spørsmål». I dag en liten plansje over ulike typer spørsmål som kan hjelpe til med å fremme kreativitet. Den kan også lastes ned som pdf.

Nysgjerrighet er en viktig del av kreativitet og spørsmål som begynner med hvorfor åpner opp tenkingen. Det åpner også opp for handling-konsekvens-tenking. Fin til nøsting: Hvorfor skal vi lese denne boka? Fordi den er god. Hvorfor er den god? Fordi den… osv. 

La elevene lage egne forslag gjennom å bruke Hva hvis-spørsmål . De gjør at man kan spekulere fritt og skaper et trygt klima for å ta risikoer – å komme med forslag uten å bli redd for å bli ledd av. En variant av Hva hvis er hva da-spørsmål. Det kan brukes innenfor en rekke fag, f.eks. i norsk som nevnt i plansjen – hva hvis Rødhette var ond og ulven god – hvordan blir da handlingen i eventyret. Det kan brukes i forhold til hypoteser; hvis vi har en hvit nellik i en vase med rent vann og så heller farge i vannet – hva tror dere skjer med nelliken da? Denne type spørsmål kan også brukes ved at man bruker en eller flere variabler innenfor et tema slik at man må hente kunnskap fra flere områder. Hva hvis du reiser fra Oslo slik byen er i dag og tilbake i tid til f.eks. rundt år 1800 – hvilke forskjeller tror du at du vil oppdage? 

Spørsmål som har åpent svar/flere mulige svar fremmer også kreativ tenking. Å sammenligne ting som er helt forskjellige gjør at man mobiliserer begge sider av hjernen, bruk gjerne ting som er uvanlige. På samme måte som sammenligning av helt ulike ting vil det å lage kontraster mellom ting som i utgangspunktet er helt like krevet et høyt kognitivt nivå – her snakker vi om at man har kommet til nivået syntese. Se tidligere innlegg om spørsmål i stille i ulike stadier. Denne har jeg også laget en presentasjon av – og den kan du laste ned her eller se den på slideshare

Å ha flere mulige svar på et enkelt spørsmål fremmer også kreativitet, og er kanskje noe likt det å finne det uvanlige. Kreativitet handler om å gå vekk fra fakta og finne nye bruksmåter eller bruksområder, å få uvanlige assosiasjoner eller se nye, uventede løsninger. I samme gate finner man også det å være original – å gjøre, si eller skrive noe som ingen andre før har gjort eller forsøkt. I forhold til tenking vil det å være original henge tett sammen med mengde svar – som er avhengig av hva slags kunnskap man har, og fleksibilitet – som handler om evne til å generere mange ulike typer ideer. Jeg har vært innom dette tidligere når jeg skrev om at vi i forretningside-faget måtte finne mange (over 100) ulike måter man kunne bruke en svartsnegle på. 

Utdyping er også med å fremme kreativitet fordi man må tenke dypere rundt et tema. Mange av hva hvis-oppgavene jeg har lagt ut på bloggen her tidligere inneholder også mye utdyping i tillegg til at spørsmål har vært åpne, man har vært nødt til å bruke kunnskap fra forskjellige fag og finne nye løsninger.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s