Engasjerte elever programmerer spill

I går var jeg på Hundsund igjen, og noe av tema i går var Kodu – eller rettere sagt programmering i Kodu. Kodu kan lastes ned gratis og virker på PC og Xbox – og det er en måte å programmere på som er tilpasset barn, og mer informasjon finner du her. Klassen jeg var i var en 8. klasse – så ca 30 13-åringer var i sving.

Jeg brukte kanskje 15-20 minutter på introduksjon for elevene, det var første gang noen av dem hadde sett dette programmet. Det viktige her er å forstå at ting må komme i rekkefølge og at man må være eksakt i hva man ønsker, man må forstå at systemet er når slik og så – da slik og så. Jeg var litt spent på mottakelsen fordi sammenlignet med spill man kan kjøpe blir dette veldig enkelt i designen.

Elevene jobbet sammen i grupper og de fikk noen oppgaver av meg – f.eks.:

  • Sett på plass følgende objekter; Kodu og epler. Få Kodu til å spise epler, enten gjennom at Kodu automatisk går til eplene eller gjennom at dere styrer med tastatur (enten piltaster eller bokstaver).
  • Lag noen røde og noen grønne epler. Få Kodu til bare å spise de grønne eplene. 
  • La Kodu kunne spise både grønne og røde epler. Gi plusspoeng for å spise grønne epler og minuspoeng for å spise røde epler. Når dere når en viss poenggrense skal spillet avsluttes og det skal komme opp «Winner».

Det tok ikke lang tid før elevene kom med løsninger på problemene, og det var ganske hektisk aktivitet og diskusjon i gruppene. Når man fikk det til var det tydlige verbale utbrudd som viste at de var fornøyd med seg selv – og når man ser gleden over å mestre noe på en slik måte er det veldig inspirerende.

Noen tok det raskt videre og fant ut at de kunne lage ulike typer terreng, og ikke minst at de kunne lage multiplayerspill – den ene styrte et objekt med piltaster og den andre med bokstavtaster….spesielt når de fant ut at de kunne skyte missiler.

Så selv om programmet er enkelt med lav brukerterskel og om grafikken ikke er så veldig spenstig synes jeg at i forhold til digital kompetanse som; bruke digitale verktøy til problemløsning, samarbeid, kreativitet og utforskning – ja, da var Kodu midt i blinken. Flere lurte faktisk på om de kunne laste det ned hjemme – og senere skal denne klassen også overføre til Xbox ting de har laget, og det regner jeg med blir stas.

Hva annet kan man lære av dette? Jeg så det som et utgangspunkt for programmering siden de også deltar i First Lego League og skal programmere roboter til å utføre visse oppgaver. Det handler om å tenke logisk, og man kan lage spill som handler om læring – det spørs bare hva man programmerer inn. At elevene hadde det gøy var jeg i alle fall ikke i tvil om.

Advertisements

2 comments

  1. Interessant Eva. Har du noen link til info om hvordan en programmer for xbox?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s