Travle dager…og noen refleksjoner

05.10.11 at 10:25 Legg igjen en kommentar

Da var jeg tilbake på hjemmekontoret etter nok noen innholdsrike dager på reise. I forrige uke var det Fronters brukerkonferanse jeg deltok på – og det er alltid hyggelig å møte både gamle og nye bekjente. Brukerkonferansen har blitt en tradisjon, det var faktisk 10. året den ble arrangert i år – og med nesten 400 deltakere ser det ut til at populariteten har holdt seg. Jeg har liveblogget fra denne turen, og det kommer snart til å bli publisert – så jeg skriver ikke så mye mer her.

I går var det tur til Bergen, en liten intro for Its learning i OneNote – og jeg skal også ha en slik for Fronter i overskuelig framtid. Grunnen til en slik gjennomgang er at det kommer integrasjoner med læringsplattformene – og jeg mener det er viktig at leverandørene har overblikk over hva som brukes av andre produkter ute i skolene. En av deltakerne brukte OneNote allerede daglig, men sa etterpå at nå var han enda mer overbevist om at dette var bra – han hadde fått se enda flere muligheter enn det han selv hadde oppdaget.

Det ble også en intro til OneNote for en liten gruppe realfagstudenter på UiB – og presenterte også litt andre snacksy ting i de andre Officeproduktene. Studentene stilte mange spørsmål både under og etter presentasjonen – så det var tydelig at de så mulighetene her, og en sa også at «nå har du spart meg for flere tusen timers arbeid». Nå tror jeg kanskje ikke at jeg helt har gjort det, men hyggelig at de ser at dette er effektivt – nesten overraskende at denne programvaren ikke er mer kjent blant studenter. De fikk tydeligvis noen aha-opplevelser, også i de andre programmene jeg var innom – og ønsket var å få til flere slike presentasjoner i tiden framover. Denne var i regi av RU (realistutvalget), men hva med dere UiB – tar dere opp hansken?

Jeg har også kommet i gang med mentorvirksomheten for en ungdomsbedrift. Her bruker vi OneNote som samarbeidsverktøy – og det blir spennende å se hva de synes om dette. Foreløpig gode tilbakemeldinger. I slutten av denne uka skal jeg også ha en liten gjesteforelesning på høyskolen her, da er tema starte egen bedrift.

Neste uke blir det østover en tur igjen med flere møter, og en ny undervisningsdag med teknologilinjen på Hundsund – denne gangen oppfølging av First Lego League og programmering i Kodu. Det skal bli gøy. Dessverre sammenfaller denne dagen med Sandvikakonferansen – så der får jeg ikke anledning til å delta, men kanskje jeg ser noen av dere tirsdag kveld, da skal jeg ha et møte i Sandvika og har også gjort meg en middagsavtale der. Ønsker arrangørene lykke til med konferansen🙂

 Litt senere blir det Impulskonferansen (samarbeid mellom Sogn og Fjordane fylkeskommune og Møre og Romsdal fylkeskommune) før kursen settes mot Kristiansand og Vest-Agder fylkeskommune. I november er det IKT-konferansen til KFF, etterfulgt av kurs i Lillehammer for yrkesfag (OneNote og kombinasjon OneNote/blogg) før jeg skal til Lillehammer på SDU (skolelederkonferansen). Jeg får også en tur til Vågå med opplæring, jeg skal en tur til Buskerud fylkeskommune og ha kurs i SmartBruk og når vi går inn i desember skal jeg til Florø med OneNote for pedagoger.

Det er derfor mye som skjer rundt omkring i landet, og det virker ikke som behovet avtar – og det er jo godt for meg🙂

Jeg satser på at jeg nå får tiden til å følge opp bloggen igjen litt tettere, det er mange nye ting jeg har prøvd ut den siste tiden og som jeg har lyst til å skrive om. Det siste jeg har gjort nå er å kjøpe Office365 (for grunderbedrifter/småbedrifter) – så nå sitter jeg med Lync, sharepoint og exchange også. Tenkte jeg skulle kjøre egen server fordi jeg har programvaren – men det viste seg å være rimeligere å gjøre det på denne måten (i tillegg til at jeg slapp driften). Erfaringene med bruken skal jeg komme tilbake til når jeg får testet ut.

Entry filed under: Privat. Tags: , , , , .

Mus uten grenser… Religionsfrihet? Ikke i skolen!

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


