Lørdagsrefleksjoner

Da var jeg tilbake hjemme etter noen utbytterike dager på reise – og det er stadig nye ting å lære. Det har vært svært nyttig å være på tur til Sverige, jeg tror vi har mye å lære av dem – og jeg kommer tilbake med mer om dette etterhvert. Også samtalene med de britiske deltakerne var svært givende – og ga meg mange nye tanker og ideer.

Noen av tingene jeg skal se litt mer på og skrive mer om er hvordan skoler sørger for bred kompetanseheving, hvordan man har klart å integrere 1:1 og i driften videre klarer seg med et budsjett på 4-5% av skolens budsjett, hvordan man evaluerer lærerens undervisning, hvordan man ser på skolen som en bedrift – både i forhold til hvordan man bruker pengene og hvordan man har begynt å tenke markedsføring i en konkurransesituasjon.

For meg som er OneNote-tilhenger++ er det i særdeleshet oppløftende å se skoler hvor OneNote er samarbeidsverktøyet – og hvor man lager og deler undervisningsopplegg og ressurser, også med tanke på ulike typer læringsstiler. Jeg fikk anledning til å kjøre en liten intro til OneNote for en gruppe lærere også – og veldig kjekt at de med en gang så mulighetene og var innstilt på at dette skulle de innføre med en gang.

Selvfølgelig er det slik at det også i Sverige er stor variasjon mellom skoler, men jeg anbefaler virkelig en studietur til noen av de skolene som har kommet lengst – det er en opplevelse og gir inspirasjon.

Legg igjen en kommentar

