Liveblog: Workshop med John West-Burnham (del 2)

14.09.11 at 15:40 Legg igjen en kommentar

Han snakker videre om at skattesystemet har betydning for fattigdom – en av de tingene som må jobbes med i forhold til skole. I England betaler de mindre skatt enn oss i Skandinavia, men samtidig er fattigdommen er større. Han påstår derfor at land som har lav beskatning også får stor fattigdom. Land med små gap mellom fattige og rike får barn som klarer seg bedre/trives bedre. Han viser en graf som viser sammenheng mellom ulikheter i inntekt på x-akse og Unicef index of child well-being. Her ser vi at Sverige, Norge og Finland ligger blant de beste, mens i andre enden har vi land som Portugal, USA og Storbritannia. 

Han vil ikke snakke om sosial klasse, men sier at samfunnet har stor påvirkning. Skoler som arbeider med sitt lokalsamfunn får ofte til store endringer. Og får man store endringer på de sosiale faktorene nevnt i del 1 av livebloggen vil de medføre endringer på de personlige faktorene. Samtidig må vi sørge for at vi har en god skole – den må ikke glemmes her, gjøre den delen så sterk som mulig. At lærere har selvtillit, at de er kompetente, at skolen har høy status, at den gir kvalitetsutdanning. Han fleiper litt og sier; ville du kjøpt en bil av et firma som sier: vi lager vanligvis gode biler, unntatt fredager – eller reise med et flyselskap som sier det at vi lykkes i 80-90% av våre turer. På samme måte kan man ikke ha noen lærere som er gode og noen som er dårlige på skolen. I diskusjonen her nå er det litt spørsmål om hva gjør man i så fall med dårlige lærere – man kan ikke sette alle i andre jobber på skolen?

Han snakker litt mer om dette med skatter, og ikke minst om bruken av skattepengene. Burde ikke de som sitter på pengesekken spørre seg om de får god valuta for pengene de bruker? Og når det gjelder utdanning bør de også tenke på at de kanskje får mer valuta ved å legge penger i disse andre faktorene også? Det holder ikke bare å putte pengene på skole uten å ta hensyn til det som er rundt. 

Hva er et effektivt (lokal)samfunn? Han siterer Desmond Tutu: We are made for togetherness..to exist in a tender network of interdependence. Han sier at det handler om å bo nærme nok til at det er behagelig, men ikke så nærme at det er ubehagelig. 

Nå skal vi snakke om hvordan det er å bo i et trygt og godt samfunn…her er det blandede erfaringer i min diskusjonsgruppe. 

Spørsmålet man bør stille seg, sier John, er hvordan kan vi hjelpe vårt lokalsamfunn til å bli mer effektivt? Skole er en viktig påvirkningskraft i lokalsamfunn. Med lokalsamfunn tror jeg han her også mener områder i større byer, ikke nødvendigvis bare å bo på små plasser. 

Hvordan ønsker vi at skolen skal virke i våre lokalsamfunn? Inkluderende, bevege seg mot inkludering eller være ekskluderende? Han har en oversikt over hvordan de ulike måtene å tenke på passer inn i en slik inndeling (den får jeg komme på bloggen med senere). Hvordan kommuniserer vi og har vi samme språk? Hvordan spiller IKT inn – mange unge har rike sosiale liv, men ofte skjer det virtuelt – det må vi ta med oss også. Tar vi bort kontrollen bygger vi tillit, og det er avgjørende for suksess – også i skolen påstår John. 

Samfunn med høy sosial kapital kjennetegnes av; delte sosiale normer og verdier, sofistikerte sosiale nettverk, høy grad av tillit, høyt samfunnsengasjement, symboler og ritualer, bryr seg om hverandre, frivillig arbeid, delt håp og forventing, man lærer av hverandre. John mener man bør spørre seg om følgende; har samfunnet rundt min skole disse egenskapene – og har skolen disse egenskapene? 

John må nå reise tilbake til London – men jeg kommer tilbake her med mer, kanskje allerede i dag – nå er det tid for New Line Learning Academy.

Advertisements

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Liveblog: Workshop med John West-Burnham (del 1) Liveblog: Vision for New Line Learning Academy

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 516,944 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 322 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 322 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: