Liveblog: Vision for New Line Learning Academy

14.09.11 at 17:01 Legg igjen en kommentar

Dagen fortsetter med Chris Gerry som er sjefen på denne skolen i Kent – en skole jeg hadde gleden av å besøke i januar i år og som jeg har henvist til flere ganger. 

Chris begynner med å spørre «Hva er problemet?» Han svarer selv, skolen er designet for industrialderen mens vi i dag jobber på andre måter. Spørsmålet over hele verden er: hvordan endrer vi skolen? 

Vi mangler forskning – og vi er opptatt av å måle skolene med eksamener. Han viser en slide som sier viser sjansen for å havne i fengsel i USA hvis du er mann under 30 år. X-aksen viser evner og y-aksen sannsynlighet. På den første sliden viser en graf som tar utgangspunkt i kognitive ferdigheter – og grafen viser da at jo mer intelligent du er jo mindre sannsynlig er det. Ny slide hvor man legger på en måling som tar for seg ikke-kognitive evner, f.eks. sosiale ferdigheter – så handler det om at de med lave sosiale ferdigheter har større sjanser for å havne i fengsel. Vi kan ikke påvirke kognitive ferdigheter fordi de ofte har sammenheng med gener, men vi kan påvirke de ikke-kognitive ferdighetene. Han forteller om at han spiste middag i går kveld i Stockholm. Maten var god, servitrisen var flink. De spurte ikke om hvilke eksamener hun hadde tatt, det handlet om sosiale ferdigheter og hvor godt hun klarte sin jobb. Chris mener derfor at man må satse på ikke-kognitive ferdigheter – og spørsmålet er hvordan man gjør dette? 

Problemer i skolen er et spørsmål om engasjement, erfaring, en størrelse passer alle, fattigdom, hvordan vi snakker om skolen, modell. Han snakker om at lærerne blir testet for sosiale ferdigheter, og flertallet av lærerne får for dårlige resultater. Det er naturlig sier han fordi de jobber i et eget, lukket miljø – i klasserommet. Ingen sier til deg gjør dette, prøv noe annet – så ferdighetene har også en tendens til å bli dårligere over tid. Informasjon er ikke så viktig, hva vi gjør med informasjonen derimot er svært viktig. 

Hvordan er denne skolen ulik andre? De har et mantra: «Qualifications are nescessary but no longer sufficent». Det holder ikke lenger med en eksamen om man skal komme seg fram. Eksamen er viktig, men de ønsker å få elever som blir likeverdige og fullverdige deltakere i samfunnet og som klarer seg selv framover i livet. 

De prøver å håndtere ulike variabler; data, arbeid og arbeidsområder på ene siden. På den andre siden trening, ledelsesinformasjon og de bruker målinger for å gi tilbakemeldinger – og ikke minst bruker de målingene til å endre kurs underveis. Økonomien er viktig – de har egne budsjett og betaler møbler, ansetter og avskjediger lærere, betaler strøm osv. De har interesse i kostnader og kostnadsstyring. Har man ikke en økonomisk modell for skolen er det vanskelig å bruke penger på et område og spare på et annet område. Der man tjener penger er i ytterkantene – f.eks. flytte strøm til annen leverandør for å spare penger. Mesteparten av kostnadene går til personell. 

De prøver å lage fysiske områder som er: store (han viser bilde av rom tilpasset 90 elever og bilder som viser ulike måter elevene kan sitte i rommet) – dette fører også til at arbeidsmåte blir endret. Chris forteller at de trodde det største problemet ville bli støy, det viste seg at det ble lærerne som var vant til å jobbe på egenhånd med sin klasse. Nå er det flere lærere i samme rommet. Man har fått litt forvirring i hvem som har ansvar for hvem. Et annet problem var å gi tilbakemeldinger til sine kollegaer – ikke når kollegaen var flink, men når kollegaen var «lat». Tidligere stod de i hvert sitt rom, nå står de i samme – og de må lære at også denne type feedback er viktig, men de må lære hvordan de skal si det. De må lære seg å arbeide i gruppe. 

De fysiske områdene skal ha positiv innvirkning på humør og internalisering, fremme gruppearbeid, gi mer plass enn konvensjonelle klasserom, tillate noen ulike måter å jobbe på, integrere teknologi og at det er områder man liker og gjenkjenner – og han sier at det er faktisk 20% billigere å bygge denne type skoler. 

Arbeid; lærere må jobbe i små grupper og ta avgjørelser på hvordan de skal dele arbeid mellom seg. Det fører til mer kreative lærere og utvikler en mer moderne arbeidsstyrke som også bryter lenken med tradisjonell tilnærming og oppførsel. Lærere her må derfor være sosialt anlagt – hvis man vil være sosialt isolert kan man begynne på mange andre skoler sier han. Han sier også at hvis du er en ung lærer og får en vanskelig klasse har du likevel hjelp – det får du ikke på tradisjonelle skoler på samme måte – her er eldre og mer erfarne lærere i samme rom. Han kan også fortelle noe mer skremmende: i England er det slik at lærere som har jobbet som lærere hele livet (30 år +) og så går av med pensjon ofte dør tidlig. Chris tror det har en sammenheng med at man faktisk er sosialt isolert mye av tiden, og at man fort kan bli eksentrisk. Hans måte å organisere lærerhverdagen på gjør at man får en tilværelse som ligner på hva andre har – et sosialt samspill også på jobb…og han tror at hans lærere lever lenger. Dette vet vi jo ikke, men det virker ikke urimelig. 

Data; de bygger et slags forretningssystem rundt elevene som ser på risikofaktorer. De ser på elevene som kunder; hvor kommer de fra, hvilke interesser har de, hvilke preferanser. Akkurat som et CRM-system i en virksomhet. De har 22 ulike ting som det måles på, og de lager individuelle risikoprofiler relatert til suksess både på skolen og etterpå. Det handler om å forebygge risiko og øke motstandsdyktighet. Systemene de bruker er utviklet for å bli mer intelligente etter hvert etter som man lærer hvilke tilnærminger som har vært mest suksessfylte. De har jobbet med Yale University når det gjelder «life space» – de ser på hvordan barn velger sine liv og hvordan man kan påvirke disse valgene. Chris mener at dette kan føre til besparelser på andre områder i samfunnet; f.eks. helse eller andre sosiale kostnader. 

Modellen er enkel sier han; undersøkelse og utvikling (utvikling og trening av personalet), business intelligence (Microsoft Work og risikoanalyser) og dette fører til aktiviteter (ferdigheter) 

Tilbakemelding og trening: de har systemer som er laget for å gi tilbakemelding på utførelse både for elever og lærere, og sammenligner med ulike typer gjennomsnitt. De har ledelsesinformasjon som gir ledelsen resultater i sanntid om hvordan skolen gjør det både daglig og ukentlig. Trening; modellen fokuserer på å øke kvalitet på læring og samler data på hvor godt elevene lærer. Min kommentar: i motsetning til å måle kunnskap måler man altså læring – en viktig forskjell.

Chris sier det er viktig med disse systemene fordi man får presentert data på en nøytral måte framfor en subjektiv oppfatning. Han sier: tenk om de i banken ropte ut at du hadde overtrekk på kontoen din – det ville være ubehagelig og pinlig…derfor får du informasjonen på et papir (eller ser det i nettbanken). Slik er det med tilbakemeldinger også – spesielt hvis man må ta opp noe som ikke er så bra. Elevene får også data om seg selv slik at de kan lære seg å styre og kontrollere sin egen progresjon. 

Systemet med poeng for elevene går på evne til å styre sin egen tid, samarbeid og arbeidsetikk – og de kan faktisk vinne priser. I år ser de på om det bør gjelde familien (se liveblog om John West-Burnham tidligere i dag ang viktighet av familie) – og det kan ende opp i gavekort som familien kan bruke for å skaffe seg noe. Min kommentar: jeg liker tanken, samtidig så ser jeg at denne måten å belønne på sannsynligvis vil møte motstand i Norge. Chris sier at de ønsker å framelske ønsket oppførsel. 

Chris sier at de ønsker at elevene føler seg knyttet til skolen, at de føler seg forpliktet – akkurat som andre merkevareaktører ønsker at folk skal føle seg knyttet til det de står for. De arbeider for at elevene skal ha suksess på alle områder i livet – ikke bare skolen. Det får avslutte min liveblogg om det Chris har snakket om. Nå skal Sharon Parish fra samme skole snakke videre….

Entry filed under: Endringsledelse, IKT i skolen, Kunnskapsledelse, læring, Organisasjonskunnskap, Personalledelse. Tags: , , , , , .

Liveblog: Workshop med John West-Burnham (del 2) Liveblog: Child Retention (Sharon Parish)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: