Liveblog: Child Retention (Sharon Parish)

Sharon er vise-rektor på New Line Learning Academy. 

De hadde store utfordringer når de startet – de skulle slå sammen flere skoler. Det som var klart var at de hadde et problem med at elevene faktisk ikke kom til skolen i det hele tatt (på denne skolen starter de når de er 11 år). Mange elever fra veldig fattige områder, de måtte håndtere mange komplekse behov. 

Sharon peker på at man ofte bare får høre om de som ikke blir fulgt opp, og lite om de som faktisk blir fulgt opp. Dette gjør at man danner seg et generelt dårlig inntrykk, så dette måtte også endres. Det er ikke bare lokalt, det er også nasjonalt og internasjonalt – skolen må få et bedre rykte. 

  • Kvalifikasjoner er nødvendige, men ikke lenger nok
  • Alle barn må få nødvendig kunnskap og et sett ferdigheter for å bli suksessfulle voksne
  • Jobbe med å redusere risiko for barn/ungdom

De har et rapportsystem – og det følges av et sett med konsekvenser. Skolen støtter på alle punkt, men dersom alt er forsøkt må de bare si at ungene må over på andre skoler – de kan ikke lenger hjelpe dem. Spørsmål fra salen om hva som skjer med de som må slutte: svaret er at noen ganger må de over på spesialskoler, men som regel blir de plassert på tradisjonelle skoler i området. 

Sharon sier at de var nødt til å validere sitt datamateriale for å være sikre på at man fikk rett informasjon fordi informasjonen de fikk fra tidligere skolegang ofte viste seg å ikke stemme med realitetene (f.eks. at det ikke står om fravær selv om eleven har vært mye borte). De har en standardisering basert på kognitive (og lignende) data (som standardiserte prøver, lesing, oppmøte osv), og i tillegg teste emosjonelle, sosiale og psykologiske variabler. 

Hva sa undersøkelsen om skolen og elevene? Gode intensjoner er ikke nok, man kan ikke arbeide med barn i isolasjon, oppmøte, tilhørighet, resultater, hvilke meldinger gir nåværende systemer til barna, familien og samfunnet. Det har vist seg at det siste har blitt svært viktig fordi mange av de foresatte har lite lese/skriveferdigheter. 

Teamwork/kommunikasjon; de har mange ressurser – både innenfor og utenfor skolen. De har bl.a et team av psykologer på skolen. Elever måles på mental helse og hvordan de føler seg. Elevene får også hjelp til å forstå seg selv, f.eks. beskriv situasjon og problem. Gjenkjenne og sette merkelapp på: hva følte jeg, hvordan følte den andre seg? Forstå: hva fikk meg til å føle meg slik, og hva fikk den andre til å føle seg slik? Uttrykke og regulere: hvordan sa jeg og regulerte jeg mine følelser? Hvordan sa og regulerte den andre personen sine følelser? 

Systemet som de bruker på skolen heter lookred (business intelligence). Der har de risikoprofil, SIMS (et slags system som er en blanding av SAS og LMS) og de legger også inn fra psykologene og undersøkelsene. 

Resultatene fra skolen er svært positive – og Sharon avslutter med å vise noen eksempler på hvordan man fører anmerkninger (positive og negative), og hvordan man får ledelsesinformasjon. Ganske imponerende!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s