Tastatursnarveier du kanskje ikke visste om?

Jeg skriver mye, og for å unngå for mye bruk av mus er jeg tilhenger av å bruke tastatursnarveier slik at jeg kan jobbe mest mulig sammenhengende på tastaturet. Det er mange gode snarveier og jeg har omtalt flere av dem tidligere, men en som jeg ikke har skrevet om er funksjonen i Office-programmene (Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook) som gjør at du raskt kan navigere i menyen uten å bruke musen.

Du trykker rett og slett ALT-tasten raskt, og du vil se at det kommer opp bokstaver og tall i bånd og hurtigtilgangsmenyen. Deretter trykker du bare bokstav/tall for det du skal gjøre og du kommer direkte dit. Hvis jeg i bildet under skulle til lysbildefremvisning trykker jeg rett og slett bokstaven M. Fikst? 
 

2 comments

  1. Takk for den. Pussig at man ikke en gang har snublet borti denne før. Og at det er mer vanlig å snuble borti den med å trykke på shift-tasten fem ganger på rad.
    Tipset virket litt treigt på min datamaskin, men det skyldes sikkert selve maskin.

  2. Ja, noen ganger er skattene godt skjult 🙂 Går raskt her hos meg, så det er nok kanskje maskinen som er problemet hvis tregt.

Legg igjen en kommentar

