Hvorfor så mange sperrer på datamaskiner og nett?

07.09.11 at 21:07 6 kommentarer

Jeg begynner å lure; er det å få inn digital kompetanse i skolen bare en utopi? Tidligere har jeg skrevet om lærere som sier de trenger mer kompetanse og om at noen tror at digital kompetanse bare handler om ferdigheter – f.eks. å klare å skrive raskt (touch) eller å kunne alle funksjoner i programvaren. I dag har jeg lyst til å komme med et lite hjertesukk om infrastruktur.

For meg som reiser mye rundt omkring på skoler er det av og til ganske håpløst å komme på nett. Noen steder må man ha være på en maskin som hører til skolen for å få tilgang, noen steder sender man på trådløsnett som jeg ikke er i stand til å få fram på mitt nettverkskort (og jeg har altså en helt ny PC med ganske heavy spec siden jeg tross alt lever av å bruke datamaskin – ja, også bruker jeg hodet en del selvfølgelig) – og selv med kabel er det ofte vanskelig. Kommer jeg på nett så er jeg ofte sperret fra f.eks. å sende epost via epostklienten jeg bruker, og det kan være ganske irriterende at jeg ikke kommer inn på ulike nettsider – og da mener jeg ikke Facebook og chat, jeg snakker om alt fra min egen blogg (skummel med mange lenker derfor sperret) eller min skylagringsplass for filer.

Det blir enda verre når jeg klok av skade tar med filer som jeg ønsker å dele på minnepenn (siden jeg kanskje ikke får tak i dem på nett) og oppdager at de som skal få dem ikke får lov til å installere noe som helst på datamaskinen de har. I tillegg oppdager jeg at de har problemer med å få lagret på sitt område på PC og selv om de kommer på nett så er det mange ting jeg vil vise som de ikke får tilgang til…

Ja, hva skal man si? Tenk om noen satt og bestemte at man bare fikk bruke bestemte blyanter når man skulle skrive og at man ikke fikk blyantspisser selv om spissen var helt nedslitt? At man måtte vente på å få support for å få spisset blyanten? Da hadde det ikke blitt mye skriving……og akkurat samme med datautstyr – får man ikke noe som er funksjonelt så blir det ikke mye digital kompetanse heller…men, jeg gir meg ikke🙂

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , .

Oppdatering: hva skjer.. Tastatursnarveier du kanskje ikke visste om?

6 kommentarer Add your own

  • 1. Dag-Are Mathisen (@dagga76)  |  07.09.11, kl. 21:38

    Sikkerhet er veldig komplekst. Det er mange angrepsvektorer inn mot skolens/kommunens maskiner og infrastruktur, og det er vanskelig å ha oversikt over alle. Det er også en kompleks og sammensatt utfordring å ha oversikt over hvilke ressurser innen egen infrastruktur som fakitsk er betydningsfulle i et sikkerhets scenario. Desverre er det da enklere å slenge opp så mange sperrer man bare klarer, og håpe at ingen kommer seg forbi. Om dette går utover brukerne kan vi jo bare skylde på sikkerhet.

    I tilleg er det nå en gang slik at det ikke krever mye kompetanse å designe systemer som er komplekse å bruke, mens det krever vesentlig mer å designe systemer som er enkle å bruke.

    Det fult mulig å designe infrastruktur som er sikker der man tilgjengeliggjør ressurser som er enkle å ta i bruk. Det krever dog både bred og dyp kompetanse…. og det koster penger.

  • 2. evabra  |  07.09.11, kl. 21:47

    Jeg er helt enig med deg Dag-Are, sikkerhet er viktig – men samtidig så kan det ikke være så sikret at man faktisk ikke kan bruke datamaskinen. Flere steder har jeg hatt møter hvor både pedagoger og IT-avdeling er tilstede slik at begge sider kan se den andres sidens ønsker og utfordringer, og jeg tror at slike møter er fornuftige. Min brannfakkel i diskusjonen ville kanskje være; hvorfor skal alle PC’er inn i skolens infrastruktur – la brukerne styre PC selv og gi dem mobilt bredbånd. Ja – man mister oppdatering (foreslår tanking) og man mister kontrollen over hva som legges inn (foreslår opprettelse av standard-disk for speiling og økt bruk av formatering ved feil – lær dog lærere og elever å sikkerhetskopiere) og muligheter for å styre bruken. Spørsmålet er om det gir en bedre og mer funksjonell brukeropplevelse – hva tror dere?

  • 3. janmeijer  |  08.09.11, kl. 07:36

    Problemet, teknisk og organisatorisk sett, er grunnet i mye av det Dag-Are beskriver.

    Det som kommer i tillegg er en tendens til å behandle alle personer likt og gi de like verktøy. Det er litt som å gi en rørlegger snekkerredskap. Funker fint, men ikke hvis du skal rørlegge.

    Det gjør man for å gjøre det «enklere». Enklere for de som leverer tjenestene. Hvorfor de gjør det? Mange grunn, delvis menneskelige, delvis pengemessige. Så er det incentivene. IT-avdelinger har i de siste 20 år blitt banket rettning standardisering, lavere kostnader, mer forutsigbarhet i driften, stabilitet etc. Det fører til en konservatig grunnholdning og med grunn! De må jo levere stabile systemer!

    I de siste årene har vi sett en økning i utviklingshastighet i privatmarkeded, med tjenester og nye dingser (ipad, iphone, etc.) som folk kjøper selv. IT-avdelinger klarer pga at de må evaluere alt skikkelig ikke å følge med alt og gjøre ordentlige avgjørelser om hva som kan brukes hvordan. Et grunnleggende problem fordi IT-avdelinger har inrettet seg til at det er *de* som bestemmer hva som er best. Det har vært overlevingsmåten opp til nå. Det må endres men det kommer til å ta tid og frustrasjon.

    Det er en del personer der ute, som du, som jeg, som vet rimelig godt hva vi trenger for å snekre, eller for å rørlegge og vi vet nok om verktøy til å kunne sette sammen vår egen verktøykasse. I tillegg er vi villig til å akseptere prisen for det: hvis verktøykassen ikke funker, må vi bruke vår egen tid til å ordne opp i det.

    Jeg er som deg stor tilhenger av eget budsjett for å inrette din egen verktøykasse. Jeg synes at jeg har størst motivasjon for å gjøre ting effektiv fordi hvis ikke må jeg jobbe lengre for å få gjort jobben.

    Men ikke alle kan og/eller vil det. Noen vil rett og slett kjøpe en standard verktøykasse.

    Disse prosesser uttrykker seg enda sterkere når du jobber på tverse av organisasjonsgrensene. IT-avdelinger er ofte sterk organisasjons og intern-orientert. Det er det de blir betalt for. Men du som jobber på tvers av organisasjoner, du opplever forskjeller i hvordan forskjellige organisasjoner gjør sin lokale IT. IT er desverre ikke som strøm, forskjellige valg gir forskjellige utfall.

    For nett, tar en kikk på hvordan høgere utdanning har prøvd å løse problemet. http://www.eduroam.org/.

    Funker for det meste, men også ikke så enkel som mobiltelefoni….

    Jan

  • 4. evabra  |  08.09.11, kl. 08:00

    Takk for lang og god kommentar. Jeg vil bare presisere at innlegget ikke var et angrep på IT-avdelingene, det er som du skriver en utfordring også for dem at de skal levere stabile systemer – og det uten at de kanskje har de nødvendige ressurser for å ha systemer som både ivaretar sikkerhet og brukervennlighet. Det er en balansegang, og man velger ofte å gjøre det så enkelt som mulig – derav ofte strenge brannmurer. De som må på banen er de som sitter på toppen og bestemmer – og de må få informasjon om hvordan ting faktisk fungerer i praksis og hva som må til for å få løsninger som fungerer og som ivaretar alles behov (med alles behov mener jeg ikke at alle alltid skal få det som de vil – noe standardisering må man regne med). Har ikke de den nødvendige forståelsen blir det slik vi ser rundt omkring – det blir å klatte på litt her og litt der og prøve å gjøre det beste ut av det man har framfor å se at noen ganger må man gjøre noe helt nytt. Det blir en slags ond sirkel – man har investert i det som er og det skal brukes for enhver pris selv om det er utdatert. Hvis man skulle sammenligne med noe kunne man kanskje se på en gammel bil – at man hele tiden skulle skifte ut deler som var slitt for å holde den i drift selv om det kunne vært bedre å legge litt mer kroner til og få en ny bil som man var rimelig sikker kom til å starte, som brukte mindre drivstoff og som var mer miljøvennlig. Det er bare det at datanett og maskiner blir betraktet på en helt annen måte…

  • 5. Odin Nøsen (@MyOnlyEye)  |  09.09.11, kl. 21:53

    Godt å høre at det er noen der ute som er enig med meg😉

    Jeg har mange år ment det du peker på om åpenhet og tilgjengelighet av IKT-systemene. Og siden jeg nå er ansvarlig for en 1.-10.-skole med 400 maskiner og 700 elever og 100 ansatte har jeg hatt som mål at IKT-systemet nettopp skal være så åpne og tilgjengelige som du ofte savner – samtidig som det er sikkert nok. Og jeg tror vi har fått det til. Så skolenettverket har vi -ingen- tekniske begrensninger i hva lærere og elever kan surfe på og de har tilgang til alle programmer de kunne finne på å trenge (og minnepinner virker over alt)… og best av alt – ingen problemer! Dette har fungert forbausende godt nå i snart 10 år. Skulle noen lure på hvordan vi har gjort det er det bare å ta kontakt😉

    Min erfaring er at IT-avdelinger i kommuner ofte ikke forstår skolenes behov og lager systemer som ikke passer inn i skolens hverdag. Skolen har helt andre bruksmønster på maskinene sine enn det en vanlig kommunemaskin har. Jeg mener at dette er et større problem for IKT-bruk i skolen enn det mange er klar over. Jeg skjønner f.eks. ikke at lærere (og elever) overhode finner seg i at det kan ta 10-15 minutter å slå på en maskin – noe det uvirkelig nok gjør på en god del skoler i en god del kommuner. Bare det at de resignert godtar det forteller meg at det er noe galt.

    Forøvrig jobber vi aktivt med et 1:1-tilgang prosjekt med nettbrett i grunnskolen, som vi blogger om på http://www.iktogskole.no

  • 6. evabra  |  09.09.11, kl. 21:56

    Så bra! Anbefaler andre å ta kontakt med deg og høre hva dere gjør og hvordan det fungerer. Takk for kommentar🙂

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


