Liveblog: Foresattes innsynsrett i LMS (del 2)

31.08.11 at 10:55 Legg igjen en kommentar

Vi fortsetter etter en liten pause, og i pausen har jeg oppdaget at jeg og Elisabeth Vamos faktisk har snakket med hverandre tidligere om akkurat dette temaet. Man treffer alltid kjente :-) 

Merknader om fravær – hva kan føres; syk, legebesøk, influensa, fravær? Flere innspill fra salen om hvor detaljert man kan være. Det spørs f.eks. hvor gammel eleven er og hva som skal være tilgjengelig for foresatte. Hva med taushetsplikt? Hvis eleven er 15-16 kan de bestille legetime selv uten at foresatte vet det – og skal denne informasjonen da være tilgjengelig i LMS? Fraværsregistrering kan fungere som en legejournal. Ungene som bor i konfliktfylte familier – hvem har tilgang til hva? Savner andre typer fravær her; f.eks. i forbindelse med politiske verv – man får ikke uttelling for slik aktivitet, på vitnemål med negativ valør – og er det naturlig? Elever kan hvis de vil be om vedlegg til vitnemål hvor årsakene til fravær blir ført – blir som en slags attest dersom fraværet er f.eks. i forbindelse med verv. 

Vamos mener at det er kun alternativet «fravær» som er aktuelt å føre. De andre er sannsynligvis sensitive personopplysninger, noe som krever konsesjon. Skolene har unntak fra konsesjonsplikt når det gjelder dette med føring av fravær iflg Datatilsynet (pga opplæringsloven, avgrensing må være om det er saklig og begrunnet behov for spesifisering) – og bør det ligge i det skoleadministrative systemet eller i LMS’et. Man trenger ikke føre at det er influensa hvis det holder med syk, svært vanskelig å si at dette er en nødvendig spesifisering. Hovedregel: sensitivt og elektronisk har konsesjonsplikt, unntak: behandling av elevopplysninger i skolen. Sensitive personopplysninger §2 nr 8. Må også tenke på at det er andre aktører som ønsker å bruke denne type opplysninger, f.eks barneforsikring. 

Individuelle utviklingsplaner – noe av samme problematikk som fravær. Kan være opplysninger som elevers sosiale utvikling, evne til å ta ansvar, vise respekt for andre, håndtere følelser, samarbeide med andre. I Sverige mener man dette er integritetsfølsomme personopplysninger.

Forskrift til ordensreglement.

Kommunene har selv ansvar for å utarbeide forskrifter til ordensreglement. Ordlyden er ofte vag, eks. «grov språkbruk og krenkende atferd, fysisk, verbalt eller digitalt). Hvordan blir brudd på disse ført i LMS? Forskjell i tolkning, forskjell på lærere. Behov for å få en mer enhetlig praksis og at man får faste strukturerte rammer. Har vært eksempler på at man har gitt foreldre samme innlogging -> medfører at alle foresatte ser alle barns innleveringer og andre opplysninger. Feil kan skje – og man må ha en plan for hva man da skal gjøre. Arkivregelverket kommer inn når vi snakker kommunikasjon, dokumentere at det har skjedd en kommunikasjon (arkivforskriften, journalføringsplikt). 

I Stockholm (Stockholm-web) er det utarbeidet en «kommentarbank» som er en støtte for lærere når de skal foreta skriftlige vurderinger. Utarbeidet av 70 pedagoger i Stockholm i samarbeid med Utbildningsforvaltningen. I stedet for å bruke egne ord i fritekstfelt kan lærerne velge blant et utvalg faste formuleringer.

Problemstilling 1: sensitive personopplysninger. Hvordan kan vi sikre oss at vi ikke behandler sensitive personopplysninger innenfor LMS-systemet? 

Problemstilling 2: formalisering av bestemmelser (kan det være aktuelt å formalisere bestemmelser slik at det blir mindre ro for subjektive vurderinger og mindre vilkårlig hva som føres?)

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , .

Liveblog: Foresattes innsynsrett i LMS (del 1) Liveblog: Foresattes innsynsrett i LMS (del 3)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,759 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: