Liveblog: Foresattes innsynsrett i LMS (del 2)

Vi fortsetter etter en liten pause, og i pausen har jeg oppdaget at jeg og Elisabeth Vamos faktisk har snakket med hverandre tidligere om akkurat dette temaet. Man treffer alltid kjente 🙂 

Merknader om fravær – hva kan føres; syk, legebesøk, influensa, fravær? Flere innspill fra salen om hvor detaljert man kan være. Det spørs f.eks. hvor gammel eleven er og hva som skal være tilgjengelig for foresatte. Hva med taushetsplikt? Hvis eleven er 15-16 kan de bestille legetime selv uten at foresatte vet det – og skal denne informasjonen da være tilgjengelig i LMS? Fraværsregistrering kan fungere som en legejournal. Ungene som bor i konfliktfylte familier – hvem har tilgang til hva? Savner andre typer fravær her; f.eks. i forbindelse med politiske verv – man får ikke uttelling for slik aktivitet, på vitnemål med negativ valør – og er det naturlig? Elever kan hvis de vil be om vedlegg til vitnemål hvor årsakene til fravær blir ført – blir som en slags attest dersom fraværet er f.eks. i forbindelse med verv. 

Vamos mener at det er kun alternativet «fravær» som er aktuelt å føre. De andre er sannsynligvis sensitive personopplysninger, noe som krever konsesjon. Skolene har unntak fra konsesjonsplikt når det gjelder dette med føring av fravær iflg Datatilsynet (pga opplæringsloven, avgrensing må være om det er saklig og begrunnet behov for spesifisering) – og bør det ligge i det skoleadministrative systemet eller i LMS’et. Man trenger ikke føre at det er influensa hvis det holder med syk, svært vanskelig å si at dette er en nødvendig spesifisering. Hovedregel: sensitivt og elektronisk har konsesjonsplikt, unntak: behandling av elevopplysninger i skolen. Sensitive personopplysninger §2 nr 8. Må også tenke på at det er andre aktører som ønsker å bruke denne type opplysninger, f.eks barneforsikring. 

Individuelle utviklingsplaner – noe av samme problematikk som fravær. Kan være opplysninger som elevers sosiale utvikling, evne til å ta ansvar, vise respekt for andre, håndtere følelser, samarbeide med andre. I Sverige mener man dette er integritetsfølsomme personopplysninger.

Forskrift til ordensreglement.

Kommunene har selv ansvar for å utarbeide forskrifter til ordensreglement. Ordlyden er ofte vag, eks. «grov språkbruk og krenkende atferd, fysisk, verbalt eller digitalt). Hvordan blir brudd på disse ført i LMS? Forskjell i tolkning, forskjell på lærere. Behov for å få en mer enhetlig praksis og at man får faste strukturerte rammer. Har vært eksempler på at man har gitt foreldre samme innlogging -> medfører at alle foresatte ser alle barns innleveringer og andre opplysninger. Feil kan skje – og man må ha en plan for hva man da skal gjøre. Arkivregelverket kommer inn når vi snakker kommunikasjon, dokumentere at det har skjedd en kommunikasjon (arkivforskriften, journalføringsplikt). 

I Stockholm (Stockholm-web) er det utarbeidet en «kommentarbank» som er en støtte for lærere når de skal foreta skriftlige vurderinger. Utarbeidet av 70 pedagoger i Stockholm i samarbeid med Utbildningsforvaltningen. I stedet for å bruke egne ord i fritekstfelt kan lærerne velge blant et utvalg faste formuleringer.

Problemstilling 1: sensitive personopplysninger. Hvordan kan vi sikre oss at vi ikke behandler sensitive personopplysninger innenfor LMS-systemet? 

Problemstilling 2: formalisering av bestemmelser (kan det være aktuelt å formalisere bestemmelser slik at det blir mindre ro for subjektive vurderinger og mindre vilkårlig hva som føres?)

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s