Backchanneling

18.08.11 at 18:12 Legg igjen en kommentar

Backchanneling handler om at man har en kommunikasjonskanal som gjør at deltakere/elever kan delta litt slik i bak-kant. Poenget med det er at man kan stille spørsmål eller kommentere det som blir sagt/sett. Vi ser det ofte på konferanser i form av hashtags på Twitter, men hva med klasserommet? Noen bruker også Twitter (evt Edmodo), noen bruker Facebook. Det er også fullt mulig å få en slik kommunikasjonskanal (holdt på å skrive bakkanal her – men det ville blitt så feil) ved hjelp av samskrivingstjenester som iEtherpad, typewith.me og samskrive.ndla.

Jeg vil i dag anbefale å ta en titt på TodaysMeet.com, den krever ikke registrering og det jeg synes er fint er du kan sette opp hvor lenge den skal være gyldig (noen valg fra 2 timer til 1 år) – den ligger derfor ikke der til «evig tid» slik som på de andre nevnte tjenestene. Det gjør at man slipper å tenke på å slette – og det i seg selv er en fordel synes jeg. Jeg liker ikke at den er litt rotete i teksten (når man skriver en melding så kommer navnet helt tett i) – men det får heller stå sin prøve. Det er et par valgmuligheter også; vise på prosjektor gjør at ting kommer etterhvert som de blir postet og transkribering gjør at man får en kronologisk oversikt (som faktisk er ryddigere i teksten enn prosjektorvarianten)  – denne kan man evt skrive ut.

Meldingene man kan skrive er begrenset av antall karakterer – akkurat som på Twitter – men jeg tror det kan være en fordel. Man må være mer presis i det man lurer på eller det man kommenterer enn man vanligvis ville vært, og kanskje det kan være en hjelp i seg selv når man med få ord skal konkretisere spørsmålet?

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Framtidens klasserom Poweranimasjon

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,693 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: