Intet nytt under solen

17.08.11 at 20:08 Legg igjen en kommentar

I dag har jeg lest rapporten «Monitor 2010 – Samtaler om IKT i skolen» – og jeg ser at det er intet nytt under solen for meg i alle fall, dette er ting jeg har beskrevet mange ganger her på bloggen fordi jeg ser det på skoler hele tiden. Jeg vet ikke hvor mange skoler jeg har vært på i løpet av de tre siste årene, men det begynner å bli ganske mange – og problemene er stort sett de samme overalt. På den andre siden så kan jeg nok forestille meg at på politisk nivå kan en slik rapport ha en viss påvirkningkraft i form av at alle blir informert om tilstanden.

Det jeg savner i slike rapporter er et fokus på hva som skal skje videre. En ting er å ha en ståstedsanalyse basert på et datagrunnlag som enten er kvantitativt, kvalitativt eller en blanding – noe helt annet er å bruke denne informasjonen til å komme videre. Det strider mot all sunn fornuft for meg i alle fall å bare ha kunnskapen – det er jo akkurat det vi ønsker for elevene også; bruke kunnskapen på utfordringer de møter i hverdagen, gjøre kunnskapen relevant for dem. En analogi; Vi så i våres at huset trengte et nytt strøk maling, så vi kjøpte inn maling (etter å ha vurdert hva slags type vi skulle ha – ikke bare farge, men også kvalitet/holdbarhet og pris). Deretter fornuftig redskap til å påføre malingen. Vasket huset og deretter malt. Et eksempel på at handling følger etter ståstedsanalysen og nå kan jeg også si at evalueringen er bra…Hvis vi bare hadde konstatert fakta uten å gjøre noe ville fortsatt huset trengt maling…

Når det gjelder det som framkommer i rapporten så peker noen retninger seg ut med en gang, og jeg skulle ønske noen tok tak i disse – og jeg tror det må skje sentralt (nasjonalt) hvis det skal bli endringer:

  • sørge for at alle elever har omtrent samme PC-tilbud og nett-tilgang slik at det ikke blir teknologiske skiller på skolene. Malingsanalogien: det er forskjell på om du har tilgang til store eller små koster når du skal male huset – en slik som brukes til vannfarger er ofte lite funksjonell her.
    Skal jeg trekke fram noen her så synes jeg at anbudet som Bærumsskolene la ut hvor de hadde definert brukerroller var veldig godt og gjennomtenkt. Her hadde de satt opp hva de ulike aktørene forventet seg – og det var ønsker av både teknisk/teknologisk karakter og det var ønsker som mest handler om organisatoriske forhold.
  • sørge for at det er en plan for gjennomføring av IKT-opplæringen (det er det mange skoler som etterhvert har, men dessverre er det mange som bare har fokus på teknisk beherskelse). Malingsanalogien: dersom man bare klatter litt her og litt der blir det ganske usystematisk og tar lengre tid enn å gjøre det planmessig.
    En ting jeg ofte savner er noe som blir påpekt i rapporten under informasjonskompetanse og som jeg kanskje ville gjort bredere og sagt problemløsning/samarbeid/kildekritikk/kritisk refleksjon/informasjonssøk og organisering. Jeg skal faktisk arbeide en god del med digital dømmekraft fremover – kanskje det blir bra eller kanskje jeg kommer til å møte meg selv i døra her….
  • få inn bruk av IKT i grunnutdanningen for lærere. Hvordan skal vi forvente økt bruk hvis de ikke lærer det?

Jeg er enig i det som står om at det blir mange uavhengige IKT-aktiviteter – det blir ofte uten plan. Man gjør noe en gang eller to og så er man ferdig. Malingsanalogien: klatter man litt i et hjørne og så i et annet bør man ikke bli overrasket over at huset ikke er malt.

Når det gjelder infrastruktur og systemløsninger er det også et arbeid å gjøre – her vet vi at det ofte er problemer. Det handler om lang innloggingstid, noe som ikke ble bedre med at hver elev skal logge på med eget brukernavn og passord. Jeg har en mistanke om at det er for mange ting som skal lastes i tillegg til at man enten har dårlige trådløse forhold eller gammelt nett liggende. Det er jo noe man ser selv også, ofte tar det lang tid å starte opp PC fordi det er så mange program som skal lastes inn – jeg har ryddet i mine og likevel tar det tid. Når man plusser på en hel mengde sikkerhetsrutiner og tilgangsprosedyrer så er det klart det må til, men jeg tror at det må være mulig å få dette raskere. I grunnskolen øker problemet fordi i de fleste tilfeller har ikke hver elev egen PC, og det betyr at man må logge ut etter time og så skal en annen logge inn igjen. Klart det tar tid – og gamle maskiner gjør ikke saken bedre. Jeg vil ikke bli forundret over om leverandørene – som får mye pepper fordi ting går for seint – vil stille mer krav til systemløsninger i skolene etterhvert.

Support på skolene er en annen ting. Jeg har stor forståelse for at man gir opp når ting ikke virker av en eller annen grunn og man ikke har tilgang på hjelp. Se hva jeg mener på dette blogginnlegget: Teknologi i klasserommet – de 5 j’ene. Når det gjelder sosioøkonomiske forhold er jeg enig med det som står – det skaper forskjeller, og det er noen utfordringer knyttet mot at man skal gjøre lekser digitalt som skolene må tenke gjennom.

Leverandører av digitale læringsressurser bør lese gjennom rapporten synes jeg, og det er et par grunner til det. En; mange etterlyser gode digitale læringsressurser og to; mye av det som er i dag ligner for mye på det som er i bøkene. Noen leverandører leverer ting nå som jeg synes at begynner å bli bra, men mange kjenner tydeligvis ikke besøkelsestiden sin.

Mange skoler har i dag investert i utstyr som ikke blir brukt, det kommer også fram. Malingsanalogien: kjøper man bare inn maling og koster og setter det i boden blir ikke huset malt og investeringen er derfor bortkastet – på flere måter. Jeg skal bl.a selv avgårde i neste uke i forbindelse med akkurat en slik sak – og jeg håper jeg kan overbevise dem om at de bør ta dette utstyret i bruk. Om jeg lykkes gjenstår å se. Jeg har faktisk ganske mange slike oppdrag etterhvert og til leverandører av utstyr kan jeg si følgende; lærerne er ikke så interessert i tekniske finesser som de er av hvordan de kan bruke det pedagogisk eller hvordan de kan lette sitt eget administrative arbeid. Ta det som et råtips.

For leverandører av læringsplattformer har jeg følgende tips i disse dager: vurdering er et hett tema – gjør noe slik at dette blir enkelt å håndtere. Det andre er at mange begynner å tenke i retning av flipped classroom – vis hvordan man kan bruke læringsplattformen for distribusjon av forhåndslaget lærestoff. I dag bruker mange av dem helt andre kanaler – på godt og vondt. Hvis målet for skolen er at læringsplattform skal være navet kreves det at de fungerer tilfredstillende og at de har et enkelt grensesnitt – både for lærer og elev. Hvis den også skal være informasjonskanalen handler det om at skolen har dette som en rutine i sin organisasjon – rent bortsett fra at det må være enkelt å legge inn informasjon og distribuere den handler derfor akkurat dette mest om organisatoriske forhold og ikke så mye teknologi.

Så hvem griper fatt i disse tingene – det er mitt spørsmål. Jeg bidrar gjerne der jeg kan og hvor jeg har kompetanse.

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , , .

Mangler du ideer? Framtidens klasserom

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


